Sarek och Rapadalen

Om du inte redan gjort det så köp Lantmäteriets fjällkarta BD10 Sareks Nationalpark. Har finns några förslag på turer både sommar och vinter. Själv gick jag i somras denna tur Kvikkjok-Aktse-Rapadalen-Rouhtesvágge-Akkastugorna-Ritsem.Gissar att denna är den mest vanliga.Har för mig att denna tur är cirka 12 mil.Annars finns det nog en hel del böcker skrivna om Sarek som man kan läsa......................
 
krutnisse; sa:
Hej på Er !

Är det nån som har något bra förslag på en tur i Sarek och Rapadalen, ca 10-12 mil..
/PO

Vilken tid på året har du tänkt din vandring?

Beroende på årstid, är det olika svårt att vada jokkar m.m. Även mängden snö på olika ställen kan försvåra vissa vägval.

Claes Grundsten har skrivit några böcker om Sarek, med flera vettiga tips. Lite synd bara att Claes Grundsten inte själv har gått alla sträckor han skrivit om, så tiden att gå vissa sträckor stämmer inte helt med hans.

//Gustav\\
 
krutnisse; sa:
Hej på Er !

Är det nån som har något bra förslag på en tur i Sarek och Rapadalen, ca 10-12 mil..
/PO

Kan varmt rekommendera området, har vandrat igenom parken fyra gånger, du kommer få en upplevelse utöver det normala i form av naturupplevelser. Claes Grundsten´s guidebok innehåller allt man behöver veta om man ej varit där tidigare.....
 
Tackar, har beställt bok och karta, men har inte fått dom, men med tur kommer de på måndag.
Men kul att höra lite förslag innan blir "förstörd" av en bok :). Gärna fler förslag.
/PO
 
Grundstens böcker

Keras2006; sa:
krutnisse; sa:
Hej på Er !

Är det nån som har något bra förslag på en tur i Sarek och Rapadalen, ca 10-12 mil..
/PO

Vilken tid på året har du tänkt din vandring?

Beroende på årstid, är det olika svårt att vada jokkar m.m. Även mängden snö på olika ställen kan försvåra vissa vägval.

Claes Grundsten har skrivit några böcker om Sarek, med flera vettiga tips. Lite synd bara att Claes Grundsten inte själv har gått alla sträckor han skrivit om, så tiden att gå vissa sträckor stämmer inte helt med hans.

//Gustav\\
Tyvärr verkar det vara så att en del inte stämmer övrens med hur det verkligen är.Har använt böckerna som exakta färdbeskrivningar tidigare,men det har inte stämt tycker jag,min tur upp på Niak,färdas ovan Skierfe för att följa Rapadalen ovan,nåt parti i Njåtsosvagge tex har jag andra uppfattningar om än det som beskrivs i böckerna.
F.ö är väl Ruotesvagge-Rapadalen ett exempel på lämplig tur om 10mil om man går till Sitoälvsbron.
[Ändrat av brigas 2006-12-08 kl 22:49]
 
krutnisse; sa:
Tackar, har beställt bok och karta, men har inte fått dom, men med tur kommer de på måndag.
Men kul att höra lite förslag innan blir "förstörd" av en bok :). Gärna fler förslag.
/PO

Här är mina turer i området:

Kvikkjokk-Prinskullen-Vallevagge-Låptåvagge-Luohttolahko-Jiegnavagge-Sarvesvagge-Niejdarienpvagge-Alggavagge-Mikkastugan-Ruohtesvagge(via sjön Boajsajavrasj 1262 m.ö.h)-Ritsem, 9 dagar

Laitaure-Ljvarlahko-Bron över Gådokjåhkå-Lullihavagge-Sarvesvagge-Tuottarstugorna(Padjelanta)-Staloluokta(Padjelanta)-Padjelantaleden till bron över Miellädno,vek av höger efter bron in emot Sarek,följde Miellädno till renvaktarstugan,tog sikte på Nasasvagge-Guohpervagge-Mikkastugan-Rapadalen-Skierfeklippan-Aktse, 12 dagar

Kvikkjokk-Padjelantaleden till Tarraluoppastugorna-vek av emot sjön Alggajavrre-Alggavagge-Mikkastugan-Basstavagge-Ritsem-Båt till Sitojaurestugorna-Saltoluokta, 8 dagar
 
jimmyj; sa:
Om du inte redan gjort det så köp Lantmäteriets fjällkarta BD10 Sareks Nationalpark. Har finns några förslag på turer både sommar och vinter. Själv gick jag i somras denna tur Kvikkjok-Aktse-Rapadalen-Rouhtesvágge-Akkastugorna-Ritsem.Gissar att denna är den mest vanliga.Har för mig att denna tur är cirka 12 mil.Annars finns det nog en hel del böcker skrivna om Sarek som man kan läsa......................

