liggunderlag

Sommarens vandring ser ut att bli en 10dagar lång vandring i norra Tjeckien. Vi planerar ta med oss tält, trots att vi knappast sover alla nätter i det, men vill gärna ha med det åtminstone för mysfaktorns skulle. Men vad vi saknar är liggunderlag.

För 1,5år sedan då jag var på en tre månader lång tur hade jag ett Halti 500lite. Det var lätt, förmånligt prismässigt och bekvämt att sova på. Det vill säga den första månaden. Sedan började sömmarna att ge upp. Vi var tre personer med likadana liggunderlag och allas gav upp ett efter det andra inom par veckors tid. Det var inge roligt. Då jag senare tog kontakt med Halti bad man mej reklamera i normal ordning och ta det söndriga underlaget till återförsäljaren. Men vem skulle bära med sig ett söndrigt underlag i 500km?

Nåja, men vad ska jag investera i denna gång? Utan att hamna ut för samma sak och utan att behöva betala skjortan eller bära nått onödigt tungt?
 
två bra ting!

1. Underskatta inte vanliga gamla hedliga cellplatsliggunderlag! De kostar 50 spänn, går att få tag på överallt, väger ingenting, placerar man det utanpå ryggan tar det ju ingen plats heller, det kan inte gå sönder eller förlora funktionen, det är en vanesak om det är skönt att sova på eller inte, skulle du tappa bort det har du kastat 50 spänn i havet, omöjligt med måndagsexemplar. Några nackdelar med det?

2. Exped downmat 7. Strax ovanför tusenlappen har du en skön uppblåsbar luftmadrass med dunfyllning för den kräsne. Denna kan du ha med dig överallt på alla turer du kan tänka dig. Tar typ ingen plats allt, mycket skön att sova på, isolerar tillräckligt bra för att inte frysa i 30 minus direkt på snön (egna erfarenheter), mycket genomtänkt pumpsystem. Nackdelar - vikt, kan gå sönder, kan vara måndagsexemplar, pris, kan bli blött, luktar skit, ganska jobbigt att behöva pumpa 3 minuter varje kväll om man är lika lat som jag.

Idag använder jag variant 1. Jag har kört på variant 2 under ett helt år då jag utbildat mig till fjällguide, men har under den tiden kommit fram till att variant 1 är bättre, speciellt i min kajak. Är det skönt att sova på? Det är en vanesak. Exped är ju rena dröm-madrassen, billig cellplast är ju inte lika bekväm, men man vänjer sig.

Båda är bra! Låt plånbok, lathet och bekvämlighet bestämma.

/t
 
Om du vill ha ett riktigt lätt och bekvämt liggunderlag rekommenderar jag NeoAir short. Det är tillräckligt långt för att räcka från rumpan till ovanför axlarna på en lång person (jag är 193cm). Under benen lägger man ryggsäcken, alternativt en stärtlapp eller avkortat jysk-underlag. Om man är orolig att det ska gå hål i luftmadrassen (vilket man kanske ska vara på en längre stenigare tur) så kan man ju komplettera med ett jyskunderlag underst och en lagningssats.neoair short väger ca 250g och ett fulllängds jyskunderlag ca 150g. Denna kombo ger dig också ett bra underlag att snabbt slänga fram vid raster. Det är mycket värt.

Jag köpte min neoair från backpackinglight.co.uk. Det tjänade jag många hundra på.

Sannolikt är exped downmat ännu lite bekvämare, men också dyrare och mycket tyngre. Neoair är så bekvämt att jag inte ser något skäl att köpa något tyngre. Iallafall inte för tre-säsongersbruk. Man får pröva sig fram med hur mycket luft man ska ha i. Det ska inte vara fullpumpat.
 
Jag har ett Exped Synmat Basic UL 7.5, och tycker det är perfekt för sommarvandringar.

420gram
kostar under tusenlappen.
Uppblåsbart och skönt.
Isolerande
Volym som en halvlitersflaska.

Sen är det ju asbra att ha med en bit cellplast (storlek som din torso) att ha utanpå ryggsäcken då du behöver något att vara på, sitta på, halvligga på, eller ha som förstärkning under överkroppen då det börjar bli minusgrader.
 
Har kollat att jag kunde få tag på Exped Synmat UL 7 S här i Finland för ett något så när ok pris (utbudet här är inte lika stort som i Sverige). Känns lite kort med 163cm, jag är 174cm och min partner 180cm. Men funderat hitta nått billigt cellpastunderlag som jag kunde klippa sönder till ett sittunderlag/person vilket man sedan kunde ha under fötterna då sover. Funderar att de kanske skulle vara en relativt ok lösning?
 
Varför inte köpa på nätet? De flesta skickar nog till finland. Inget att oroa sig för. Billigare brukar det också bli.
Kolla globetrotter.de.

Lösningen låter mycket bra.
 
Min erfarenhet sträcker sig bara till många korta turer men fler om året istället. Till saken.

Jag går aldrig utan ett fullångt tunt billigt cellplast underlag jag använder till alla former av raster, att ha prylar på osv. Först när jag ska sova tar jag fram min luftmadrass (den är inte fullängd) som ligger längst ner i ryggsäcken bredvid sovsäcken. Den är också det första som packas ner på morgonen, dvs andvänds enbart som sovutrustning.

Att kapa sitt cellplast underlag skulle jag aldrig göra. Du sparar varken vikt, plats eller något annat. Det är bara jobbigt när du vill sträcka ut dig och det är för kort.

Btw jag är 190cm lång.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.