Fjällvandring i Sarek, tips & sällskap?

Bron över Miellädno

Är det någon som vet aktuell status på bron över Mielädno (Mielätno) strax nedströms Álggajávvre (Alkajaure)? Har det gjorts några reparationer på den den senaste tiden? Om man ska utgå från de bilder som jag har sett på den känns det som att det kan vara mer eller mindre förenat med livsfara att använda den...(?)

Jag besökte denna bro för 1½ vecka sedan. Den ser ut att vara lagad och jag kan inte se några direkta säkerhetsbrister. Men den är inte gjord för att turister ska känna sig säkra! Det är en arbetsbro för renvaktarna. Exempelvis är ledstängerna ersatta av tunna vajrar på flera ställen. Hela bron ser svajig och medfaren ut. Du avgör själv om du vill utsätta dig för att gå över den.

Som t ex dHANScan har påpekat är bron felritad på 2009 års upplaga av BD10. Bron ligger i verkligheten drygt 2 km efter utloppet från sjön.

Vad få tycks känna till är att Miellädno oftast inte är särskilt svår att vada. Detta sker ca 1 km uppströms bron, på ett brett ställe med tre öar i strömmen, bevuxna av lågt vide. På mitt foto syns de två mindre öarna som ligger precis nedströms den största. Trots att vi hade stor glaciäravsmältning i år när vi vadade gick vattnet som högst upp till knäna. Strömmen var inte extrem utan ganska måttlig. Bron går att se om man står vid vadstället på den östra stranden, men den är skymd av en kulle om man står på den västra.

Förutom dessa två möjligheter att korsa Miellädno finns som tredje alternativ båtarna uppe i sjön. Jag kollade inte i vilket skick de var men skulle tro att de fungerar.

Bilagor

• Miellädno-1_600.jpg
    Miellädno-1_600.jpg
    147.8 KB · Visningar: 692
Tack för svaret! Man slutar nog aldrig att förundras över den samlade kunskap som finns på det här forumet!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
"Vad få tycks känna till är att Miellädno oftast inte är särskilt svår att vada"

(enl. Fowwe)

När jag 11 juli 2010 gick Padjelantasidan av jåkken från sjön till bron, så och tänkte jag mig inte vadställen längs denna del af Miellädno.

Grattis till Fowwe för att ha upptäckt et möjligt vadställe (juli 2011) - bild nästsista inlägg. Jag tror inte att även Grundsten skriver om alternativ til båtleden, bron och vadet vid båtleden

Undrade på om det man ser i vänstre kant af mit bild kan vara den sydligaste "ö" av de tre som på Fowwe's bild? Eller det kanske är längre nedströms att vadstället finns?

Hans C (nöjd att ha upplevd livet kring renkalvmärkning på platsen i 2010:))

Bilagor

• 4-24juli 2010 078.jpg
    4-24juli 2010 078.jpg
    67.5 KB · Visningar: 386
(enl. Fowwe)

När jag 11 juli 2010 gick Padjelantasidan av jåkken från sjön till bron, så och tänkte jag mig inte vadställen längs denna del af Miellädno.

Grattis till Fowwe för att ha upptäckt et möjligt vadställe (juli 2011) - bild nästsista inlägg. Jag tror inte att även Grundsten skriver om alternativ til båtleden, bron och vadet vid båtleden

Undrade på om det man ser i vänstre kant af mit bild kan vara den sydligaste "ö" av de tre som på Fowwe's bild? Eller det kanske är längre nedströms att vadstället finns?

Hans C (nöjd att ha upplevd livet kring renkalvmärkning på platsen i 2010:))

En kalvmärkning är också värt ett stort grattis! Det hade jag verkligen velat se.

Men det är inte den "ö" jag talar om. Hans, ditt foto verkar visa Miellädno söder om inflödet av Gáinájjågåsj. Vadstället finns norr om denna jokkförening. Så småningom ska jag redovisa mer ordentligt i min blogg, men orken och tiden har inte funnits riktigt. Men det kommer!

Man tycker ändå att det borde vara fler som använt sig av vadstället. I fjällen är det ju osannolikt att göra helt nya upptäckter, i princip allt har ju använts förut, av samer eller vandrare. Jag och mina två vänner "hittade" det 2003 när vi sökte ett alternativ till den då nedrasade bron. Vi sökte hela sträckan mellan sjön och bron och detta var det enda som såg bra ut. Och nej, Grundsten skriver inget om detta, vad även jag har kunnat finna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips