Fjällvandring i Sarek, tips & sällskap?

Hej,

Jag är fransyska och tänker mig att fjällvandra i Sarek i slutet av Juli / början av Augusti (nâgot tid mellan den 23/07 och 07/08).
Jag tänkte mig att âka frân Saltoluokta - Sitojaure - Rinim - Bastavagge - Bielavallda - Skarjabron - Algavagge, sen hinna Padjalantaleden i Tarraluopal eller Tuottarstugorna och vandra norrut till Ritsem. Det skulle bli 12-13 dagar vandring tycker jag...

Jag inte har nâgot vandring kompis än, och skulle gärna fâ sällskap....
Annars, tänkte jag vandra ensam, men jag är lite oroligt att vandra ensam i Sarek...

Jag har redan vandrat ensam i Kebnekaise i 2003 (Nikaluokta - Kebnekaise sydtoppen (2 gânger!) - Tarfala - Guobirvaggi - Sälka - Nallo (och Unna Raïta) - Sielmavaggi - Alesjaure och Kungsleden till Abisko), men jag träffade andra fotvandrare varje dag, även om jag inte har träffat nâgon längs Guobirvaggi...
Jag brukar vandra (mest i Alperna) men jag inte är hel säker att min erfarenheter räcker för att vandra ensam i Sarek...

Jag har dâ tusen frâgor...

Fâr man träffa folk i Sarek eller finns det riktigt ingen ?
Har ni tips om den här vägen ? Finns det nâgot stig eller inte alls ? hur är det med vaden ?
Är det dâ inte för svârt att âka den här vägen ensam eller skulle man ha vandringsällskap ?
Hur gâr det med bâtarna till Saltoluokta, Rinim, Ritsem ? Finns det en bât i Algajavrre ?
Är det möjligt att köpa mat längs Padjalentaleden ?

Och dessutom : är det nâgon som vill följa med ?
 
Hej!
Jag kan svara på en del av dina frågor, men inte alla.

På de vanligaste färdvägarna i Sarek, vilket din får räknas till, lär man stöta på folk varje dag. Har inte gått just den här sträckan så jag kan inte ge några detaljer men det finns säkert stigstumpar här och var men ingen sammanhängande stig.

Två vänner gick genom Bastavagge förra sommaren och de upplevde ett par av vaden som knepiga. Givetvis är ju detta väldigt beroende på väderlek (vattenståndd) samt även vilken vadarvana man har. Men ja, några vad kan vara svåra, i alla fall i Bastavagge samt Tjågnårisjågåsj. Hur det ser ut västeröver vet jag inte. Andra här på utsidan kan säkert fylla i med mer detaljer när det gäller vaden. Det går garanterat också att hitta väldigt mycket information om man söker runt här på forumet lite.

Några tips när det gäller vad är att vid varm väderlek kan det vara värt att slå läger vid en glaciärjokk och vänta till morgontimmarna. Om du går ensam kan du passa på att gå över när det är några andra i närheten och be dem att hålla ett öga på dig tills du har kommit över.

När det gäller om turen är för svår eller ej så är det väldigt olika vad som är svårt från person till person. Läs på så mycket som möjligt och bedöm om den känns lagom svårt för dig.

Båttrafiken kan du läsa om här:
http://www.svenskaturistforeningen....Transporter-i-fjallen/Battrafik-och-Battider/

Har hört att det ska finnas en väldigt liten handelsbod i Staloluokta (har inte varit där själv) men jag skulle rekommendera att du tar med mat för alla dagarna så att du kan välja att ta en annan väg ut om det behövs.

Ett lästips (förutom det här forumet) är Claes Grundstens bok "Sarek" där han beskriver färdvägarna genom Sarek. Boken är så liten och lätt att den kan följa med på turen.

Jo, visst blev man väldigt sugen på att följa med. Har dock inte avsatt varken tid eller ekonomiska medel för en fjälltur i sommar. Hmm...
 
Jag samstämmer med Tobbe C.
Ja du kan vandre "ensam". Se till att ha allt mat med hemmaifrån. Kolla på Utsidan och andra bra nät. Grundstens böcker om Sarek och Padjelanta är bra att känne till, ta med om du har dom i gamla fickformat!
Kanske vet du redan att mobiltäckning är mycket sparsam el inte alls finns.
Om vadställen har Tobbe C redan skrivit. Vid Alggajavre brukar finns båtar där Miellätno börjar. Om de inte finns eller vattenståndet är högt finns bron över Miellätno - ca 2 km nedströms (ligger kanske för¨nära Alggajavre på din fjällkarta!) - fanns i alla fall i 2010.

Tobbe C har redan länkat till en hemsida med båttider osv.
Då det ofta frågas om båttider, ansluttninger båt och buss, om att dricka vatten och andra praktiska frågar - ofta helt unödvändiga frågar som man själva kan kolla svar till på Utsidan och Google - vil jag uppmärksamma att jag själva hittade ut i går om dette länk från Länsstyrelsen:
http://www2.lansstyrelsen.se/norrbo...iluftsliv/leder-och-stugor/Pages/default.aspx
Vad jag förståt finns där mycket bra tipps som tidigare var att läsa på fjallen.nu.

Om du är från Frankrike vill jag önska bon voyage i Sarek
 
Hej,

Tack för din svar! Jag läste nâgra av diskussionerna pâ forumet igâr och kunde hitta goda tips.

