Väster om Sälka...?

Undrar om någon har gått väster om Sälka och kan komma med lite tips, då det ser ut att vara en hel del små/medelstora bäckar som mynnar ut och blir till större vattedrag.

Tanken är att hitom Tjäkta(från Abisko sett) Gå efter sjösystemet, runda Alep Muorahiscohkka(1329), runda Sälka och följa Cuhcavaggi och över bron.

Hur är det med vad, något man måste se upp med eller funkar tex vadet som är markerat efter Nordkalottleden?

Undrar om någon har gått väster om Sälka och kan komma med lite tips, då det ser ut att vara en hel del små/medelstora bäckar som mynnar ut och blir till större vattedrag.

Tanken är att hitom Tjäkta(från Abisko sett) Gå efter sjösystemet, runda Alep Muorahiscohkka(1329), runda Sälka och följa Cuhcavaggi och över bron.

Hur är det med vad, något man måste se upp med eller funkar tex vadet som är markerat efter Nordkalottleden?

Hej!

Det största vattendraget på sträckan vad jag kan minnas är Geargejohka, som jag fick följa en bra bit uppströms för att hitta ett bra vadställe över. I söder kan du hålla nära Kärpel för att runda jokkarna som kommer från Sälkas västsida. Jag minns inte vadet ovanför G Cuhcajavri som svårt. Naturligtvis spelar vattenföringen roll men jag har inte koll på om det mycket eller lite vatten när jag passerade.

Mvh F

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips