Osprey Exos, lätt ramsäck

Jag har haft min ett tag nu och är nöjd. Den är skön att bära med även uppemot 17 kilo och verkar hålla bra.
Spännena och remmarna är små och svåra att hantera med handskar på. Överlag är jag väldigt nöjd med min men det känns som den är mest lämpad för barmarkshalvåret.
 
Jag har 58-litersmodellen. Den har använts på tre turer förra året, Pyreneerna (15 dagar),
Hardangervidda (6 dagar) och Schweiz (11 dagar). Det handlar i samtliga fall om tältvandring,
även om jag i Pyreneerna låg en natt på camping, en i betalstuga och tre i fria stugor.
I Schweiz var det fri bivack varje natt.

Givetvis provianterar jag på de kontinentala turerna. Bär jag mat för 8 dagar springer vikten
upp i kanske 15 kg (på ryggen; kläderna på kroppen väger då lite drygt 2 kg, där skorna står för hälften).

INGEN ryggsäck är nu riktigt bra för min rygg; blotta bärandet påverkar min hållning, vilket jag ska träna på inför årets turer. Jag får ju faktiskt ont bara av att sitta längre stunder. Det blir alltså mycket gymnastik på etapperna och lägret, men så har det varit i 11 år, oberoende av säck.
Jag skulle alltså säga att bärsystemet är tillräckligt. Jag har haft tyngre säckar som suttit betydigt sämre.

Säcken är mycket lätthanterlig, med ett par strategiskt placerade extrafickor, bl a. Den bör kompletteras med ett lätt regnskydd eftersom det slipper in fukt i sömmar o.d. Min första etapp gick i lätt regn och jag glömde av mig; det var ingen katastrof. Väven tycks iaf inte vätas, vilket är bra.

Man bör vara lite försiktig i trängda situationer så att inte väven eller sömmarna nedtill skavs.
Det var en del sådant i Pyreneerna, branta rännor, etc. och efter turerna lät jag laga en söm som hade skavts sönder till kanske hälften. Vid min höga ålder känner jag dock starkt för att undvika svårigheter
i fortsättningen.
 
En annan säck som spelar i samma vikt- och volymklass och som också har en intern aluram är Crux AK 47 (och AK47-X, som har höj- och sänkbart topplock). 1170 gram är inte pjåkigt. Jag har 57-litersmodellen och är klart nöjd.
 
Såg denna ryggsäck på mässan och tyckte den verkade intressant för den "måttlige" lättpackaren:
http://www.fjaderlatt.se/2009/03/vildmarksmassan-nagra-intryck.html

Någon som har erfarenheter av denna säck?

Jörgen

Jag kan varmt rekomendera denna säck. Förra våren när jag letade ny, lättare, säck så föll jag direkt för denna, gillar framför allt idén med att spänna vandrarstavarna på axelremmen medans man går!

Den lastar max 14 kg enligt spec, men jag har lastat upp till 18 kg utan större problem, men jag rekomenderar inte det då hållbarheten inte garanteras - den är ju en lättviktssäck.

Har den både på skogsvandringar och fjällvandringar och använder den även som resväska på "vanliga" resor!

Små spännen som är helt omöjliga att få tag i men handskar på, det löste jag med att sätta på nyckelringar längst ut på remmen, vilket ger ungefär 5 gram i viktökning.

Den är inte vattentät utan du bör ha ett extra regnskydd eller som mig använda poncho som även täcker ryggan.

Du kan väl berätta om du bestämmer dig för att köpa den!
 
Jag har en Osprey Talon 44 som verkar vara väldigt snarlik förutom lite mer nätfickor på Exos (?) är klart nöjd med den i alla fall. Strippade den på några "onödiga" spännen och remmar bara..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OttoW Lättviktsryggsäckar Haglöfs vs Osprey Lättpackning 1
camoscio ny ryggsäck - Osprey Lättpackning 16
camoscio osprey Lättpackning 17
brigas osprey talon 33 Lättpackning 3
brigas Osprey Aether 60 Lättpackning 19
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.