Sandaler/våtstrumpor

Hej alla! Jag vandrar på fjällen med mina Lundhagskängor med ca 15 kg packning. Jag har inte tänkt börja vandra i sandaler. Men jag brukar ju ha med mig sandaler ändå, för ev vad och för att ha i "lägret" på kvällen och på morgonen. De jag har just nu är ganska tunga. Vill inte ha tådelare då det inte funkar med strumpor. Har ni något bra tips om en lätt och smidig modell, någon? Som alltså också går bra att vada med.
 
De här är de bästa jag har haft:


Det var några år sedan men jag tror jag hade Stream, eller möjligtvis classic.

Efter det har jag provat den enklaste Teva och en Merell som också var bra.

 
Jag vadar till 99% i kängorna, men haft äldre version av Vivo Ultra; lätta och kändes OK att vada med. Men inte lika behändiga som lägerskor som riktiga sandaler. Som jag å andra sidan nog inte skulle vilja vada i (för oskyddat, strömt vatten har fria ytor att riva tag i, m m).
Source Classic är jättebra, går att vandra i, men lite tyngre.
Montbell Lock-on ett lättare alternativ, men jag har inte testat dem själv och skulle nog vara ännu mer skeptisk till att vada i dem på svårare ställen.
 
Ska man bara vada och tassa runt i lägret tror jag på foppatofflor . som sagts blir de inte våta och väger lite.
Ska man vandra längre måste man tänka på att de ska ha lite mer av fotriktighet (inte foppors paradgren) och det som sitter väldigt skönt på mina fötter keen men de väger lite mer och kanske lite stumma i sulan men ändå mer formade som en fotsula än många andra.
Jag gillade teva tidigare för blöta aktiviteter men inte sedan jag började med keen.
Dessa sitter på mina fötter:

Köp första paret där du kan prova för just dina fötter.

/Patrik
 
Beundrar er som vadar i foppatofflor! Jag anses ha gott balanssinne och vara mer än genomsnittligt säker på foten, men har testat en gång och tänker inte göra om det. Fötterna satt löst inuti utan direkt motorisk överföring, och den tjocka men svampiga, "okänsliga" sulan bidrog inte direkt till känslan av kontroll. De var också hala, men det kan kanske bro på modellen.
 
Man kan slänga in foppatofflor i torktumlaren en 5-10 minuter (beroende på hur löst de sitter) för att krympa dem så de sitter som en smäck med hälremmen på.

Det var foppatofflorna som öppnade mina ögon för att kängor inte är min grej. I slutet på Vistasdalen för en del år sedan så var det så vått ute på myrarna att kängor var ett skämt för man sjönk ner till knäna, så vattensjukt var det. Jag knöt fast kängorna på säcken och drog på foppatofflorna och knallade de sista 3 kilometrarna till båtstället och efter det har jag inte dragit på mig kängor på vandring. Det visade sig att jag inte behöver kängstöd på fötterna ens med 20 kilo på ryggen och jag var less på kängor som både var tunga och alltid blöta. Friheten att bara kunna slafsa på och lättheten på fötterna "sealed the deal". Se där vad ett par foppatofflor kan ställa till med! Sulan är inte mycket att hurra för (men de jag hade var inte hala) vilket är anledningen till att jag inte använder dem längre utan kör någon form av amfibie/trailskor som torkar snabbt. Med dem behöver jag inte ha lägerskor heller.
 
Har croogs org med hälrem största fördel är att de är oöma vid stuvning och går ha inne hemma.
Man får dock ej glömma att ta myggmedel på sockar annars kommer det en överaskning hur mkt mygg som hälsat på.
Går att anv för att vada ok och tårna skyddade mot stenar i jfr med öppna sandalen.Funkar även bra på tåget tex dock ej vid byte och tung packning om du ej langar genom fönstren som man kan göra om man är flera kompisar i en kupe.Prova dock ej med tex orienteringskor som kan verka bra för de har tex vaderade delar runt ankel som suger vatten och väger nog över 1 kg efter ett vad,och tar 1-2 d att torka.
 
Teva är de bästa sandalerna som jag har använt. Jag har två par som jag använder från Maj till September.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.