Denna turen tänkte vi göra i sommar, fast med vissa modifieraingar. Vi tänkte börja i Suorva och vika ner i rapadalen vid spökstenen (några km söder om mikastugorna, någon som har erfarenhet av sträcka mellan suorva och mikka?
 
daniel80; sa:
Denna turen tänkte vi göra i sommar, fast med vissa modifieraingar. Vi tänkte börja i Suorva och vika ner i rapadalen vid spökstenen (några km söder om mikastugorna, någon som har erfarenhet av sträcka mellan suorva och mikka?

Jepp.
I slutet av juli månad 2003 klev jag och en kompis av bussen vid Suorva. Eftersom jag led av sviterna av en sjukdom tog vi det lugnt de första dagarna. Vi började med att enbart ta oss upp till sjön Sliehkkojavvre. Vi tog oss dit genom att gå rakt västerut från sista dammen. Vid västra delen av denna sjö finns acceptabla tältplatser.
Dag 2: Vi gick sedan norr om Halji och rundade dess västra kant. Sedan söderut mellan Oarjep Atjek och Vuosskeljavvre. Nästa tältplats blev redan vid sjön 1074. Bitvis denna dag vandrade vi storblockig terräng. Visst var det jobbigt periodvis, men samtidigt mycket mäktigt.
Dag 3: Vi fortsatte upp i passet vid den lilla sjön, mellan höjd 1274 och Tjievratjåhkkå. Där mötte oss en fantastisk utsikt med Akkamassivet åt höger, Sarekmassivet rakt fram och Äparmassivet långt borta till vänster. Vi tog oss ner i Guhkesvagge och fortsatte mot SO. Nästa tältplats blev strax intill ett vattenfall som föll ner från Skanalåpptå. Det är av de tre vackraste tältplatserna jag använt mig av. Egentligen hade vi tänkt vada jokken för att nästa dag ta oss upp på Sarektjåhkkås nordtopp, men vattenmängden var för stor denna gång.
Dag 4: Vi fortsatte längs dalgången och tog oss över bron. Sedan fortsatte vi till vadstället mellan Liehtjitjavrre och Vuoniesluobbala, men även här var vattenmängden för stor för att vi skulle vilja ta oss över. Tanken var att bestiga någon topp i Äpar. Istället gick vi ett par km västerut innan vi slog läger.
Dag 5: Vårt tredje bestigningsalternativ kunde vi dock genomföra - Vuoinestjåhkkå 1952 m. Underbar utsikt i vackert väder!
Dag 6: Fortsatte över Bielavallda och sedan upp i Snavvavagge där vi slog läger på en underbar halvö i Snavvajaure.
Dag 7: Framgångsrik älgspaning ner i Rapadalen.
Dag 8: Rakt över fjället norrut och ner i Pastavagge, så här skiljs våra vägar åt... ;)

I stort sett kan man säga att vår vandring gick i lättvandrad terräng - utom någon km i blockterräng. Så snart man kommer ner i dalgångarna är det mycket lättvandrat och gott om fina tältplatser.

Lycka till!

HåkanF
 
daniel80; sa:
Denna turen tänkte vi göra i sommar, fast med vissa modifieraingar. Vi tänkte börja i Suorva och vika ner i rapadalen vid spökstenen (några km söder om mikastugorna, någon som har erfarenhet av sträcka mellan suorva och mikka?

Jo, jag vandrade den i somras, fast från andra hållet (från Snavvavagge till Sourva). Till skillnad från MAJJEN ovan gick jag och min kompis den klassiska sträckan via Bierikjavrre, Nienndo och Slugga.

Det tog oss tre dagsmarscher att vandra från Skårkistugan till Sourva. Sträckan Nienndo-Sourva tillhör inte de mest intressanta i svenska fjällen, men som inmarsch/utmarschväg till/från Sarek är det den kortaste vägen.

Om du väljer vägen via Nienndo, se till att hålla höjd mot fjällsidan Njiravboullda för att undvika videsnåren kring Renvaktarstugan vid Njiravjågåsj. Även besvärande blockterräng undviker man genom att på denna sträcka inte gå alltför långt österut.

När ni väl passerat Guhkesvagge och lämnat Stora Sjöfallets nationalpark tar topografin fart. Passa på att slå läger vid Bierikjavre. Vackrare sjö finner man inte, enligt mitt tycke, i den svenska fjällvärlden.

Uppstigningen i Snavvavagge kan vara lite ansträngande (det är ordentligt brant), men följer man stigen är det inga större problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
Sten Åkesson Rapadalen/Sarek Fjällvandring 7
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
L-O SAREK-Vadning i rapadalen!!! Fjällvandring 4
grodanbolle Vadning i Sarek? (rapadalen) Fjällvandring 8
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.