Sälka - kaskasvagge stugan

Hejsan!
Som en del av en längre vandring som kommer att utföras i aug, undrar jag om någon har info ang sträckan Sälka till kaskasvagge stugan?
Någon som har gått den? Några vad, npgot att tänka på? Tältplatser etc?
 
Hejsan!
Som en del av en längre vandring som kommer att utföras i aug, undrar jag om någon har info ang sträckan Sälka till kaskasvagge stugan?
Någon som har gått den? Några vad, npgot att tänka på? Tältplatser etc?
Jag har gått delar av sträckan. Det är väldigt mycket sten, inget svårt vad. Vart ska du efter Kaskasavaggestugan? Vi tältade vid Cievrrajavri, det funkade bra.
 
Jag har gått delar av sträckan. Det är väldigt mycket sten, inget svårt vad. Vart ska du efter Kaskasavaggestugan? Vi tältade vid Cievrrajavri, det funkade bra.
Tanken var först Kuoperjåkka till tarfala men då det verkar vara komplicerat med den barsmälta glaciären "tungan" så tänkte jag att alternativet dalen längs gaskajohka vidare till kaskasvaggestungan och sedan förbi Vadu till Cierraláhku förbi sjö 1128 och gå länhs Cievrrajohka ner vid Gármaasbákti med slut i nikka.
 
Tanken var först Kuoperjåkka till tarfala men då det verkar vara komplicerat med den barsmälta glaciären "tungan" så tänkte jag att alternativet dalen längs gaskajohka vidare till kaskasvaggestungan och sedan förbi Vadu till Cierraláhku förbi sjö 1128 och gå länhs Cievrrajohka ner vid Gármaasbákti med slut i nikka.
1128 är sjön vi tältade vid. Du behöver inte gå hela vägen fram till Kaskasavaggestugan utan kan snedda uppåt innan Vardu.
 
Hur va den sträckan? Ser spännande ut, ska gå till unna räita också. Dock från Mårma och in i Unna reaiddavagi.
Stenigt och brant. På äldre kartor var den markerad som ”lämplig färdväg” men det är borttaget numera. Googla jojoleden eller trepassleden så får du mer info.
 
Jag gick Pyramidenpasset norrifrån (från Unna Räita) i början av augusti förra året. Då hade snön smält på den översta delen av nordsidan, så där var det is. Det hade krävt stegjärn och isyxa. Dock var det möjligt att passera på klippan intill, men det var ett gränsfall och jag skulle inte göra det i dåliga förhållanden på blöt klippa.
Pyramiden.jpg
 
Jag gick Pyramidenpasset norrifrån (från Unna Räita) i början av augusti förra året. Då hade snön smält på den översta delen av nordsidan, så där var det is. Det hade krävt stegjärn och isyxa. Dock var det möjligt att passera på klippan intill, men det var ett gränsfall och jag skulle inte göra det i dåliga förhållanden på blöt klippa.
Visa bilaga 41521
Tack för beskrivningen av din upplevelse. Följde du markeringen på fjällkartan när du gick upp på pyramiden?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3
andy69 Väster om Sälka...? Fjällvandring 1
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Vonsan Heukejaure-Gautelis o Heukejaure-Sälka Fjällvandring 8
marcus959 Från Sälka in i Norge Fjällvandring 4
tinab66 Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka? Fjällvandring 17
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
MagnusEnbom Ceskahjälmen/Sälka Fjällvandring 5
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
Meldende Dalsjön (Sälka, 1050 m) Fjällvandring 3
piaea Sitasjaure - Sälka - Kårsavagge - Låktatjåkka Fjällvandring 22
pal2 Proviantförsäljning i Sälka Fjällvandring 8
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
näske vandringled imellan vistas och sälka Fjällvandring 8
piaea Vandring Tarfala till Sälka Fjällvandring 9
Emma_E Hur är leden(?) mellan Tarfala och Sälka? Fjällvandring 8
Bikinikillah Tjäktja-Sälka.. och Tarfala Fjällvandring 7
Jörgen Fjaderlatt.se Någon som gått Vaisaluokta - Sälka? Fjällvandring 1
Puffin Sälka-Tarfala, via Kuoperjåkka eller Kaskavagge? Fjällvandring 1
TB Toppbestigning av Sälka?! Fjällvandring 4
jontte00 Elin och hunde Sälka? Fjällvandring 3
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
jonsa Nikkaloukta--Vistas-Nallo-Sälka-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Flodis Sälka -> Nikkaluokta via Kaskasavagge? Fjällvandring 2
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
Nordpilen Kaskasvagge Fjällvandring 9
fjall01 Bron i Kaskasvagge på plats Fjällvandring 0
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Ronge Vandra till vistas stugan Fjällvandring 12
sagrol Unna Raita stugan Fjällvandring 28
perlarsson Unna Räita-stugan Fjällvandring 2
Durin Jieprenjåkk-stugan stängd tillsvidare Fjällvandring 0
larvik line Hur är det i stugan i vistas dalen,, UNNA RÄITTA Fjällvandring 7
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.