Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sälka - kaskasvagge stugan
- Trådstartare Wotan88
- Start datum
Jag har gått delar av sträckan. Det är väldigt mycket sten, inget svårt vad. Vart ska du efter Kaskasavaggestugan? Vi tältade vid Cievrrajavri, det funkade bra.Hejsan!
Som en del av en längre vandring som kommer att utföras i aug, undrar jag om någon har info ang sträckan Sälka till kaskasvagge stugan?
Någon som har gått den? Några vad, npgot att tänka på? Tältplatser etc?
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Tanken var först Kuoperjåkka till tarfala men då det verkar vara komplicerat med den barsmälta glaciären "tungan" så tänkte jag att alternativet dalen längs gaskajohka vidare till kaskasvaggestungan och sedan förbi Vadu till Cierraláhku förbi sjö 1128 och gå länhs Cievrrajohka ner vid Gármaasbákti med slut i nikka.Jag har gått delar av sträckan. Det är väldigt mycket sten, inget svårt vad. Vart ska du efter Kaskasavaggestugan? Vi tältade vid Cievrrajavri, det funkade bra.
1128 är sjön vi tältade vid. Du behöver inte gå hela vägen fram till Kaskasavaggestugan utan kan snedda uppåt innan Vardu.Tanken var först Kuoperjåkka till tarfala men då det verkar vara komplicerat med den barsmälta glaciären "tungan" så tänkte jag att alternativet dalen längs gaskajohka vidare till kaskasvaggestungan och sedan förbi Vadu till Cierraláhku förbi sjö 1128 och gå länhs Cievrrajohka ner vid Gármaasbákti med slut i nikka.
Ja det verkar rimligt att skippa stugan.1128 är sjön vi tältade vid. Du behöver inte gå hela vägen fram till Kaskasavaggestugan utan kan snedda uppåt innan Vardu.
Var kom ni ifrån när ni gick denna sträckan? Vistas?
Vi kom från Nikka, sedan gick vi Pyramidenpasset till Unna Reita.Ja det verkar rimligt att skippa stugan.
Var kom ni ifrån när ni gick denna sträckan? Vistas?
Okej, gick ni via unna reaiddavaggi eller finns det möjlighet att ta sig upp från kaskasvagge dalen?Vi kom från Nikka, sedan gick vi Pyramidenpasset till Unna Reita.
Vi gick upp från Kaskasavagge och ut Unna ReitavaggiOkej, gick ni via unna reaiddavaggi eller finns det möjlighet att ta sig upp från kaskasvagge dalen?
Hur va den sträckan? Ser spännande ut, ska gå till unna räita också. Dock från Mårma och in i Unna reaiddavagi.Vi gick upp från Kaskasavagge och ut Unna Reitavaggi
Stenigt och brant. På äldre kartor var den markerad som ”lämplig färdväg” men det är borttaget numera. Googla jojoleden eller trepassleden så får du mer info.Hur va den sträckan? Ser spännande ut, ska gå till unna räita också. Dock från Mårma och in i Unna reaiddavagi.
Jag gick Pyramidenpasset norrifrån (från Unna Räita) i början av augusti förra året. Då hade snön smält på den översta delen av nordsidan, så där var det is. Det hade krävt stegjärn och isyxa. Dock var det möjligt att passera på klippan intill, men det var ett gränsfall och jag skulle inte göra det i dåliga förhållanden på blöt klippa.

Tack för beskrivningen av din upplevelse. Följde du markeringen på fjällkartan när du gick upp på pyramiden?Jag gick Pyramidenpasset norrifrån (från Unna Räita) i början av augusti förra året. Då hade snön smält på den översta delen av nordsidan, så där var det is. Det hade krävt stegjärn och isyxa. Dock var det möjligt att passera på klippan intill, men det var ett gränsfall och jag skulle inte göra det i dåliga förhållanden på blöt klippa.
Visa bilaga 41521
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 948
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg