ny ryggsäck - Osprey

modellbeteckning har jag just nu glömt, men uppgiven volym är 58 liter och vikten nära 1 kg. Packade istortsett allt inför kommande resan (med ännu obestämt mål, avvaktar snösmältningen), c:a 14 kg, och provgick 1 mil. Madrassen och tältet står då tryggt på varsin sida, t ex tältet med ena änden i en ficka. Jag fick då ner lika mycket, inklusive gasburkarna (som jag tänkt ha i stegjärnsfickan eller vad det är), som i min Prophet 65 liter. Byter alltså snåla litrar mot generösa. Säcken satt väl så bra som min Prophet men verkar faktiskt hanterligare, t ex hittade jag utan svårighet toppstramarna som brukar gå och gömma sig på andra säckar (min lite speciell a rygg gör att jag varierar justeringen under turen). Inget problem att fästa vattenflaskan framtill, nätficka för kameran, etc. Den kände sningen svajig i höjdled, kom inte underfund med orsaken.

Man får hoppas att den håller. Oskar på Uteliv testade den med tyngre packning i Jotunheimen förra året.
 
Modellen heter Exos och är helt klart en spännande säck. 1140g för en 58l (M) och mer ryggsäck än många lätta säckar. Det ska bli intressant att höra vad du tycker om den.
 
Osprey Exos antar jag?
Frugan köpte en sâdan pâ GetOut dâ dom var de enda som kunde fâ fram ett ex.
Verkar vara en mycket kompetent säck. Behaglig med nät mot ryggen och relativt stor öppning.
Hennes tror jag är modellen som är 58L, det varierar lite med olika rygglängder.
Den väger 1100gr pâ köksvâgen.
Mânga band o remmar som nog inte behövs, vi ska föra logg över nyttjandet o se om vi kan skippa nâgra. Inte sâ mycket för vikten som för utseendet och risken att fasta ni här o var.
Vi ska se efter midsommarhelgens vandring hur den stâtt pall jämfört med min gamla Gyro.
 
Återkom med era erfarenheter efter sommaren

Intressant! Ni får återkomma med synpunkter när ni har testat ryggan ordentligt. Ta gärna bilder också så att man lättare kan få en uppfattning om ryggsäckens funktion.
 
Oskar manade till viss försiktighet med den aningen tunna väven. Det finns tre uppenbara riskmoment. Det ena är tågtransport - man får hoppas att det finns plats för den på hyllan, i bagagestället i vagnens ände kan den få sina törnar. Det andra är stugor. Minns med fasa en stugnatt nära Gavarnie 1995 då jag fick dra upp säcken ur en jättehög - folk hade bara slängt sina säckar på hög, den ena efter den andra. Det tredje är bussar.

Naturen erbjuder de minsta riskerna. Allt elände är som vanligt människors verk.


Det verkar som att stegjärnsfickan baktill är en rätt överflödig detalj.
 
Jag har gjort

några turer med en Bergans Helium 55L som är ganska jämförbar. Rätt nöjd med den. Hade upp till 20 kg på 5-dagars skidtur i vintras. Bifogar färdberättelse.

Ospreys säck verkar på videon ha rätt myckt nätväv som kanske fastnar här och där. Jag ser också fram mot rapporter.

Thure
 

Bilagor

  • Tur_med_Totte_och_Thure_ver5][1].pdf
    50.3 KB · Visningar: 311
väven på axelbanden lär svårligen fastna i ngt eftersom det är stoppning direkt under. Det är också två nätfickor på bältet. Den ena ska jag ha kameran i. Om den andra visar sig störande tar jag bort den!
 
Slitstyrka - en viktig synpunkt

Efter jag skrev inlägget gick jag in på Ospreys webbplats och tittade lite på Exos. Jag tänkte också på min rygga, Granite Gear Nimbus Meridian. Den är drygt 62 liter och väger 1,7 kg. Jag tror säkert att Nimbus Meridian har bättre slitstyrka än Exos. Det vore lite synd om utvecklingen går mot som joggningsskor att ryggsäckar blir en färskvara som inte håller länge än ett par säsonger.

Jag har likadan erfarenhet som camsico - att ryggsäckar slits mer på resor och av människor än själva vandringen och ute i naturen.

Jag föredrar en rygga som är slitstark även den är några hekto tyngre än en som EXOS och liknande ryggsäckar. Det är viktigt att ryggsäcken håller för annars kan vandringen bli förödande.
 

avslutad210712

Gäst
greenjuice;428470 Jag har likadan erfarenhet som camsico - att ryggsäckar slits mer på resor och av människor än själva vandringen och ute i naturen. [/QUOTE sa:
Jag låter aldrig någon bussförare, båtförare eller liknande hantera min/våra ryggsäckar just därför att jag har sett hur de gör. Om man flyger är det såklart lite svårare och där gissar jag att det är ännu värre ur slitagesynpunkt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
asjohem Ryggsäck dagsturer? Lättpackning 7
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
johannatillfots Superlätt ryggsäck sökes Lättpackning 30
yps Ryggsäck - Zpacks Arc Haul?! Lättpackning 2
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
Mats Grahn Ryggsäck: efterlysning av vilket märket Lättpackning 8
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
shalin Ryggsäck som liggunderlag, men i regn då? Lättpackning 7
3056Claesson Parkour ryggsäck modell liten Lättpackning 3
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
Lars10 Bra ryggsäck för nackskadade Lättpackning 14
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
Malindo Ryggsäck Lowe Alpine Neutrino 30 Lättpackning 0
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
OttoW Lättviktsryggsäckar Haglöfs vs Osprey Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Osprey Exos, lätt ramsäck Lättpackning 7
camoscio osprey Lättpackning 17
brigas osprey talon 33 Lättpackning 3
brigas Osprey Aether 60 Lättpackning 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.