Regn!

Jag använder Itab Packaway både upptill och nertill. Fungerar ganska bra även om jag ibland skulle vilja habättre ventilation. Jag har funderat på att modifiera byxbenen nertill. Det går att få på byxorna utan att ta av sig kängorna, men det kan vara litet besvärligt, delvis beroende på vilken typ av sko/känga/stövel man har.

/ Bertil
 
Eftersom pengar tydligen inte är en fråga...

Har du avfärdat Marmot Minimalist? Iofs är årets modell lull-lulligare (varför en bröstficka??). Eller Tierra Pacman, som LIM fast med pitzips. Antagligen tyngre oxå...
 
Köpte Haglöfs LIM Ultimate Jacket 2007, min jacka väger 228 gr (M). Jag tycker att jackan är lagom vad avser slitstyrka/vikt. Funktionalitet och regntålighet är bra för vanlig fjällvandring.

Har betydligt lättare jacka/byxa (Newline) när jag springer BAMM 140/120gr. Jag skulle aldrig fundera att använda det vid vanlig fjällvandring pga. slitstyrka/rivtålighet.

/Janne
Newlines vindbyxor på 120g (114 väger mina...) är utomordentliga för lättare fjällvandring (ja, och för BAMM...). Testa nästa gång. Om du inte ska gröta runt nere i snårskogen så fungerar det helt oklanderligt.

Men vilken jacka är det du talar om? Är den vattentät och har huva? I så fall vill jag också ha en sån! Om det bara är en vindjacka så kommer jag ögonaböj att anmäla dig till tävlingssekretariatet för dopning... (min regnjacka med huva till tävlingen blir en Marmot Essence i år, kring 200g)
 
Mina Newlinebyxor är riktigt robusta, de väger 164 gram. För turen i sena augusti-tidiga september fundera jag på ett riktigt varmt alternativ, ett par gamla fodrade vindoverallbrallor av märket Nike, 260 gram. Dem brukar jag ha när jag cyklar på våren.
 
Newlines vindbyxor på 120g (114 väger mina...) är utomordentliga för lättare fjällvandring (ja, och för BAMM...). Testa nästa gång. Om du inte ska gröta runt nere i snårskogen så fungerar det helt oklanderligt.

Är det windbreaker original pants eller windpack pants? Vad är skillnaden mellan de två modellerna?
 
Detta hör väl till lättpackning, eller? ;) Har varit inne och trakasserat friluftsbutikerna i Sthlm idag, Naturkompaniet, Alewalds och Sportkompaniet på jakt efter lite granskning på regnplagg.

Kikade på:

Jackor:

* Haglöfs Oz Pullover, 175 gram, PacLite
* Haglöfs LIM Ultimate Jacket, 247 gram, PacLite
* Arcteryx Alpha SL Jacket, 342 gram, PacLite
* Arcteryx Alpha SL Pullover, PacLite
* Marmot PreCip, 334 gram, Hyvent

I vilken/vilka butiker har de Oz Pullover? Jag skulle vilja prova den...
 
Jag tycker du ska titta på Patagonia Rain Shadow Pant också. Pris kring 1200kr och finns väl på både Playground och Addnature. Jag har ett par som jag haft på två vandringar, varav den senare var blöt i Sarek och de var mycket bra. Min vän hade Precipbyxorna och de läckte vilket gjorde att han inte var lika torr och nöjd som jag.
Som jacka skulle jag nog satsa på en Alpha SL Jacket. Klart lyxig och hade jag inte redan en Alpha SV så hade jag nog köpt den. Pit-zips är bättre än man tror, dessutom så har den i mitt tycke bättre huva och krage än LIM Ultimate.

http://www.patagonia.com/web/eu/pro...NS.PANTS.HARD_SHELL&style_color=84505-155&ws=
 
Är dina byxor en av modellerna jag nämnde i inlägget ovan eller är det någon annan modell?

Vet ej, hittar ingen modellbeteckning. Jag tror det är en ny modell som ersätter en utgången.

I ärlighetens namn har det varit så varmt på mina turer att jag nästan aldrig haft dem på. På min nästa resa tror jag att jag tar mina vindbyxor av märket Nike, 260 gram, och i gengäld lämnar långkalsingarna - som jag inte använt på många år! - hemma,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.