Regn!

Detta hör väl till lättpackning, eller? ;) Har varit inne och trakasserat friluftsbutikerna i Sthlm idag, Naturkompaniet, Alewalds och Sportkompaniet på jakt efter lite granskning på regnplagg.

Kikade på:

Jackor:

* Haglöfs Oz Pullover, 175 gram, PacLite
* Haglöfs LIM Ultimate Jacket, 247 gram, PacLite
* Arcteryx Alpha SL Jacket, 342 gram, PacLite
* Arcteryx Alpha SL Pullover, PacLite
* Marmot PreCip, 334 gram, Hyvent

Brallor:

* Haglöfs LIM Ultimate Pants, 290 gram, PacLite
* Tierra Pacuni Pant, 180 gram, PacLite
* Marmot PreCip, 284 gram, Hyvent


Rent generellt så var inte Marmot någon höjdare, tycker den är så fult skuren? Dessutom har materialet inte fått några lysande kommentarer då den tydligen har problem att hålla fukt utanför skalet...

Haglöfs var en positiv klick i det hela, ett svenskt märke med så många lättviktsprodukter och Tierra smyger upp med sitt lättviktskoncept Pacuni som jag tyckte verkade mycket intressant, speciellt brallorna.

Arcteryx är dock, som nästan alltid, värstingen i klassen, både pris och känsla.

Någon som kan säga följande ledord (slitstyrka, vattentätt, andas) om något eller har andra funderingar, så skriv!

// Jocke, som gärna tar 342 gram Arcteryx om det visar sig vara mer slitstarkt än Haglöfs..
 
Jag tyckte mina Precipbrallor tvärhöll måttet. Knäade i djupa vattenpölar utan att det läckte... Oz Pullover, en pullover i PacLite utan någon ventilation? Hur svettig o kondensdrypande är den efter två minuters marscherande i regnet?
 
Jag tyckte mina Precipbrallor tvärhöll måttet. Knäade i djupa vattenpölar utan att det läckte... Oz Pullover, en pullover i PacLite utan någon ventilation? Hur svettig o kondensdrypande är den efter två minuters marscherande i regnet?

Kikade inte på om den hade dragkedjor. Arcteryx Alpha SL Pullover hade iaf dragkedjor, likaså LIM:en.

// Jocke
 
Lite tyngre alternativ är Mountain Equipments Alpine jacka och deras byxor. Båda i Drilite. Jackan väger 422 och byxorna 299 med hellånga dragkedjor. Jag har haft dem i några år nu så det har blivit 3-4 vandringar i vart fall. Jag är helt nöjd med dem. Jag svettas rätt bra så med jackan på har jag nästan alltid dragit ner dragkedjorna till fickorna. Det är nätfickor så man får lite ventilation där. Jag saknar inte min Klättermus Grim det minsta när jag är ute. Med tanke på att ME jacka+byxor kostade betydligt mindre än vad Grim gjorde med 50% rabatt så..... :)

Jackan har i vart fall överlevt att dras in i ett cykelhjul utan att gå sönder. Inga sömmar är trasiga, inga revor, inga dragkedjor som börjat strula.

Verkar som att jackan inte tillverkas mer men det går kanske att få tag på i butik för den intresserade.

Mvh
Peter P.
 
Det var väl en 6 år sen som jag letade efter lättare regnkläder. Jag fastnade för Marmot, som dock senare visade sig alldeles för täta, speciellt då jackan. Förrar året köpte jag en Haglöfs PacLite-jacka och den har fungerat; jag använder den också ofta på morgnarna som värmeplagg. Dragkedja i bröstet, men inte i ärmarna. Brallorna har jag fortsatt med utan större besvär.

Mina regnkläder väger totalt 400 gram.

En lite tyngre jacka än Haglöfs är Cross, som jag numera använder till vardags.
 
Köpte Haglöfs LIM Ultimate Jacket 2007, min jacka väger 228 gr (M). Jag tycker att jackan är lagom vad avser slitstyrka/vikt. Funktionalitet och regntålighet är bra för vanlig fjällvandring.

Har betydligt lättare jacka/byxa (Newline) när jag springer BAMM 140/120gr. Jag skulle aldrig fundera att använda det vid vanlig fjällvandring pga. slitstyrka/rivtålighet.

/Janne
 
Newlinebyxor, c:a 150 gram (inte vägt så noga) ha jag nyligen använt i Alperna. Men de var inte
på så ofta, utom på morgnarna. Tänkte ta dem med till Norge snart. Kanske inte?
 
Tierra Pacuni var en nyhet för mig. Jag har visst misskött mitt uppdrag som prylspanare :)
Å andra sidan har inte Tierra varit så skojiga att spana på de senaste åren med sin "nya" webbplats (även om den har ändrats) och inte jätteroliga sortiment.

Men Tierra har alltid varit bra på enkla regnbrallor.

Hur som helst: om nån frågar rekommenderar jag Itab Packaway som ett lagom alternativ, även om jag i fåfängans namn själv kör med Haglöfs LIM på överkroppen och i vanans namn med Tierras första Paclitebrallor på underkroppen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.