Sarek för fösta gången

Hej!

Jag och min flickvän funderar på att gå genom Sarek i sommar och letar efter färdvägar med så lättgången terräng som möjligt. Framför allt vill vi undvika svåra vad, men även videdjungler och blockhav etc.

Vi har funderat på följande alternativ:
Kisurisstugan - Kisuriskåtan - Ruohtesvagge - Skarje - Alggavagge - Staloluokta
Jag är dock lite fundersam över vaden vid Alggajavre där man antingen vadar Alep Sarvesjåhka eller Mielflädno.Tydligen KAN det finnas båtar eller möjlighet att använda en bro, men det är nog inget man kan räkna med?

En annan ide skulle vara:
Båt från sitojaurestugan - Rinim - Basstavagge - Bielavallda - Skarja och sedan antingen Ruohtesvagge eller Alggavagge

Någon som har erfarnhet av dessa rutter och har några tips eller förslag på alternativ?

Tacksam för svar!

Hej!

Jag och min flickvän funderar på att gå genom Sarek i sommar och letar efter färdvägar med så lättgången terräng som möjligt. Framför allt vill vi undvika svåra vad, men även videdjungler och blockhav etc.

Jag är dock lite fundersam över vaden vid Alggajavre där man antingen vadar Alep Sarvesjåhka eller Mielflädno.Tydligen KAN det finnas båtar eller möjlighet att använda en bro, men det är nog inget man kan räkna med?

Tacksam för svar!
Jo, det finns tillgång till såväl bro som båtar. Var där själv 2009. Båtarna finns vid Miellätnos inlopp i Alggajavre. Bron finns ca1-1,5 km uppströms inloppet.

God tur!

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jo, det finns tillgång till såväl bro som båtar. Var där själv 2009. Båtarna finns vid Miellätnos inlopp i Alggajavre. Bron finns ca1-1,5 km uppströms inloppet.

God tur!

Var båtarna användbara? När jag var där 2007 låg roddbåtarna där men i sådant skick (trasiga åror på ena sidan, läckande roddbåt på andra sidan) så jag vadade i stället för att inte hamna i en sjunkande roddbåt i forsen.

Trevlig tur, missa inte att besöka kapellet och gruvområdet.

Peter P.

Var båtarna användbara? När jag var där 2007 låg roddbåtarna där men i sådant skick (trasiga åror på ena sidan, läckande roddbåt på andra sidan) så jag vadade i stället för att inte hamna i en sjunkande roddbåt i forsen.

Trevlig tur, missa inte att besöka kapellet och gruvområdet.

Peter P.
Jodå, de var användbara! Det var ganska många vandrare som använde sig av båtarna. Ingen av dem satt och öste vad jag kunde se. Jag tältade i närheten och hade platsen under uppsikt under en ganska lång tid. Alla överfarter förlöpte utan några synliga problem.

God tur!

färdbeskrivning

Hej!
Någon som har erfarnhet av dessa rutter och har några tips eller förslag på alternativ?
Tacksam för svar!

Hej!
Om ni slår ihop första halvan av min reseberättelse från Sarek 2001 med första halvan av min reseberättelse från Sarek 2003, fast i omvänd riktning, så har ni en heltäckande färdbeskrivning (inkl. båt över Alggajavre) över den planerade turen. Och som sagt glöm inte att besöka kapellet!

Ha en god tur! ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

björnar

Stort tack för länkar och info!

En annan fråga är det här med chansen att stöta på en björn i Sarek. Nu är det väl snarast så att man bör skatta sig lycklig om man lyckas få syn på en. Däremot undrar jag om någon här brukar tänka på något speciellt map maten etc? I björntäta områden i USA hissar man ju käket i ett träd långt ifrån tältplatsen, undviker att käka i tältet, undviker mat med stark lukt etc. Är det overkill i Sarek?

En annan fråga är det här med chansen att stöta på en björn i Sarek. Nu är det väl snarast så att man bör skatta sig lycklig om man lyckas få syn på en. Däremot undrar jag om någon här brukar tänka på något speciellt map maten etc? I björntäta områden i USA hissar man ju käket i ett träd långt ifrån tältplatsen, undviker att käka i tältet, undviker mat med stark lukt etc. Är det overkill i Sarek?

Helt overkill om du frågar mig. Få förunnat att få se björn.

Mvh
Peter P.

Har aldrig tagit till några sådana åtgärder och inte hört om någon som gjort det. Aldrig sett björn heller på mina 15-20 turer i Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips