Dalsjön (Sälka, 1050 m)

Är det någon som varit uppe vid Dalsjön, 1050 m höjd väster om Sälkastugorna? Jag är intresserad av att göra en dagstur dit från Sälkastugorna, och har några funderingar.

- Är det bästa vägvalet att gå ner till leden mot Hukejaure, passera Tjäktjajåkka på den bron och sedan gå tillbaka norrut? Tjäktjajåkka ser inte så vadningsvänlig ut i höjd med Sälkastugorna.

- Hur är dalen upp till sjön? På håll (från Kungsleden) såg det ut som om det borde vara vandringsbart, stämmer det med upplevelsen på plats?

- Hur ser det ut uppe vid sjön? Fjällkartan antyder lite flackare mark i ungefär en kilometer från sjön, sedan ser det ut att vara rejält brant upp mot Sälka. Stämmer det, eller har jag tolkat kartan galet?
 
Jag var uppe 2006. Då var det bara att gå över Tjäktjajokka ungefär i höjd med Sälkastugorna utan problem. Då var det iofs torrt men å andra sidan bra drag i glaciärjokkarna eftersom det var närmare 30 grader varmt.

Dalen är helt vandringsbar, gräs överallt.

Runt sjön är det mest sten och mossa, det flacka området du talar om väster om sjön är ett sandurområde där glaciärerna avvattnas.

Rekommenderar att gå upp på höjden på norra sidan om, vidunderlig utsikt. Överhuvudtaget är det jättefint däruppe.

Jag lyckas inte lägga upp bilder i inlägget men kolla i mitt album så har jag två bilder därifrån.
 
Senast ändrad:
Jag har bara

varit där på vintern. Ravinen är oftast väl åkbar på skidor men sista biten nedtill kan vara bättre att ta sig runt ca 200-300 meter på den norra slänten.
Ett par trevliga kortturer är att ta sig runt antingen via tvärdalen från Tjätkavagge på norra respektive södra sidan om dalen som går upp till sjön 1050. Den södra ravinen är brantare och knepigare men vackrare och den norra dalen öppnare jämfört med dalen upp till 1050.

Har du svårt att förstå vad jag menar kan jag lägga ut bilder på GPS-plotar.

Thure
 
vadet vid Sälkastugorna

Hej!

En liten bit nedströms, säg 150 m, från Sälkastugorna finns ett bra vadställe över Tjäktjajokka. På västra sidan av jokken finns en stor sten och det är mitt för där som man tar sig över. Gå i en vid båge, du ser vilka stenar som är bra att gå på.

Stugvärden i Sälka har säkert bra koll på aktuellt vattenstånd och sånt, brukar funka fint att fråga.

/ F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Sälka - kaskasvagge stugan Fjällvandring 22
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3
andy69 Väster om Sälka...? Fjällvandring 1
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Vonsan Heukejaure-Gautelis o Heukejaure-Sälka Fjällvandring 8
marcus959 Från Sälka in i Norge Fjällvandring 4
tinab66 Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka? Fjällvandring 17
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
MagnusEnbom Ceskahjälmen/Sälka Fjällvandring 5
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
piaea Sitasjaure - Sälka - Kårsavagge - Låktatjåkka Fjällvandring 22
pal2 Proviantförsäljning i Sälka Fjällvandring 8
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
näske vandringled imellan vistas och sälka Fjällvandring 8
piaea Vandring Tarfala till Sälka Fjällvandring 9
Emma_E Hur är leden(?) mellan Tarfala och Sälka? Fjällvandring 8
Bikinikillah Tjäktja-Sälka.. och Tarfala Fjällvandring 7
Jörgen Fjaderlatt.se Någon som gått Vaisaluokta - Sälka? Fjällvandring 1
Puffin Sälka-Tarfala, via Kuoperjåkka eller Kaskavagge? Fjällvandring 1
TB Toppbestigning av Sälka?! Fjällvandring 4
jontte00 Elin och hunde Sälka? Fjällvandring 3
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
jonsa Nikkaloukta--Vistas-Nallo-Sälka-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Flodis Sälka -> Nikkaluokta via Kaskasavagge? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.