Ceskahjälmen/Sälka

Tjena
Jag ska vandra Abisko-nikkaluokta i sommar och funderar på olika dagsturer/toppturer.

Jag har hört att Ceskahjälmen är väldigt vackert och sevärt,
är toppturen avancerad/svårorienterad eller är det inga problem?

Ett annat alternativ jag funderar på är Sälka som också ska vara bra men något längre tur.
Vad är att föredra?

Andra alternativ till avstickare efter leden?
 
Avstickare..

Jo, Jag tycker nog att du ska ta Tjäktjahjälmen ändå.. Det är bekvämare och du kommer lite mer inpå glaciärerna där och får ett väldigt högt perspektiv inpå själva Kebnekaise..
Klättra upp på Sälka är faktiskt lite mer jobbigare. Panoramat är vidare månne, och du ser även bort mot Norge. men den turen innebär att du måste gå på en kam och det är lite vingligt & brant faktiskt .(tänk Akka) och det hela är ett företag.. ungefär som att klättra på det fjället. Sälka tar tid. Går du ensam är nog Tjäktjahjälmen bättre. Många sånna här toppbestigningar kräver ‘peppning’ dvs. i form av ett sällskap Man vill helt enkelt ha någon med sig. Att bra gå själv är trist och slitigt.
 
Tjena
Jag ska vandra Abisko-nikkaluokta i sommar och funderar på olika dagsturer/toppturer.

Jag har hört att Ceskahjälmen är väldigt vackert och sevärt,
är toppturen avancerad/svårorienterad eller är det inga problem?
QUOTE]

Tjäktjahjälmen är inte direkt avancerad... stora delar av vandringen går sannolikt dessutom på snö... sikta upp mot knivkammen så får du en flack och behaglig tur upp sen kan då gå, ganska plant, snett tillbaka utmed Knivkammen och upp på Tjäktjahjälmen.

Sista biten är lite brantare och men inte värre än att man kan ta sig upp, se upp med lös sten bara... och gå inte för när kanten för det är brant. ;-)

Jag var på väg upp för några år sedan men fick vända för det blev mer filmjölk än utsikt när jag var strax under toppen. Kolla mitt fotoalbum, där finns några bilder från Knivkammen och på Tjäktjahjälmens topp.

Sen så skulle jag vilja slå ett slag för en alternativ rutt...

Hoppa över Tjäktjapasset och vik efter Alesjaure av upp i Unna Visstasvagge mot Vistasstugan, men inte ända fram, istället för att gå ner i myggdjungeln, så svänger du av mot Nallo och sen mot Sälka och Tjäktjahjälmen.

Thomas
 
Tjäktahjälmen

Tjena
Okej, det låter bra.
Så då jag kommer ifrån Sälkastugorna går jag en bit efter "Trepass leden" och viker av in i passet mellan Tjäktahjälmen och Gaskkasnjunni.

Där börjar mina funderingar...
*Ska jag gå hela dalen ut så långt jag kommer mot Knivkammen eller ska jag börja gå upp redan efter halva vägen ungefär där jokken slutar?

* Jag har också läst att man kan stöta på problem om snön är söndersmält och hal, jag ska genomföra vandringen mellan 17-27 juli, skulle jag kunna stöta på problem då så att det är svårt att komma upp?

* Går man tillbaka samma väg som man kom sedan?

*Annat jag bör tänka på?
 
Men lilla vännen..
Så’ här,,
Du skriver: Att ‘Din utgångspunkt’ är Sälkastugorna va? Då är det därifrån du ska gå upp va..
Nu skriver du helt plötsligt om ‘Tre-Pass-Leden‘. Den ligger inte där vid Sälkastugorna...

Ta dig en titt på kartan.
Ska du nu upp, just på Tjäktjahjälmen ifrån Sälkastugorna, går du upp i ravinen, där till höger i Stuor Räitavagge, mellan själva Tjäktjahjälmen och Kaskanjunnjetjåkkå.
Du går så pass långt ungefär dit där jokken slutar. Du kommer då lite snett upp mot Knivkammens västra topp. När du kommit upp där i passet, går du snett till vänster upp, mot själva toppen av Tjäjktjahjälmen.
Det kommer vara snö lite här och var. Du kommer ha nytta av dessa snöfält. Dom är bra på att gå på. Dock är de inte mycket där.
Ja, man går tillbaka samma väg. Springa runt på glaciären nedanför är inte bra att göra själv.

Ska du tänka på nått mer: så är det att tänka först, gå sedan, vila ofta och ta med dig regnställ och en ryggsäck med lite mat, se till att du har batterier i din kamera och ett glatt humör. Går du själv är det en hel del att tänka på.
Med vänlig hälsning !
Anders
 
*Ska jag gå hela dalen ut så långt jag kommer mot Knivkammen eller ska jag börja gå upp redan efter halva vägen ungefär där jokken slutar?

* Jag har också läst att man kan stöta på problem om snön är söndersmält och hal, jag ska genomföra vandringen mellan 17-27 juli, skulle jag kunna stöta på problem då så att det är svårt att komma upp?

* Går man tillbaka samma väg som man kom sedan?

*Annat jag bör tänka på?

Angående snöläget i Juli, just där, så kan jag bara säga att när jag gick där (solo) 2007 så var det ganska mycket snö, och det var under andra halvan av juli. Den var inte hård då, men det kan ju skifta från dag till dag. När jag passerade Unna visstasjavri så gick jag på skrå, på lite för hård snö... tror inte att jag kommer att göra om det :-/... ett fall där hade varit kana rakt ner i sjön, som fortfarande hade delar istäckt.

Jag utgick från Sälka. Anders beskrivning låter ungefär så som jag gick. Jag vadade jokken och gick på Tjäktjahjälmssidan upp. Sen gick jag något längre upp mot Knivkammen, än vad Anders skriver... fast det går att gå upp tidigare. Sen vek jag av mot Knivkammens sydtopp. Där det på kartan syns att det är lite flackare. Däremot så tog jag mig tillbaka ner i det brantare partierna, eftersom de var helt snötäckta, och det var kul att åka kana :)

De problem du kan stöta på är väl vadet, regn och dimma som i mitt fall. Men då är det ju bara att vända, eller vänta om man har tid...

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Sälka - kaskasvagge stugan Fjällvandring 22
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3
andy69 Väster om Sälka...? Fjällvandring 1
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Vonsan Heukejaure-Gautelis o Heukejaure-Sälka Fjällvandring 8
marcus959 Från Sälka in i Norge Fjällvandring 4
tinab66 Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka? Fjällvandring 17
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
Meldende Dalsjön (Sälka, 1050 m) Fjällvandring 3
piaea Sitasjaure - Sälka - Kårsavagge - Låktatjåkka Fjällvandring 22
pal2 Proviantförsäljning i Sälka Fjällvandring 8
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
näske vandringled imellan vistas och sälka Fjällvandring 8
piaea Vandring Tarfala till Sälka Fjällvandring 9
Emma_E Hur är leden(?) mellan Tarfala och Sälka? Fjällvandring 8
Bikinikillah Tjäktja-Sälka.. och Tarfala Fjällvandring 7
Jörgen Fjaderlatt.se Någon som gått Vaisaluokta - Sälka? Fjällvandring 1
Puffin Sälka-Tarfala, via Kuoperjåkka eller Kaskavagge? Fjällvandring 1
TB Toppbestigning av Sälka?! Fjällvandring 4
jontte00 Elin och hunde Sälka? Fjällvandring 3
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
jonsa Nikkaloukta--Vistas-Nallo-Sälka-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Flodis Sälka -> Nikkaluokta via Kaskasavagge? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.