Sarek vandring

Tack!

Stort tack för alla svar! Vi har funderat vidare och beslutat att ändra sluttampen på vandringen så att när vi når Aktse tar vi norrut istället och avslutar på Saltoluokta fjällstation...

Hoppas alla som ska ut får en härlig vandring kommande säsong!!

/jodreas
 
Det finns en walkie-talkie i en postlåda vid parkgränsen som man använder för att beställa båtskjuts. Observera att även efter beställning är det tidtabell som gäller och att det inte går några båtar på måndagar, för då är Läntha i Jokkmokk och handlar. :)

Har bara en vinterbild, men så här ser det ut:
Visa bilaga 2298



Ett alternativ kan vara att vika av från leden efter Bårddegiehtje och på valfritt sätt ta sig till Boarek (se upp för snåren), varifrån vägen till Kvikkjokk brukar upplevas som trevligare. Se bara upp med stigvalet så att man hamnar rätt; finns en hel del (skräck)historier om folk som svängt fel... :)

Kan du delge någon historia? Planerar själv att avsluta sarekvandringen i år över luottolako och sedan via säkok till pårek sameviste och Kvikkjokk. Några tips för att inte tappa orienteringen i dessa områden?
 
Kan du delge någon historia? Planerar själv att avsluta sarekvandringen i år över luottolako och sedan via säkok till pårek sameviste och Kvikkjokk. Några tips för att inte tappa orienteringen i dessa områden?

Jag gjorde samma avslutning förra året (Luohttolahko-Sähkok-Pårek-Kvikkjokk) och den enda orienterings-svårighet som jag hade, var efter nedstigning från Luohttolahlo. Där passerade jag områden med mycket vide. Det var svårt att följa någon stig där. Ganska blött område vilket gjort att olika personer tar olika stigar, så det finns ingen tydlig "huvudstig" där. Här hade jag bra hjälp av en syftningspunkt en bra bit bort för att hålla någorlunda kurs mot renvaktarstugan. När man närmar sig den stugan är det inga svårigheter...
 
Kan du delge någon historia? Planerar själv att avsluta sarekvandringen i år över luottolako och sedan via säkok till pårek sameviste och Kvikkjokk. Några tips för att inte tappa orienteringen i dessa områden?

Jag vandrade över Säkok från Njoatosvágge till Pårek i september i höstas. Över Säkok låg dimman tjock med sikt på 20-30m. Jag försökte följa rösen men gick fel och hittade rätt tack vare GPS. Försök följa den inofficiella kryssmarkerade vinterleden som går rätt högt, prickad på kartan. Vid normal sikt är det inga problem.

Från Luottolako. Håll höjden och vandra på avsatsen runt 1240m. Gå sedan söderut och vada Ruopsokjåhkå rätt högt upp. Har gjort det också i dimma efter kompass.
 
Kidnappar tråden lite

Vi ska vandra från Ritsem/Ahkka på söndag till lördag 14-20/8. Vi tänkte gå en runda så att vi kan ta båten på lördag morgon tillbaks till Ritsem. Jag har både Grundströms bok (På Fjälltur Sarek) och Fowlins bok (Vandringsturer i Sarek) och har läst om området i dem. Men jag tänker att den samlade kunskapen som finns här på Utsidan inte är att underskatta. Så med andra ord så undrar jag vilken tur ni skulle välja att gå dessa dagar? Och om någon har varit i området senaste dagarna, hur är snö och vattenläget?

Allt gott!

mvh Magnus
 
Ska ni upp på Akka också? Isf hinner man kanske inte så himla långt, men runt kutjaure och sen nordkalottleden till vaisaluokta (Eller åt andra hållet och avsluta med Akka?)

Blir inte så långt kanske, men 5-6 mil.

Kan inte tänka mig att det är snö annat än på topparna. Sarek är snöfritt så då lär nog padjelanta och sjöfallet också vara det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
avslutat_medlemskap Tidsåtgång för vandring i Sarek? Fjällvandring 7
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
kim92 Vandring i sarek! Fjällvandring 5
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
kjpil 8-9 dagars vandring i Sarek. Färdbeskrivning Fjällvandring 4
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
UtsiDaniel Hjälp för Sarek vandring Fjällvandring 6
pajaro 10 dagars vandring i sarek Fjällvandring 13
funkymac Fråga - Vandring i Sarek Fjällvandring 2
axeisi sarek vandring för oerfarna Fjällvandring 8
Ninakanin Förslag på vandring i Sarek? Fjällvandring 15
Norr Hopp om vandring med hund i Sarek. Fjällvandring 17
Villja vandring i Sarek Fjällvandring 2
Jocke84 Vandring i Sarek Fjällvandring 3
esd24eso Vandring i Sarek Fjällvandring 4
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
JimmyBoy Vandring i Sarek Fjällvandring 8
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.