Sarek topptur i april?

Hallå där!
Vi är ett gäng som planerar en tur in i sarek i slutet av april. Frågan gäller ifall det är någon som har tips på trevliga toppar att bestiga med skidor med sjyssta åk.

Utrustning vi kommer att ha med är telemark/haute-route, där tanken är att vi går ifrån suorva och in mot äpar. För att sedan lägga ett basläger emellan Piellastugan och Mikkastugan.

Äventyret kommer bara att vara i 1 vecka varför det kan vara bra med lite tips ifrån er som varit där under denna tid tidigare, skidvanan i gruppen är god/ mycket god och vi kommer att ha med selar, rep, trancivers för att minimera riskerna.
mvh
jonas

Sarektjåkkå

Sarektjåkkå är trevlig att bestiga på vintern. Man går uppför Mikkajekna med stighudar och fortsätter sedan på västkammen utan skidor. Det kan vara lite hårt och isigt på kammen, men är inga problem om man har stegjärn och yxa. Vi använde inte rep när vi var där förra påsken.

Om ni är duktiga skidåkare tycker ni kanske att Mikkajekna är för platt, men personligen tyckte jag att den var trevlig.

Vi försökte även komma upp på Pierikpakte, men fick vända på grund av att vi inte hade några klippsäkringar. Däremot erbjöd även Pierikjekna trevlig åkning.

Lycka till, Fredrik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Från Pastavagge ligger en massa goa toppar. Bör vara bästa utgångspunkten för er skulle jag tippa. Pierikpakte är en jäkla snygg topp om inte annat. Dock är det lite lavinfarligt i området så man bör se upp.

/ G

Sarek - inte så jävla långt bort som Helags

Jag rekommenderar varmt att åka till Sarek för topptur i april, inte alls så jävla långt bort som Helags och du slipper kryssa mellan sörlänningarna på väg nedför!
:)
Ett tips : Det symmetriska och för samerna heliga berget Slugga. Bara namnet får min teleskopstav att styvna! Närmast dit blir antingen Saltoluokta eller Suorva.

Akka?

Akka ligger iofs inte i Sarek, men väl ganska nära. Det är ett minst sagt trevligt berg, med en fallhöjd som inte många andra berg i Sverige slår (om ens några). Däremot är det kanske inte de brantaste rännåken du finner på Akka, även om det säkerhet finnns några. Man kan övernatta i Akkastugan, eller i tält eller bivack på själva berget. Nära från Ritsem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips