Hej forumet,
planerar att gå Aktse-Ritsem under första halvan av juli sommar och har ett par praktiska frågor till er som har koll:
1. Vart ställer man bilen bäst?
Om man ställer den vid Sitoälvsbron, kan man på ngt smidigt sätt sedan ta sig från Ritsem efter avslutad vandring för att plocka upp bilen?
Eller ska man ställa den vid Kebnats/Saltoluokta och gå Kungsleden ner till Aktse och sedan åka bussen från Ritsem efter avslutad vandring?
Något annat smart förslag (vi har bara en bil)?
2. Hur många dagar (vandringsdagar + reservdagar) för etappen Aktse-Ritsem skulle ni generellt sett rekommendera?
Stort tack för svar!
/K
Om ni inte lyxbokar helikopter från Ritsem med fiskflyg el dylikt (inga reguljära flygningar den vägen tyvärr,
inte heller från Kvikkjokk detta år vad det verkar), så är väl alternativet Kebnats och gå längs Kungsleden det minst osmidiga alternativet. Men det är en rejäl extratur, och varför i så fall inte ta tåget istället? Klassiska varianten med avstigning i Murjek, Kvikkjokk-bussen till Tjåmotis och sen "fjälltaxi" med Lasse Östlund till Sitoälvsbron tar er ju till Aktse mycket smidigt, och från Ritsem går ju bussen sen raka vägen till Gällivare. Då kan ni ägna flera dagar inne i Sarek istället för transportsträckan via Kungsleden. Men den är iofs inte så tokig, så har ni tiden är det ju ett alternativ förstås. Ni kan ju även åka raka vägen till Sitoälven med bilen, ställa den där, gå hela sträckan och sen nyttja er av fjälltaxialternativet på vägen hem (dvs buss till Gällivare och avstigning i Murjek).
Hur många dagar ni behöver är ju tiotusenkronorsfrågan som bäst besvaras av hur kvickt ni kan/vill ta er fram. Min tummade Fredrik Neregård anger "7 dagar + reservdagar + resdagar", så det får väl anses vara nåt slags defaultläge. Men visst kan man gå på både mer och mindre om man vill: det är i storleksordningen tio mil (jag gissar ni tänker ta Rapadalen höga vägen och sen Ruotesvagge), och pinnar ni på
kan ni ju göra 2 mil om dagen även i Sarek; så ni
kan klara er på 5 hela vandringsdagar om ni så vill. Men då har ni inga reservdagar alls, och får gå ganska långa dagar, vilket kanske inte är att rekommendera. (Är ni verkligen masochistiskt lagde så går det att röra sig ännu snabbare: mitt personliga rekordsnitt är 3 mil om dagen genom Sarek,
som jag berättade om i den här tråden; men det var inte direkt en mystur, måste jag erkänna såhär efteråt). Summa summarum, om in inte är extremsportare eller hypervana långvandrare av oledad terräng, så skulle jag utgå från Neregårds estimat.
Slutligen vill jag bara säga att det är en underbar sträckning ni tänker er gå. Neregård kallar den "Klassikern som håller", och det stämmer verkligen. Få saker är så vackert som att gå på höga vägen och se ner på Rapadalen. Sagolikt.