Ny jacka?!

Era favoritjackor? Alla under 400 gram!

Jackor jag kikat på:

* Marmot Minimalist, fukt/kondens?
* Arcteryx Alpha SL, lite "tung"..
* Lim Ultimate Q Jacket, inte fått ngn uppfattning av denna..

// Jocke
 
Ska nog köpa en Marmot Ion trots allt (en vackert militärgrön!). Måste prova ut rätt storlek nästa gång som jag är i Tokholm, det är dåligt med friluftsbutiker med ordentligt sortiment här i Gnällbältets huvudstad.
 
Ska nog köpa en Marmot Ion trots allt (en vackert militärgrön!). Måste prova ut rätt storlek nästa gång som jag är i Tokholm, det är dåligt med friluftsbutiker med ordentligt sortiment här i Gnällbältets huvudstad.

Vattenavstötande låter inte som något för mig ;)

// Jocke, som gnäller trots att han är Bästkustbo ;)
 
Jag är tokigt nöjd med min Marmot Oracle. Väger visserligen enligt uppgift 425-510 gram men kändes betydligt trevligare än Precip. Jag har den som vardagsjacka och i skogen. Ventilationen är toppen och längden på ärmar och i ryggen gör att den täcker bra.
/R
 
Jag är tokigt nöjd med min Marmot Oracle. Väger visserligen enligt uppgift 425-510 gram men kändes betydligt trevligare än Precip. Jag har den som vardagsjacka och i skogen. Ventilationen är toppen och längden på ärmar och i ryggen gör att den täcker bra.
/R

PreCip-materialet går bort och har inte ens funderat på dem. Oracle bygger tyvärr på PreCip.

// Jocke
 
Vill vara nöjd men blir det lixom inte...

Jag äger ju en Miimalist o har så gjort i ett halvår eller så... Min är förra årets modell som inte har bröstficka men dock kostade 300 mer än årets... Bröstfickan lägger ju iofs bara till vikt.

Ser man till funktionaliteten är den ruggigt genomtänkt. Jag är en svettig djävel så att inte ha pitzips är uteslutet. Dessutom är jag en obotlig fickpackare och meshfickorna sväljer varsin innetoffel strl 43 plus lite till... Man har satt på smala men fullt fuktionsdugliga kardborreband, små dragskor...ja, du har säkert läst min recension.

De två saker jag kan hålla emot Minimalist är: storleken och kondensen.
Jag köpte ett ex med rejäl tröjmån för vinterbruk, det blev en medium. Trots att min nittiofemkilosbål kan vara väl påbylsad utan problem är luva lite liten... Hur små huvuden har amerikanerna på sina feta kroppar egentligen?
Kondensen är i göteborgskt normalväder görjobbig. När tvågradigt regn dränker jackan blir det så mycket vatten på insidan att ett litet barn kan släcka törsten genom att slicka på den. Säkert jättefiffigt i en överlevnadssituation men när man står på en vindpinad lekplats och vill vara Superpappa är det mest irriterande och blöt. Funderar på att reklamera den(det kan ju vara läckage), få en ny med bröstficka och om den e likadan hoppa på Korståget mot Packlite och aldrig sluta tjata...
 
Har LIM Ultimate (247g)... och jag är rätt så nöjd, det som man kan anmärka på är väl det som många andra klagar på, och det är fukttransporten som kan tyckas lite dålig... jag har dock aldrig upplevt det som något problem då jag mer uppfattar fukten som en fukthinna mer än drypande svett... har använt den mycket flitigt, mycket till vardags, både nu i vintras och förra sommarens 15 dagars vandring, och senast idag på en geocaching runda...

Jag tycker att den är ganska allround, men något dyr, Itab har väl en kopia som är minst lika bra?

En liten negativ detalj är att den är, för mig, lite tight kring haka/mun i uppzippat läge, samtidigt som man har mössa på. flärpen bakom zippen rullar sig lite oxå... Ingen big deal, men när du provar kanske du skall tänka på det.

Och en liten skönhetsdetalj... jag har en orange, den blir ganska ful runt kragen där den kommer i kontakt med haka och mun... en svart kanske är optimalt?

Thomas
 
Minimalist har ju fått kritik för dragkedjan plus kondensen, vilket är lite "hmm". Svettas själv inte så mycket, men när man knallar med packning i fjällen blir man alltid svettig på något sätt.

Lim Ultimate har jag känt lite på, typ något sådant jag söker. Finns det andra än Haglöfs? Den bygger väl på PacLite?

// Jocke
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.