Sarek+Padjelanta turförslag

Försöker planera årets fjällvandring och det lutar åt en tur i Sarek och Padjelanta i slutet av sommaren/början av hösten. Planen är just nu att påbörja vandringen kring den 22-23 augusti och avsluta vandringen senast 4:e september. Tanken är att parkera bilen i Ritsem och sedan ta båten över till Änonjálmme.

Därefter tänker jag mig Ruohtesvágge, Skárjá, Guophervágge, Álggavágge, Niejdariehpvágge, Sarvesvágge, Álájávrre, Árasluokta och sedan Padjelantaleden fram till korsningen med Nordkalottleden för att följa den fram till Vájsáluokta där planen är att ta helikopter över sjön eftersom båttrafiken upphör i augusti.

Låter detta som en rimlig plan utan ett alltför pressat tidsschema? Har ni några förslag på ändringar?

Som bakgrundsinformation har vi varit i Sarek en gång tidigare. Då gick vi från Suorva över Hálljioch ned Guhkesvágge för att sedan vika av in mot Piela och gå över Snávvávágge och sedan höga leden över Rapadalen. Avslutade den gången med Kungsleden fram till Saltoluokta.

sarek_2020.png

Jag ser bara en svårighet, nämligen vadet över Suottasjjåhkå. Det är ett stort vattendrag som jag skulle undvika, såvida det inte är torrperiod och lågvatten. Sådant är naturligtvis svårt att planera in. Jag hade valt att följa Padjelantaleden till Treparksmötet och sen följa Sjnjuvtjudisjåhkå på rätt sida in mot Ruohtesvágge. En längre sträcka, javisst, men enligt min mening värd besväret. Dock kan tilläggas att jag är väldigt försiktig med vad.

Jag själv skulle anslå ca 10 dagar för turen, reservdagar oräknade. I så fall har ni alltså gott om tid. Och en fin tur blir det! / Hälsn Pelle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Aha, Suottasjjåhkkå framstod inte som något särskilt knepigt knepigt vad i Grundstens bok (På fjälltur Sarek). Men det kanske inte direkt är någon större poäng med att gå den vägen istället för vägen du själv föreslår. Vyerna borde ju vara mer eller mindre likvärdiga och det bör vara enklare att hålla sig till den lite större stigen.

Tack för svaret!

Instämmer i Swifts synpunkter. Även jag hade valt gå via treparksmötet, lite längre väg men lättgången och du hamnar på rätt sida i Routesvagge och undviker komplicerade vad. 10 vandringsdagar plus reserv är rimligt. Ett tips är att hålla höjd runt 850 möh efter Skarja mot Alggavagge då det är mer lättgånget och leder direkt mot bästa vadplatserna över Goupherjåhkkå istället för att följa stigen längre ner i dalen.
Om du får ont om tid eller dåligt väder (regn eller risk för snö) kan du spara en dag på att gå ut via Alggavagge och hoppa över Niejdariehpvágge. Den senare är rent stenskravel längst upp och kan vara tveksam och riskabel vid halka.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips