Sällskap uppför Kebnekaise

Jag är en tjej på 22 år som gillar att utmana mig själv och har bestämt mig för att vandra upp för Kebnekaise. Tyvärr delar inte mina vänner detta intresse och det skulle vara jättetrevligt med en vandringskompis. Jag har ingen tidigare erfarenhet av fjällvandring men jag jobbar inom försvarsmakten och är van att gå längre sträckor med kängor och packning.

Jag har några veckors semester i slutet av Juli, samt i slutet av Augusti och skulle somsagt tycka att det var både roligare och tryggare att ha någon att vandra med:)

Är det någon som vet om det finns typ vandringsgrupper man kan anmäla sig till annars om jag skulle ta mig dit på egen hand men inte vill vandra upp till toppen själv? :)

MVH, Elina.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
I slutet juli är det normalt väldigt många som ger sig på en topptur om vädret är bra. Går du upp västra leden kommer du garanterat att ha sällskap hela tiden. I slutet augusti är det färre där men säkerligen är det andra som går upp västra leden om vädret är fint.

Lycka till
Peter P.

Som sagt, du går upp under högtrafikperioden och kommer troligen passeras av människor var femte minut eller oftare.

Detta förutsatt att du går både upp och ner för västra leden.

Jag skulle ju varierat, om tid finnes, och istället gå ner från toppen via Durlings led för att få lite variation i expeditionen, detta gjorde jag själv 2011. Den är ännu lättare än västra leden rent tekniskt, men där riskerar det bli mycket ensamt i sådär fem-sex timmar så att ordna fast sällskap rekommenderas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips