Vilket liggunderlag?

Hej,

Liggunderlagsdiskussionen finns inte samlad än. Så, hur diskuterar ni och tänker runt detta? Vilket koncept (trad liggunderlag, underlag+luftmadrass, självuppblåsbart etc) är det som gäller? Vad blir vikt och komfort (då man ämnar sova förståss;))
 
Beror ju på hur långt man tänkt bära detoch hur kallt det är, mina alternativ ser väl unjefär ut så här:

z-lite

Termarest (gammal orgnialmadrass utan annan betäckning än serienr)

z-lite + termarest

Sen har jag en del vanliga cellplastunderlag också, men dessa ovan är väl de intresantaste just nu.
 
Snubben; sa:
Jag köpte nyligen ett big agnes insulated air core som borde vara det bästa alt vikt/komfort/smidighets mässigt där det är lite kyligare.

http://www.bigagnes.com/str_pads.php?id=ia

Och jag har just köpt ett InsukMat Ether Thermo-6.
Det motsvarar i stort sett Snubbens BigAgnes.
Har bara provat det två nätter på altanen. Komforten tycker jag är klart bättre än mitt gamla Thermarest.
Jag har storlek Reg (längd183, bredd51, tjockl.6,3)
Vikten är 590g, inkl packpåse20g och rep.sats10g.
Pris i Sverige c:a 520:-
/ Bertil
 
OBD; sa:
Snubben; sa:
Jag köpte nyligen ett big agnes insulated air core som borde vara det bästa alt vikt/komfort/smidighets mässigt där det är lite kyligare.

http://www.bigagnes.com/str_pads.php?id=ia

Och jag har just köpt ett InsukMat Ether Thermo-6.
Det motsvarar i stort sett Snubbens BigAgnes.
Har bara provat det två nätter på altanen. Komforten tycker jag är klart bättre än mitt gamla Thermarest.
Jag har storlek Reg (längd183, bredd51, tjockl.6,3)
Vikten är 590g, inkl packpåse20g och rep.sats10g.
Pris i Sverige c:a 520:-
/ Bertil

Var hittade du det?
 
alven; sa:
OBD; sa:
Snubben; sa:
Jag köpte nyligen ett big agnes insulated air core som borde vara det bästa alt vikt/komfort/smidighets mässigt där det är lite kyligare.

http://www.bigagnes.com/str_pads.php?id=ia

Och jag har just köpt ett InsukMat Ether Thermo-6.
Det motsvarar i stort sett Snubbens BigAgnes.
Har bara provat det två nätter på altanen. Komforten tycker jag är klart bättre än mitt gamla Thermarest.
Jag har storlek Reg (längd183, bredd51, tjockl.6,3)
Vikten är 590g, inkl packpåse20g och rep.sats10g.
Pris i Sverige c:a 520:-
/ Bertil

Var hittade du det?

Svara inte, jag såg fel, tyckte det stod 250 kr...
 
JMel; sa:
svara gärna. Jag undrar var man kan köpa det?

JOSPORT i Hudiksvall är importör. De levererar till många, kanske de flesta, sportbutiker i landet.
Ring till dem och fråga vilken av deras kunder som ligger närmast dig.
Jag köpte mitt på MestUte, en "Outdoorbutik" i Eskilstuna. Madrassen togs hem för min räkning.
InsulMat ingår inte i butikens normala sortiment(ännu).
/ Bertil
 
Lars_P; sa:
Hej,

Liggunderlagsdiskussionen finns inte samlad än. Så, hur diskuterar ni och tänker runt detta? Vilket koncept (trad liggunderlag, underlag+luftmadrass, självuppblåsbart etc) är det som gäller? Vad blir vikt och komfort (då man ämnar sova förståss;))

Ja ghar använt 3/4 therma + ryggsäck, men tröttnade
på punkteringar. I flera år är det Ridgerest
som har gällt. Tänker nästa tur lägga lite kläder under
huvudänden eftersom överkroppen är känsligast för
kylan underifrån. En långs serie vägningar på min brevvåg ger resultatet 316 gram.
 
Beroende på dagsform och humör så kör jag med några Thermarest (hel och 3/4) och just nu väntar jag på leverans av en POE (motsvarande Snubbens BA).
Den stora favoriten är dock Karrimat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.