Sätta upp topprep ute

Jag ville som vissa förtydligat alltså veta hur man kom åt ett topp-ankare som tex sitter på själva väggen, och detta fick jag svar på., tackar.

Har för övrigt varit ute på vårdberget och fått praktisk guidning både i topp-ankar-bygge och firning (tack Allan:) så oroa er inte allt för mycket (repeterade dessutom hemma i lägenheten genom att sätta ankare och fira ifrån min greppbräda :)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har för övrigt varit ute på vårdberget och fått praktisk guidning både i topp-ankar-bygge och firning (tack Allan:) så oroa er inte allt för mycket (repeterade dessutom hemma i lägenheten genom att sätta ankare och fira ifrån min greppbräda :)

ingen orsak - det var en bra vårpremiär (fast med tanke på mitt teoretiserande här på forumet vet jag inte hur lugnade folk blir..)

fira från greppbrädan låter högeligen irreguljärt, förresten - är det inte gängse norm att man använder kylskåpet till sånt?

Men om du blir hungrig mitt under själva firningen? Hur löser du det med kylskåpet då? Jag tror att risken för akut svält finns!

Nybörjaruteklättringsfråga;

Vad är ett enkelt, säkert sätt att sätta ett topprep i ett ankare som man kommer åt ovanifrån? Alltså nånting bättre än att krypa över kanten när kompisen håller en i benen :)

Igår fick jag tillfälle att testa en idé som delvis kan besvara den här frågan. Ofta kan man ju nå bultarna uppifrån (precis med den teknik som sasq beskriver) men det kan vara väldigt svårt att få till något som liknar jämviktning (i alla fall om man inte vill använda sliding-X) eftersom man befinner sig ovanför centralpunkten.

Här är en variant:
1. Bygg ett vanligt v-ankare med en avknuten 120 slinga.
2. Jämvikta för drag RAKT UPPÅT.
3. Vänd på hela ankaret, dvs byt plats på karbinerna som sitter i bultarna.
--> Nu borde det vara hyfsat jämviktat för drag neråt!

Ni kan kalla metoden vad ni vill, bara mitt namn finns med i nästa utgåva av Climbing Anchors...

;-)

John

Hur skyddar man karbiner vid ett topprepsankare på bästa sätt från att skava/nötas mot klippväggen? NSkulle man inte kunna bygga någon smidig lädertratt som man man trär t.ex. det statiska repet vid eget ankarbygge igenom och som sedan hänger/glider ner över karbinen[erna] som topprepet löper igenom? Är tratten ordentligt vidgad nertill löper topprepet fint igenom karbinerna utan att det kärvar. Skulle inte det kunna funka bra?

Hur skyddar man karbiner vid ett topprepsankare på bästa sätt från att skava/nötas mot klippväggen? NSkulle man inte kunna bygga någon smidig lädertratt som man man trär t.ex. det statiska repet vid eget ankarbygge igenom och som sedan hänger/glider ner över karbinen[erna] som topprepet löper igenom? Är tratten ordentligt vidgad nertill löper topprepet fint igenom karbinerna utan att det kärvar. Skulle inte det kunna funka bra?

Att karbinerna nöts mot klippväggen är inte ett praktiskt problem egentligen. Det viktiga är att karbinerna inte ligger över en kant (kan knäckas), eller att grinden ligger mot något så att den får stort tryck på sig vid ett fall.

Varför vill du skydda karbinerna? Normalt sett är det repet som är det stora problemet vid topprep - att det skavs mycket när man firar ner kompisen, eftersom repet då är belastat.

Självklart skyddar jag repet också. Men karbinerna som hänger ner mot klippväggen tenderar ju att röra sig och skrapa rätt mycket mot väggen under klättringen så det borde väl vara av stor betydelse att försöka skydda dem i så stor utsträckning som möjligt för att förlänga deras hållbarhet? Skadar väl inte iaf. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips