Skaljacka vs vind+ regn jacka

Har precis börjat min resa med att få ner vikten på min packning. Ska eventuellt till Helags nu i september och undrar lite om jackor.
Jag har en bergans skaljacka som väger 450 gr, jag hade primärt tänkt att ta en mkt tunn vindjacka + en tunn regnjacka. Men vind + regnjacka väger exakt lika som skaljacka, finns det några fördelar med att ha två olika jackor vs en jacka om det är samma vikt?
 
+ Sliter mindre på regnjackan om du istället har en vindjacka på dig när det bara är blåsigt eller myggigt.
- ännu en pryl att hålla reda på, torka om den blir blöt osv. Förmodligen tyngre än med en jacka
 
En vindjacka (utan membran) andas mycket bättre än en vattentät skaljacka. Vissa personer klarar att gå med heltäta jackor andra inte, jag gör det inte utan trivs mycket bättre med en vindjacka, typ klassisk löparjacka fast med huva.
 
Jag hör också till dem som vill minimera den otrivsamma tiden i en vattentät jacka till det absolut nödvändiga, dvs när det verkligen regnar (eller blåser hårt vid rast, då spelar den dåliga ventilationen inte så stor roll). Det är både mycket skönare och mer flexibelt med det "funktionsuppdelade" alternativet. Väger det sammanlagt lika mycket som din "allt-i-ett"-jacka, skulle i all fall inte jag tveka.

Enda nackdelen är väl att man sliter ut en mycket tunn regnjacka fortare än en trelagers fullriggare, om man ofta har otur med vädret. De riktigt lätta är sydda av 2,5-lagerstyger (t ex Pertex) och inte dimensionerade för många säsongers skavande under bärremmar på en tung packning. Å andra sidan finns det numera förvånansvärt lätta men slitstarka trelagerstyger - de jackorna väger ca 230 g och uppåt.
 
En än lättare vindblus kan du själv göra av en gammal herrskjorta, betydligt mera skön än en 3-lagers och regnar det har du din lätta regnjacka.
Det är mitt val, vad blir ditt?

go tur
 
En lätt vindjacka och ett helt 2,5-lagers regnställ (jacka och byxa) väger också typ 450g =)

Har svårt att se några nackdelar alls med ovanstående kombination. Vindjackan ger otroligt mycket värme utan att vara obehaglig vid aktivitet. Det blir ett behagligare klädsystem helt enkelt.
Torktiden på två tunna jackor är nog kortare också.

Det är väl kanske slitstyrkan som en rejäl skaljacka vinner på. Om detta avspeglas i kostnaden beror nog på hur dyr skaljacka man jämför med.
 
I det som jag räknar som "normalt fjällvandringsväder" dvs runt tio plusgrader, antingen blåst eller mygg och nu och då lättare regn så är regntäta kläder för svettiga (för mig). Vindtätt och snabbtorkande regerar.

När det kommer "riktigt regn" behövs det (för mig) riktiga regnkläder.

Så min lösning är en (hemmasydd) skjorta i tätt tyg, stretchiga, snabbtorkande byxor och ett lätt regnställ att plocka fram när det verkligen behövs.
Regnstället ger ju också lite värme, så det går att spara några gram på andra förstärkningsplagg.

Men det är min personliga lösning.
 
Du känner säker till lager på lager principen? Samma upplägg gäller här.

Mitt "system" består av följande plagg som torkar extremt snabbt och kan dessutom kombineras.

Regnponcho (172g)​
Vinjacka (109g)​
syntet t-shirt/skjorta
Regnbyxor (272g)​

T.ex. regnponcho kan jag plocka fram och dra på mig medan jag går utan att ta av ryggsäcken. (viktigt för mig)
Den går också att dra upp och ned beroende på nederbörd och vind.

Vindjackan hanterar kondens eller lättare stänk.
Den kan också bäras bak och fram så att jag svettas mindre om ryggen

T-shirt/skjorta hanterar fukttransporten.
Regnbyxor kan öppnas upp ordentligt vilket underlättar fukttransporten.

Syftet är att hålla så hög komfort som möjlight när man är blöt/svettig.
 
Alla har väl redan sagt samma sak, men jag tycker att Jörgen Fjäderlätt summerat det bäst: "varför gå i regnkläder när det inte regnar?". För mig avgör det saken rätt enkelt: vindjacka och separat regnplagg är det enda vettiga.
 
En lätt vindjacka är guld värd på fjället anser jag, oavsett om du har en tung eller lätt skaljacka.
Ofta blåser det, och den kyleffekten kan vara jobbig i längden.
/P
 
Den här årstiden så är det skaljacka för min del, har en otur och får snöblandat regn så trivs jag bäst i en rejälare jacka. På sommaren skulle jag också gå för vind och regnjacka.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.