ryggsäck till tjej med ryggproblem

Min sambo har just stelopererat ländryggen och ska nu för första gången på två år pröva att bära ryggsäck.

Har ni något tips på en bra sådan? Den ska användas för vardagsbruk, ca 30 l och vara anpassad för personer med rätt så kort rygg (så att den inte hamnar för långt ner). Vilka affärer i Stockholm är bra att gå till för att få hjälp med utprovning?

Vet inte någon säck som är speciellt lämpad för stelopererade... men däremot så kan jag rekomendera butiken SÄCK i Sthlm. som är en specialbutik i http://www.getout.se/ regi...

Alewalds och Sportkompaniet är också bra.

Thomas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Min sambo har just stelopererat ländryggen och ska nu för första gången på två år pröva att bära ryggsäck.

Det kan visserligen variera från person till person, men det borde vara extra viktigt för din sambo att så mycket som möjligt av belastningen hamnar på bäckenet och så lite som möjligt på axlarna. Se alltså till att höftbältet sitter som en smäck och att ryggplattan/ramen/stängerna är stabila, och gärna formbara efter ryggkonturen, kan ju också formas så att ryggsäcken inte ligger an mot det opererade området. Frisvängande höftbälte är bra, men kanske inte nödvändigt på en liten säck avsedd för lätt packning. Alltså, hellre en långsmal säck med alustänger och ett bra höftbälte än en fyrkantig sladdrig sak, även om den säcktypen är lättare i sig. Vilken säck ? Ingen aning, en 30-literssäck med bra höftbälte får man nog leta efter. Det kanske är lönt att leta efter en bra långsmal 40-literssäck istället. Klättermusen kommer nog att rea ut Gungnersäckarna i vår när de ska lansera en ny (överstylad) ryggsäck, Gungner 40/50 har ett stabilt bärsystem i alla fall. Det finns säkert flera bra alternativ i den storleken. Haglöfs Matrix kanske? jag har inte prövat hur höftbältet sitter, går också att hitta till bra pris ibland. Låna en säck av någon kompis i samma storlek först, och pröva hur det känns. Kom ihåg att deala till dig 30 dagars öppet köp.../ Lycka till

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips