Samiska namn ?

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nya Kiruna har röstat fram att gatorna inte få ha svenska namn utan ska skrivas på samiska och likande konstiga språk.

Samebyarna där upp måste ha infiltrerat hela stan eller vad håller de på med egentligen? Räddningskåren befarar problem när folk inte kan uppge rätt gata för att den stavas och uttalas på utrikiska med konstiga bokstäver.
Finns inte personal i räddningstjänst och ambulans som behärskar språken blir det såklart svårt men det hoppas jag man tänkt på när man krävde det.

Ska varje gata ha 3 namn?

Har larmcentralen (SOS alarm) också språkkunskaperna?

/Patrik
 

HasseQ

Avslutat
Det gäller ju att den som ringer polis eller brandkår kan ange en tydlig adress, att gatunamnet är lätt att uttala och förstå för alla. Storgatan eller Kyrkogatan tex.
I 99.9 % av larmsamtalen så gissar jag att varken den som ringer eller svarar förstår eller kan uttala Samiska namn.
 
Finns inte personal i räddningstjänst och ambulans som behärskar språken blir det såklart svårt men det hoppas jag man tänkt på när man krävde det.

Ska varje gata ha 3 namn?

Har larmcentralen (SOS alarm) också språkkunskaperna?

/Patrik
Nej, det låter mest ängsligt ogenomtänkt att göra så där.

Förstår deras oro, för det KOMMER bli missförstånd och oklarheter. Folk har ju inte lärt sig uttala och stava fjällvärldens alla samiska namn, så varför skulle de lära sig det här snabbare?
 
(...) Ska varje gata ha 3 namn? (...)
Vore väl inget märkligt. Jag kan på rak arm komma på ett par länder jag bott i, som har just tre namn på alla skyltar; i det ena fallet dessutom skrivna i tre olika alfabeten. Bägge ländernas räddningstjänster hör till världens mest väloljade.
Är det någon som vet hur det är tänkt i Kirunafallet?

PS Var inte så jäkla provinsiella ;). Flerspråkiga samhällen är ett betydligt vanligare tillstånd på jorden, än motsatsen.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

HasseQ

Avslutat
Klart man skall ha Svenska gatunamn i Sverige. Men om Sametinget vill betala så kan man ju även skriva ut något motsvarande samiskt namn med små bokstäver på samma skylt.

Och har någon tänkt att adresser ska lagra i olika databaser på Nordsamiska ? Skatteverket, Trafikverket, Banker osv ? Då kan Sametinget betala för det oxå. :)

Väntar på att Kommunpolitikerna i Kiruna upptäcker att deras nydöpta gator inte kan hanteras i olika register. Skadeglädje är bara förnamnet !
 
Senast ändrad:

HasseQ

Avslutat
Gick du längs efter västra eller östra sidan av nedre Njoatsosvágge?

Ganska längesen nu, det blev Kvikkjokk - Pårek och sen stigen över Säkok. Ö / NÖ sidan. Det var några läskiga vad där det nästan blev en olycka, men det gick bra. nätt och jämt. Sjöarna Njåtjosjaure var ju fantastiskt fint. Fortsatte till Staloluokta.
 
Ganska längesen nu, det blev Kvikkjokk - Pårek och sen stigen över Säkok. Ö / NÖ sidan. Det var några läskiga vad där det nästan blev en olycka, men det gick bra. nätt och jämt. Sjöarna Njåtjosjaure var ju fantastiskt fint. Fortsatte till Staloluokta.
Då har du gått halva Njoatsosvágge. Dalen är 32 km lång, de flesta stiftar bara bekantskap med de övre delarna, få går de 16 km som utgör nedre Njoatsosvágge. Vår blogg handlar till stor del om denna del av dalen.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.