Linjen på fjällvatten är väldigt schablonmässigt ritad, den kan du inte följa exakt.Tack för beskrivningen av din upplevelse. Följde du markeringen på fjällkartan när du gick upp på pyramiden?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sälka - kaskasvagge stugan
- Trådstartare Wotan88
- Start datum
Hur är det med passet? Upp enligt kartan?Linjen på fjällvatten är väldigt schablonmässigt ritad, den kan du inte följa exakt.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag är inte med på vad som är frågan. Ja det är brant upp till passet. Vi gick från norrsidan, där var det rejält stora stenbumlingar.Hur är det med passet? Upp enligt kartan?
Nej. Den finns ju inte kvar på Lantmäteriets karta, och de prickade färdvägarna kan inte jämföras med rösade leder, det är absolut inga exakta markeringar av "rätt" väg. Vägvalet ger sig själv på plats. Ibland, t ex i Mårmapasset, finns inofficiella rösen som är användbara men inte här.Tack för beskrivningen av din upplevelse. Följde du markeringen på fjällkartan när du gick upp på pyramiden?
Ursäktar otydligheten, jag försöker bli på det klara med vilken sida upp på pyramiden som är lämpligast (från vistas). Norr eller söderJag är inte med på vad som är frågan. Ja det är brant upp till passet. Vi gick från norrsidan, där var det rejält stora stenbumlingar.
Jo enligt erfarenhet är det som du säger.Nej. Den finns ju inte kvar på Lantmäteriets karta, och de prickade färdvägarna kan inte jämföras med rösade leder, det är absolut inga exakta markeringar av "rätt" väg. Vägvalet ger sig själv på plats. Ibland, t ex i Mårmapasset, finns inofficiella rösen som är användbara men inte här.
I grova drag undrar jag om en bör ta norra eller södra sidan upp.
På södra sidan är det sten, på norra snö och is. När jag gick i mitten av juli var det snö när vi skulle ner så det var inget problem att få fäste. Det är ungefär samma höjd på båda sidorna så det blir lika mycket uppåt hur du än gör.Ursäktar otydligheten, jag försöker bli på det klara med vilken sida upp på pyramiden som är lämpligast (från vistas). Norr eller söder![]()
Det är svårt att få en uppfattning om hur brant det är men passet är i snöfältet mitt i bilden.
Jo enligt erfarenhet är det som du säger.
I grova drag undrar jag om en bör ta norra eller södra sidan upp.
De flesta föredrar att gå uppför där det är brantast och besvärligast, dvs från norr.
Jag gick från Vistas via Njunni till Gaskkasvággi och vidare pyramidenpasset till Unna Réaidda i början av september för dryg tio år sedan. Som sagt en hel del sten, men i övrigt okomplicerat. Snöfältet på nordsidan vid pyramidenpasset såg ut som på Bertils bild, det var ren is och trots stegjärn och yxa valde vi att ta oss ner på sidan eftersom ett fall hade varit vanskligt att stoppa. Man får iakta normal försiktighet och förhållandena kan ju variera väldigt så det blir svårt att säga något generellt. Stenslag är väl något jag själv försöker vara uppmärksam på i brantare stenig terräng.
Visa bilaga 41526
Den här kanske är bättre, tagen i passet blickandes norrut.
Tack för bilderna, det ger en klarare bild.Visa bilaga 41526
Den här kanske är bättre, tagen i passet blickandes norrut.
Blir inte upp den vägen föe min del dock. Blir vistas- unna räita- nallo(ev upp till sjöarna vid nallu)- tjäkta- sälka- kaskas- tarfala- cherru-nikka.
Tänker på upp/nedstigningen enligt bild, något du har erfarenhet av?
Bilagor
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg