Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar?

Tänkte ta med min syster upp i fjällen för första gången. Jag är fjällvan och går med tält och hon är glad, positiv och hyfsat i form.

Jag tänkte att vi skulle gå:
Dag 1: Nikka - båt gnm Vistasvagge - tälta vid båtlänningen eller två timmar norr.
Dag 2: Vistasstugorna
Dag 3: Vistasstugorna - Sälka
Dag 4: Sälka - upp mot Singivagge
Dag 5: Singivagge - Kebnekaise - Keb fjällstn
Dag 6: ev. Tarfala
Dag 7: Keb fjällstn - Nikka

Vad tror ni...Låter detta som en bra tur? Och framförallt, är den rimlig?

Funderar även på om man ska gå Abisko via Nissunvagge - Mårma - Stuor Räitavagge - Singi - Keb....Är det möjligt på 7 dagar?

undrar Viktoria.
 

avslutad210712

Gäst
9240; sa:
Tänkte ta med min syster upp i fjällen för första gången. Jag är fjällvan och går med tält och hon är glad, positiv och hyfsat i form.

Jag tänkte att vi skulle gå:
Dag 1: Nikka - båt gnm Vistasvagge - tälta vid båtlänningen eller två timmar norr.
Dag 2: Vistasstugorna
Dag 3: Vistasstugorna - Sälka
Dag 4: Sälka - upp mot Singivagge
Dag 5: Singivagge - Kebnekaise - Keb fjällstn
Dag 6: ev. Tarfala
Dag 7: Keb fjällstn - Nikka

Vad tror ni...Låter detta som en bra tur? Och framförallt, är den rimlig?

Funderar även på om man ska gå Abisko via Nissunvagge - Mårma - Stuor Räitavagge - Singi - Keb....Är det möjligt på 7 dagar?

undrar Viktoria.

Inget fel på själva turen förutom att Ni i så fall får gå upp på Kebnekaise dag 5 oavsett vad det är för väder - om Ni inte stryker tarfala dag 6 och kan ta det lugnt dag 5 om det är dåligt väder. Dessutom kan dag 5 bli rätt krävande men jag utgår från att Ni lämnar ryggsäckarna i närheten av Kaffedalen innan Ni går upp på toppen.

Abisko-Mårma via Nissunvagge är en rätt vanlig väh gissar jag. Har aldrig gått den mest därför att de flesta som gått där och skrivit om det beskrivit den som lite vidrig, förlåt vidjig och bitvis lerig vilket inte tilltalar mig. Själv skulle jag föreslå Kungsleden från Abisko och sen vika av mot Tältlägret och gå via Pallinvagge och Siellavagge. Har gått den vägen och framförallt utsikten när man kommer ut ur Siellavagge är otroligt vacker om vädret är fint. När man kommer ut skulle jag fortsätta uppe på höjden ända tills jag är ovanför renvaktarstugan som är markerad vid stigen ner mot bron över Alesätno för att slippa ett kortare parti som går genom fjällbjörkskog och som är både risigt och lerigt. När man sen kommer upp till själva mårma-passet är min rekommendation att inte följa den rekommenderade vägen ner från passet utan i stället går man en bit mot höjden 1640 och går ner där för då får man grästungor att följa istället för blockterrängen som är om man går den "vanliga" vägen. Att gå från Abisko till Nikkaluokta den frågade vägen kan vara lite snål tidsmässig men har man bra väder är vägen upp till och utsikten från Mårmapasset mot Kebnekaisefjällen ja vad skall jag säga - "värd allt besvär många gånger om" *L*.
 
Nallo

Hej! Rekommenderar att dela upp Stuor Reaiddavaggi i två etapper. Nallo är fint. Kanske en dagstur in mot Unna Reaiddastugan också. Finfint!

//Bert
 

avslutad210712

Gäst
En fundering jag har är varför alla går den här turen motsols? Har själv gått åt det hållet från Vistas till Sälka (via Unna Räits stugan) men tillbakablicken mot bergen skulle jag i alla fall föredra att ha framför mig och kommer att gå åt det hållet nästa gång.
 
Tack för tipsen om alternativ vandringsväg via Mårma. De sparar jag. Jag tror nog att det får bli turen via Vistas - Nallo - Sälka - Singivagge. Som du skrev så kan man ju känna av vädret lite och om det behövs vilodag eller om det är regn så får man väl skippa Tarfala och gå upp en dit en annan gång....

Har gått Singivagge - Kebnekaise en gång för 10 år sedan. Det gick hyfsat. Vi startade vid 08 om jag inte minns fel och var nere vid fjällstationen vid 21-tiden. Jag lämnade min säck i Kaffedalen men mitt dåvarande vandringssällskap hade på sin....ända upp på toppen (oförklarligt)....
 
Hrmmm. Ja, det undrar jag också. Vi går den här vägen eftersom vi ser fram emot att komma till Kebnekaise fjstn en av de sista dagarna och kunnan njuta av en god trerätters....som en bra avslutning på vandringen. Kanske är det därför.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Zephyria Dela båt Vistas-Nikka 15/7 kl 14:00? Fjällvandring 0
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
Jönsson72 Dela båt Nikka-Vistas 13/8 Fjällvandring 0
petch5 Tips-Nikka-Vistas-Alesjaure Fjällvandring 6
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0
Karolina P Arg japan försvunnen från Nikka... Fjällvandring 2
Viola77 Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka Fjällvandring 18
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
lunten Myggläge och beläggning stugorna Nikka - Vakko? Fjällvandring 0
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
dimmspiken Saltoloukta - Nikka? Fjällvandring 1
Sigi Nikka/Tjuonajakk/Kaitumjaure stugorna Fjällvandring 14
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MrTony Abisko - Nikka. Fjällvandring 12
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
TobbeLindahl Blött mellan Nikka & Abisko? Fjällvandring 19
pontusfs Abisko - Nikka, nybörjarfunderingar Fjällvandring 12
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Christian1 Utrustning Abisko-Nikka (vattenstånd, impregenering m.m.) Fjällvandring 7
trcgol2 Kiruna - Nikka, usla förbindelser Fjällvandring 35
nordmannen Abisko - Nikka Fjällvandring 3
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
egilviking Abisko-Keb-Nikka Solotur Fjällvandring 2
koskenkorva Abisko - nikka Fjällvandring 10
koskenkorva abisko-nikka Fjällvandring 1
zzeezz Nikka - Abisko på vintern Fjällvandring 29
Petri Niemelä Inleder hemavan - nikka i morgon Fjällvandring 0
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Extrem_skiing Temperaturer kring "Keb - Nikka" såhär års Fjällvandring 1
Extrem_skiing Nikka - Keb - singis - kaitumjaure - Nikka Fjällvandring 4
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
erila107 Nikka Riksgränsen Fjällvandring 5
sala Keb till Nikka på 4 tim? Fjällvandring 5
Outsider Vattenstånd, snö o dyl, Singis till Nikka? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.