Sandaler/våtstrumpor

Teva är de bästa sandalerna som jag har använt. Jag har två par som jag använder från Maj till September.
Så sa jag också tidigare om mina rem-tevor, innan jag slagit tånaglarna några gånger och sedan upptäckte keen med tåskydd.
Keen är lite tyngre och kanske lite stummare sula men mycket bättre för mina tår.

/Patrik
 
Så sa jag också tidigare om mina rem-tevor, innan jag slagit tånaglarna några gånger och sedan upptäckte keen med tåskydd.
Keen är lite tyngre och kanske lite stummare sula men mycket bättre för mina tår.

/Patrik
Jag kollade på Keen-sandaler innan jag köpte Teva, men jag tyckte de var för klumpiga.

Annars skulle jag vilja testa mina Jika Tabis att gå längre sträckor i, men jag har inte fått tummen ur än. De användes förr i Japan när de var ute i skogen, idag används de nog mest i träningssammanhang.

20230706_163939.jpg
20230706_163918.jpg
 
Beundrar er som vadar i foppatofflor! Jag anses ha gott balanssinne och vara mer än genomsnittligt säker på foten, men har testat en gång och tänker inte göra om det. Fötterna satt löst inuti utan direkt motorisk överföring, och den tjocka men svampiga, "okänsliga" sulan bidrog inte direkt till känslan av kontroll. De var också hala, men det kan kanske bro på modellen.

Det går att få tag på lätta orienteringsskor som har supergrepp vid vad. Funkar på läger med dåligt på tåget till fjället.
 
Beundrar er som vadar i foppatofflor! Jag anses ha gott balanssinne och vara mer än genomsnittligt säker på foten, men har testat en gång och tänker inte göra om det. Fötterna satt löst inuti utan direkt motorisk överföring, och den tjocka men svampiga, "okänsliga" sulan bidrog inte direkt till känslan av kontroll. De var också hala, men det kan kanske bro på modellen.
Original-foppa har väldigt vid passform och är dessutom förhållandevis tunga. Mina utan märke hittade i okänd butik är både lättare och smalare. Tror sulan är tunnare. Jag har köpt en liten storlek som sitter exakt. De har suttit bra på fötterna i strömma vad. Jag brukar ha en ullstrumpa i också till skydd mot kylan.
 
Foppa är väl ok, men lite volyminösa och har svårt att få ner dem i min vanliga vandringsrygga. Haft dem i nätficka utanpå nångång, men senast hade jag andra plastsandaler med remmar från Rusta. Glömde ta med så fick improvisera. Rätt ok modell.
 
Inte heller jag använder original foppa, dels pga vikten men även att de har för många ventilationshål vid tårna. Hål framtill bidrar att få in onödigt mycket grus vid vadning men även större risk för våta sockar när man har dem som lägerskor i fuktigt gräs. Där går även sandaler med öppen tå bort.

Passformen är viktig och man får prova sig fram, de jag använder nu köpte jag på Jula. Vid de första vaden gjorde jag som Totteman och säkrade dem extra med snören kring vristen, men efter 100+ vad har jag aldrig noterat någon risk att de ramlat av fötterna då jag alltid vadar snett mot strömmen och undviker lyfta fötterna för långt från botten, så har skippat snörena nu. Har dock med mig extra snöre i packningen om en hälremmen skulle gå av, något jag upplevt när jag skulle tvätta mig en gång vid strandkanten av en sjö och botten var för mjuk på ett ställe. Foten sjönk ner och för att återfå balansen försökte jag snabbt parera och rycka upp foten med följd att toffeln fastnade kvar i dyn och hältemmen gick av.
 
Foppa är väl ok, men lite volyminösa och har svårt att få ner dem i min vanliga vandringsrygga. Haft dem i nätficka utanpå nångång, men senast hade jag andra plastsandaler med remmar från Rusta. Glömde ta med så fick improvisera. Rätt ok modell.
Vi hänger våra foppor på utsidan av ryggsäcken, hängande i hälremmarna och de remmar man stänger locket med. Har fungerat bra alla turer och gör dem lättillgängliga. Lätt att känna med händerna bakom ryggen att de sitter kvar. Vandrat man inte ensam hjälps man ju även åt att kolla åt varandra att de är med.
 
Vi hänger våra foppor på utsidan av ryggsäcken, hängande i hälremmarna och de remmar man stänger locket med. Har fungerat bra alla turer och gör dem lättillgängliga. Lätt att känna med händerna bakom ryggen att de sitter kvar. Vandrat man inte ensam hjälps man ju även åt att kolla åt varandra att de är med.
Hur som helst ingenting ska hänga på ryggan, bara vänta när du blir av.
 
Hur som helst ingenting ska hänga på ryggan, bara vänta när du blir av.
Inte hänt ännu på alla år, men jag är medveten om risken varför vi alltid har koll på varandras packning när vi går tillsammans, dessutom kan jag nå och känna efter att de är kvar utan att ta av mig ryggsäcken. Går vi i sly eller ensam brukar jag fästa dem extra och binda fast dem genom hålen i toffeln, då blir det svårt att tappa dem.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.