Nedanför Låddebakte

Jag tycker det finns för lite information om stigen nedanför Låddebakte. Alltså istället för att gå över bergen så går man vid älven. Jag vet att författaren Fowwe har berättat om när han gick där. Men det är mest bara han. Sen finns det skrivet i en guidebok att man kan ta den vägen och någon säger att det finns en älgstig. Jag vill höra mer. Är den tråkig? Jag har läst enstaka berättelser av många års sökande. Jag har vandrat både höga vägen och låga vägen i Rapadalen, norra sidan. Jag har även vandrat södra sidan till Sarvesvagge och vek av där. Så det är inga problem med snåren. Jag försökte mig på sträcken en gång, man jag blev magsjuk och vände upp mot berget istället.

Hejsan.

Har gått på bägge sidor av Rapaälven den delen av Rapadalen. Nedanför Låddebakte gick jag sommaren -89 och på den tiden fanns det ingen stig att följa. Däremot var det gott om rejäla videsnår att brotta sig igenom. Så det var långt ifrån lättvandrat, men å andra sidan bidrog just frånvaron av stig till vildmarkskänslan.

På västsidan av Rapaälven, nedanför Tielma, gick jag 2010. Var generellt sett betydligt lättare vandring än under Låddebakte. Men å andra sidan passerar man ju ett par rejäla glaciärjokkar som var klart utmanande.

/ Stefan

Jag tycker det finns för lite information om stigen nedanför Låddebakte. Alltså istället för att gå över bergen så går man vid älven. Jag vet att författaren Fowwe har berättat om när han gick där. Men det är mest bara han. Sen finns det skrivet i en guidebok att man kan ta den vägen och någon säger att det finns en älgstig. Jag vill höra mer. Är den tråkig? Jag har läst enstaka berättelser av många års sökande.
Många vandrare uppskattar enkelheten i att vandra på en led, medan andra vandrar obanat. Lite mer utmanande, mentalt sett om man aldrig gjort det, men fysiskt anser jag att det kan vara lättare att vandra obanat. Speciellt när man inte vandrar på en sliten led där man behöver titta ned så man inte snubblar på stenar.

Nu var inte det något svar på din fråga om färdvägen nedanför Låddebakte är tråkig.
Jag tror att den har sina utmaningar, som det kan vara på en icke ”vanlig led”.
Det är en del av charmen med att gå obanat.
Finns det en stig att följa underlättar det.

Prova. Låt det ta tid.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips