Ryggsäck som liggunderlag, men i regn då?

Har i sommar kapat ner mitt z-rest till 3/4, och använder min golite jam2 som liggunderlag under benen. Detta har funkat alldeles utmärkt, men jag har funderat lite på hur det skulle vara om ryggsäcken blivit blöt av regn. Inte så kul att lägga sina dunsovsäck ovanpå en blöt ryggsäck. Använder inte ngt regnskydd till ryggsäcken.

Hur gör ni andra som använder ryggsäck som förlänging av ett kortare liggunderlag när det regnat?
 
Har i sommar kapat ner mitt z-rest till 3/4, och använder min golite jam2 som liggunderlag under benen. Detta har funkat alldeles utmärkt, men jag har funderat lite på hur det skulle vara om ryggsäcken blivit blöt av regn. Inte så kul att lägga sina dunsovsäck ovanpå en blöt ryggsäck. Använder inte ngt regnskydd till ryggsäcken.

Hur gör ni andra som använder ryggsäck som förlänging av ett kortare liggunderlag när det regnat?


Den är (förhoppningsvis, men kanske svårt om du inte har regnskydd... ) torr inuti, så stoppa in fossingarna i säcken.
 
Kan du inte ta med en plastpåse/sopsäck. Väger knappt någonting alls, men duger nog att drapera blöt ryggsäck med. Eller en bit silnyl eller liknande, lite större än säcken. Kan ju inte heller väga många gram.
 
lägga regnjackan med insidan uppåt på ryggsäcken? alternativt stänga regnjackan, och dra den över fotändan på sovsäcken... fast då kasnke det blit tätt och kondens på soväcken?
 
lägga regnjackan med insidan uppåt på ryggsäcken? alternativt stänga regnjackan, och dra den över fotändan på sovsäcken... fast då kasnke det blit tätt och kondens på soväcken?

Ja, och har det regnat såpass mycket att ryggsäcken är blöt när det är dags att sova är ofta regnjackan rätt så fuktig på insidan (av kondens)

Kan du inte ta med en plastpåse/sopsäck. Väger knappt någonting alls, men duger nog att drapera blöt ryggsäck med. Eller en bit silnyl eller liknande, lite större än säcken. Kan ju inte heller väga många gram.

Ja, tål att tänkas på. Ett alternativ vore ju att använda en sopsäck för att hålla innehållet i ryggsäcken torrt, och om ruggsäcken är blöt på kvällen vända sopsäcken utochin, och trä den utanpå den blöta ryggsäcken.

Fler förslag?
 
Hmmmm....

Numera använder jag poncho vid regn, och då klarar sig ryggan bra undan regnet så för min del är ryggan torr när jag har den under benen.

Iom att du inte använder något regnskydd så verkar en (uppskuren) plastpåse på ryggan funka.
Alt regnjackan som skydd...beroendes hur fuktig den är!

//A
 
Inte provat/behovet själv men sover du i tält kanske du kan lägga ryggsäcken under golvduken istället. På så sätt får du ett skyddande lager mellan dig och den blöta säcken.

/ Tomas
 
blir du inte kall om fossingarna så

rekomenderar jag att du köper lösmeterplast, finns på sy-butiker, målarbutiker.
Det ska vara den tjockare varianten, brukar vara dubbelvikt 1.4m (2.8m utvikt) på rulle. sybutikerna brukar ha den till att göra mönster, de brukar bli glada om man köper lite av dem...
Annars svart sopsäck. funkar som regnskydd till ryggan om man vill.

jag kör med plasten, väger nästan inget och håller gott och väl en säsong. (lite slit och släng tyvärr) då behöver du inte lägga fossingarna på den blöta ryggan (eller lägga plasten över)

BZ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
asjohem Ryggsäck dagsturer? Lättpackning 7
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
johannatillfots Superlätt ryggsäck sökes Lättpackning 30
yps Ryggsäck - Zpacks Arc Haul?! Lättpackning 2
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
Mats Grahn Ryggsäck: efterlysning av vilket märket Lättpackning 8
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
3056Claesson Parkour ryggsäck modell liten Lättpackning 3
camoscio ny ryggsäck - Osprey Lättpackning 16
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
Lars10 Bra ryggsäck för nackskadade Lättpackning 14
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
Malindo Ryggsäck Lowe Alpine Neutrino 30 Lättpackning 0
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
Dosferra Modifierat uppblåsbart liggunderlag. Lättpackning 0
beo Liggunderlag och vatten Lättpackning 8
spunkt liggunderlag Lättpackning 6
BASKAGGE Sitt och liggunderlag Lättpackning 2
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
FLU Lätt liggunderlag utan komfortkrav Lättpackning 12
efa "Lagom" lätt sovsäck och liggunderlag Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Lars_P Vilket liggunderlag? Lättpackning 14
medic Skaljacka vs vind+ regn jacka Lättpackning 12
dmchris Lågskor i ihållande regn Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt i regn Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Gatewood Cape i regn och vind Lättpackning 5
Joakim Ambrosson Regn! Lättpackning 29
MonicaKa Montane Lite Speed, regn? Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.