Vad händer om att vandra ensam, jag är ganska säker att jag kan handla med det. Jag är bara lite oroligt pâ grund av vaden... Jag vet att man skulle krossa dem pâ morgonen innan isen mältar för mycket, men som jag inte känner omrâdet, vet jag inte hur dem ser ut i Sarek. När jag vandrade i Kebnekaise, det inte var sâ lätt att vada Guobirjokha ensam, men jag klarade det.

Kull att läsa att den väg jag vill följa är ganska classisk, sâ att jag skulle träffa nâgra folk. Dâ kan jag roa min familj... Dem är mer oroliga än jag!

Med maten tänker jag bära sâ mycket som möjligt, men jag inte vill att min ryggsäck blir för tungt... Annars blir det även svârare att vada...

Jag ska söka för Claes Grundstens bok när jag blir i Stockholm för att jag inte är säkert att jag kan hitta den i Frankrike! Tack för tipsen!

Vad jag tycker mest att fjällvandra är att stoppa var och när jag vill... Jag tänker mig att sova i min tält och bara övernatta pâ stugorna om vädret blir för dâligt. Förutom, jag tänker att âka natttâg frân Stockholm till Gällivare, och sen tar bussen till Vietas.

Det skulle dâ blir ganska billiga semestern...
 
Sarek

Hej
Att vandra ensam i Sarek har sina risker, mobiltelefontäckning är lika med noll, edda hjälptelefon finns vid Mikkastugan, alla stugorna i Sarek är låsta. Man kan träffa andra vandrare, men det kan gå dagar utan att man ser någon. Händer det en olycka då kan man bli kvar där.Mat finns att köpa i alla fjällstugor och i Staloluokta finns sameviste så det går att köpa mat. Annars kan jag rekommendera Padjelanta leden från Ritsem mot kvikkjokk via Staloluokta eller alternativt via Pieskehaure - Vaimok Tarraälvs stugan - kvikkjokk. Kvikkjokk är bättre som avslutningspunkt pga servicen på Fjällstation.
Båttiderna i Ritsem vet STF, buss och tågtider hittar du på www.resplus.se. Jag har själv gått ensam kanska mycket där uppe, men inte i Sarek.

MVh Jorma M

trevlig vandring.
 
Låter som en fin tur.

Båttransporter:
http://www.svenskaturistforeningen....Transporter-i-fjallen/Battrafik-och-Battider/
Båten till Rinim går då det finns tillräckligt många som vill åka, eller då Kuhmunen kommer med vandrare från Bastavagge.

Vaden i Bastavagge är inget problem normalt sett, men om det regnar kraftigt kan dom vara omöjliga.

På Bielavallda ska du vada Tjågnårisjågåsj, den kan vara lite besvärlig. Men längre ner brukar det gå lätt.

I Alggajavvre finns kanske båt för att korsa Miellädno, men det finns en bro ca 1km från sjön, kanske inte finns på din karta.

I dom större dalarna i Sarek finns stigar att följa, men inga markerade leder.
Jag tror att du möter människor varje dag den väg du valt, men inte mellan Alggavagge och Tuottar.

I Staloluokta finns två kiosker som säljer lite mat, färskt bröd och rökt fisk kan man också köpa.

Även i Aras och Lådde kan man köpa bröd och fisk.

Allt betalas med kontanter, ingen tar kort.

/Ulf
 
Ska du till Saltoluokta får du ta båten från Kebnats. Har kollat lite på din rutt. Behöver du inte några extradagar? Vädret kan stoppa dig. Eller du hittar en fin plats och vill vara kvar en dag . Som det ser ut nu har jag möjlighet att följa med fram till Skarja, sedan måsste jag ta norrut för att hinna till Kiruna i tid.
 
Hej,

Tack för era svar och alla tips.

Jag visste faktiskt inte att det var en bro som krossar Miellädno. Det finns inte pâ den karta jag köpte i 2003... Tack för tipsen!

Jag vet inte hur vädret i Sarek var i dem senaste veckor . Jag ska kolla hur det blir till den 20 juli... Jag bara hoppar att vädret blir inte för dâligt. Annars, mâste jag andra planen. Plan B kan vara att vandra langs Padjelantaleden...

Jag hoppas i allafall att vi klarar att bli en liten grup med nâgon av er,...

Hälsningar,

Dolma08
 
bron över Mielädno

Är det någon som vet aktuell status på bron över Mielädno (Mielätno) strax nedströms Álggajávvre (Alkajaure)? Har det gjorts några reparationer på den den senaste tiden? Om man ska utgå från de bilder som jag har sett på den känns det som att det kan vara mer eller mindre förenat med livsfara att använda den...(?)
 
Aktuell status på Miellätnobron hittar du kanske inte nyare än 2010, t ex i min uppsats från Sarek. Men jag vill uppmärksamma att Fowwe just har skrivit i sin Blogg om bron, som han omtalar "spökbron", som han besöker inom de nästa veckor.
Det är för att bron har ändret lokalisering (endast på kartan!) efter den som några redan har skrivit inte var tecknad på kartan för ca 10 år sedan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Peter Gävle Fjällvandring till Sarek med familj, Juli/Augusti Fjällvandring 17
sutcher Tält för fjällvandring i bl.a. Sarek Fjällvandring 75
AnnaM Fjällvandring Sarek, när? transport dit? Fjällvandring 13
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.