Dagstur från Sälka

Hej, jag kommer vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta nästa vecka med planerad bestigning av Kebnekaise och kommer att bo i stugor. Jag planerar även en extra dag vid Sälka och har tittat på någon lämplig dagstur som passar som oerfaren.

Ett alternativ är Reaiddanjunnji/Nästoppen/Sockertoppen 1355 som beskrivs som enkel. Jag har även tittat på Tjäktjahjälmen. Hur är dessa turers svårighet? Har någon förslag på andra intressanta och ej alltför svåra dagsturer från Sälka?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nallo fram och tillbaka borde vara en ok dagstur om du går med lätt packning. Istället för att stanna två dagar i Sälka ta en natt i Nallo och fortsätt dagen efter från Nallo till Singi via Sälka. Eller ändå bättre gå Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka som har mycket mer att ge än att gå Kungsleden.

Stugvärdarna hjälper nog gärna till med aktuella tips på lämpliga turer med hänsyn till ambition och aktuellt väder.

Har du bra väder är Tjäktjahjälmen en fin vandring.
Följ bäcken söder om Hjälmen i den namnlösa dalen ända in.
Skråa upp i branten mot nordväst och följ kammen till toppen.
Inga konstigheter för den utflykten.
Jag gick i gympaskor hela vägen. Görs enkelt på några timmar.

Bilagor

• Tjäktjahjälmen.JPG
    Tjäktjahjälmen.JPG
    64.1 KB · Visningar: 11

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips