Sälka - kaskasvagge stugan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för beskrivningen av din upplevelse. Följde du markeringen på fjällkartan när du gick upp på pyramiden?
Nej. Den finns ju inte kvar på Lantmäteriets karta, och de prickade färdvägarna kan inte jämföras med rösade leder, det är absolut inga exakta markeringar av "rätt" väg. Vägvalet ger sig själv på plats. Ibland, t ex i Mårmapasset, finns inofficiella rösen som är användbara men inte här.

Jag är inte med på vad som är frågan. Ja det är brant upp till passet. Vi gick från norrsidan, där var det rejält stora stenbumlingar.
Ursäktar otydligheten, jag försöker bli på det klara med vilken sida upp på pyramiden som är lämpligast (från vistas). Norr eller söder :)

Nej. Den finns ju inte kvar på Lantmäteriets karta, och de prickade färdvägarna kan inte jämföras med rösade leder, det är absolut inga exakta markeringar av "rätt" väg. Vägvalet ger sig själv på plats. Ibland, t ex i Mårmapasset, finns inofficiella rösen som är användbara men inte här.
Jo enligt erfarenhet är det som du säger.
I grova drag undrar jag om en bör ta norra eller södra sidan upp.

Ursäktar otydligheten, jag försöker bli på det klara med vilken sida upp på pyramiden som är lämpligast (från vistas). Norr eller söder :)
På södra sidan är det sten, på norra snö och is. När jag gick i mitten av juli var det snö när vi skulle ner så det var inget problem att få fäste. Det är ungefär samma höjd på båda sidorna så det blir lika mycket uppåt hur du än gör.

Det är svårt att få en uppfattning om hur brant det är men passet är i snöfältet mitt i bilden.

1687205381875.jpeg

Jag gick från Vistas via Njunni till Gaskkasvággi och vidare pyramidenpasset till Unna Réaidda i början av september för dryg tio år sedan. Som sagt en hel del sten, men i övrigt okomplicerat. Snöfältet på nordsidan vid pyramidenpasset såg ut som på Bertils bild, det var ren is och trots stegjärn och yxa valde vi att ta oss ner på sidan eftersom ett fall hade varit vanskligt att stoppa. Man får iakta normal försiktighet och förhållandena kan ju variera väldigt så det blir svårt att säga något generellt. Stenslag är väl något jag själv försöker vara uppmärksam på i brantare stenig terräng.

Visa bilaga 41526
Den här kanske är bättre, tagen i passet blickandes norrut.
Visa bilaga 41526
Den här kanske är bättre, tagen i passet blickandes norrut.
Tack för bilderna, det ger en klarare bild.
Blir inte upp den vägen föe min del dock. Blir vistas- unna räita- nallo(ev upp till sjöarna vid nallu)- tjäkta- sälka- kaskas- tarfala- cherru-nikka.

Tänker på upp/nedstigningen enligt bild, något du har erfarenhet av?

Bilagor

• 20230619_231308.jpg
    20230619_231308.jpg
    189.7 KB · Visningar: 180

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips