Micro Lantern Lykta

Har nu inhandlat en Primus micro lantern. Är mycket nöjd,den ger ljus som en glödlampa och värme som flera ljus, har dock bara använt den på en kvällspromenad och på balkongen. Nån som vet hur länge glödstrumpan håller och hur ömtålig den är?

ha det bäst vänner
 
skogsvakt; sa:
Har nu inhandlat en Primus micro lantern. Är mycket nöjd,den ger ljus som en glödlampa och värme som flera ljus, har dock bara använt den på en kvällspromenad och på balkongen. Nån som vet hur länge glödstrumpan håller och hur ömtålig den är?

ha det bäst vänner

Det är ett tag sedan jag använde min lykta nu, men den håller för rätt mycket skulle jag vilja påstå. Se till att ha en reservstrumpa med dig just-in-case, den tar ju knappast nån plats :)
 
skogsvakt; sa:
Har nu inhandlat en Primus micro lantern.

Har haft min ett tag nu.

Glödstrumpan är känslig för
pet, stötar, slag, skakningar och allt annat som fysiskt påverkar strumpan.
för sådant är de väldigt väldigt ömtåliga.

men rent förbrukningsmässigt så tror jag det är en "evighetskonstruktion". dvs något som inte förbrukas.

Jag är supernöjd med min micron lanterna. förutom en sak och det är piezo tändaren.
Detta har dock primus erkännt och gjort en förändring på de som numera säljs så att den inte slår igenom på fel ställen. Att tilläggas är att jag fått ett erbjudande om att komma dit o fixa min med men jag har bara inte haft vägarna förbi.

Jag har aldrig behövt byta strumpa i fält, men väl när jag pillar på grejerna ;-)
och är man som jag en person som gillar montera ner saker i sina beståndsdelar så kanske man bör ha med sig en eller två extra strumpor.
Det är ju inte så att de tar någon större plats eller väger några vikter att tala om.

/ Torbjörn
 
Ljus i mörkret...

Jag tycker att den är riktigt hållbar, strumpan i fält vill säga... Största risken är när man ska/har bytt att man då pillar sönder den på något sätt..

Byter Primus ut Piezo tändningen? Min måste vara den gamla modellen för den är Kass!!

//A
 
Strumpan har glidit ner över gasröret 10mm. Piezon sticker ut utanför strumpan. Två frågor uppstår:

a) kan jag flytta på strumpan eller faller den samman?
b) om jag får fyr på den, är det dåligt att använda den då?

Är i skogen ju, ingen extrastrumps.
 
Tyvärr kan strumpan få för sig att glida iväg och slå i "taket". Av denna anledning brukar jag alltid se till att frakta lyktan åt rätt håll.
Rör du strumpan kommer du förstöra den.
Det är ingen fara att köra utan strumpa, men du kommer få mindre ljusutbyte då en del gas går utanför strumpan. Du kan köra lyktan utan strumpa om du vill.

Lätt att vara efterklok, men se till att ha åtminstone 1st extra strumpa med dig. Ett 3-pack väger inte många gram :)
 
Tyvärr kan strumpan få för sig att glida iväg och slå i "taket". Av denna anledning brukar jag alltid se till att frakta lyktan åt rätt håll.
Rör du strumpan kommer du förstöra den.
Det är ingen fara att köra utan strumpa, men du kommer få mindre ljusutbyte då en del gas går utanför strumpan. Du kan köra lyktan utan strumpa om du vill.

Lätt att vara efterklok, men se till att ha åtminstone 1st extra strumpa med dig. Ett 3-pack väger inte många gram :)

Provade att flytta strumpan innan jag såg era svar, och ja: ni hade rätt. Tycker nog det var snålt av primus att inte skicka med extrastrumpa i paketet, som tur var är det mittninsommaren nu.

Tack för era svar.
 
Hur står den sig mot andra metoder som t.ex. värmeljus eller bara elda på lite med köket för att få ur kondensen?
 
Hur står den sig mot andra metoder som t.ex. värmeljus eller bara elda på lite med köket för att få ur kondensen?

Att elda på med köket för att driva ur fukten är effektivt, den här lampan ger både gosig värme och ljus. Högre mysfaktor helt enkelt.

Den hänger i taket och kan enkelt tändas upp för att värma på lite när man vill under natten. Jag är rätt nervös och vågar knappt röra mig om jag har öppen låga i tältet.

Värmeljus vet jag inget om i sammanhanget.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.