Sälka - kaskasvagge stugan

Hejsan!
Som en del av en längre vandring som kommer att utföras i aug, undrar jag om någon har info ang sträckan Sälka till kaskasvagge stugan?
Någon som har gått den? Några vad, npgot att tänka på? Tältplatser etc?

Hejsan!
Som en del av en längre vandring som kommer att utföras i aug, undrar jag om någon har info ang sträckan Sälka till kaskasvagge stugan?
Någon som har gått den? Några vad, npgot att tänka på? Tältplatser etc?
Jag har gått delar av sträckan. Det är väldigt mycket sten, inget svårt vad. Vart ska du efter Kaskasavaggestugan? Vi tältade vid Cievrrajavri, det funkade bra.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har gått delar av sträckan. Det är väldigt mycket sten, inget svårt vad. Vart ska du efter Kaskasavaggestugan? Vi tältade vid Cievrrajavri, det funkade bra.
Tanken var först Kuoperjåkka till tarfala men då det verkar vara komplicerat med den barsmälta glaciären "tungan" så tänkte jag att alternativet dalen längs gaskajohka vidare till kaskasvaggestungan och sedan förbi Vadu till Cierraláhku förbi sjö 1128 och gå länhs Cievrrajohka ner vid Gármaasbákti med slut i nikka.

Tanken var först Kuoperjåkka till tarfala men då det verkar vara komplicerat med den barsmälta glaciären "tungan" så tänkte jag att alternativet dalen längs gaskajohka vidare till kaskasvaggestungan och sedan förbi Vadu till Cierraláhku förbi sjö 1128 och gå länhs Cievrrajohka ner vid Gármaasbákti med slut i nikka.
1128 är sjön vi tältade vid. Du behöver inte gå hela vägen fram till Kaskasavaggestugan utan kan snedda uppåt innan Vardu.

Hur va den sträckan? Ser spännande ut, ska gå till unna räita också. Dock från Mårma och in i Unna reaiddavagi.
Stenigt och brant. På äldre kartor var den markerad som ”lämplig färdväg” men det är borttaget numera. Googla jojoleden eller trepassleden så får du mer info.

Jag gick Pyramidenpasset norrifrån (från Unna Räita) i början av augusti förra året. Då hade snön smält på den översta delen av nordsidan, så där var det is. Det hade krävt stegjärn och isyxa. Dock var det möjligt att passera på klippan intill, men det var ett gränsfall och jag skulle inte göra det i dåliga förhållanden på blöt klippa.
Pyramiden.jpg

Jag gick Pyramidenpasset norrifrån (från Unna Räita) i början av augusti förra året. Då hade snön smält på den översta delen av nordsidan, så där var det is. Det hade krävt stegjärn och isyxa. Dock var det möjligt att passera på klippan intill, men det var ett gränsfall och jag skulle inte göra det i dåliga förhållanden på blöt klippa.
Visa bilaga 41521
Tack för beskrivningen av din upplevelse. Följde du markeringen på fjällkartan när du gick upp på pyramiden?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips