osprey

61 liter eller så, hittar inget när jag söker. Erfarenheter? Hur rymliga litrar?

Använde senast mitt North Face Prophet, som är en rätt nätt 65-literssäck; men med ficka och remmar på sidan är det lätt att fästa tältet utanpå, och en stor fördel är då förstås att allt utom tältet kan packas medan jag är kvar i detta. Gissar att en sådan lösning vore av nöden här.
 

avslutad210712

Gäst
När jag jämför min 110 liters Osprey med min 100 liters Lundhags så känns de rätt lika i storlek. Dock har jag en känsla av att det är Lundhags litrar som är generösa snarare än att Ospreys är nätta. Lite vid sidan om så när de gjorde en test av en Lundhags 40 liters säck för något år sedan så rymde den 48 liter.
 
Menar du Aether eller Exposure?

61 liter eller så, hittar inget när jag söker. Erfarenheter? Hur rymliga litrar?

Använde senast mitt North Face Prophet, som är en rätt nätt 65-literssäck; men med ficka och remmar på sidan är det lätt att fästa tältet utanpå, och en stor fördel är då förstås att allt utom tältet kan packas medan jag är kvar i detta. Gissar att en sådan lösning vore av nöden här.

Jag har ägt Osprey Crescent 70 och det var en skön ryggsäck med underbart bärsystem men den väger 3.1 kg.

Menar du Osprey Aether 60? eller Osprey Exposure 66? De väger i storlek M, 1,79 kg respektive 1,76 kg. Jag har ingen erfarenhet av dem men Osprey brukar göra bra bärsystem. Vet att Osprey lanserar ännu lättare säckar till våren 2009.
 
Det här var lättare grejer; har jag fattat rätt kommer de till våren, men jag tänkte kanske ngn varit på mässa och klämt eller så.
 
tittat och klämt

Jag har tittat på en prototyp till den lätta 58-liters-säcken som kommer i vår. 1 kg väger den och en ser rätt rejäl ut, bl a med en lätt cylindrisk aluminiumram som går runt sidorna och botten. Är min TNF snåla 65 så är den här kanske lite generösare 58; jag tror att jag utan svårighet skulle klara en alpin veckopackning, eller 10 dar i fjällen, men med tältet stående i ena sidofickan
(och fastsurrat) och madrassen på den andra sidan. Den hade använts med total packning 17 kg och bestått provet på toppturer i Jotunheimen.

Tyget verkad rätt vattentåligt (av utseendet att döma; jag pissade inte på säcken).

Jag ska kolla närmre, och provgå med last, när den kommer.
 
Jag har tittat på en prototyp till den lätta 58-liters-säcken som kommer i vår. 1 kg väger den och en ser rätt rejäl ut, bl a med en lätt cylindrisk aluminiumram som går runt sidorna och botten. Är min TNF snåla 65 så är den här kanske lite generösare 58; jag tror att jag utan svårighet skulle klara en alpin veckopackning, eller 10 dar i fjällen, men med tältet stående i ena sidofickan
(och fastsurrat) och madrassen på den andra sidan. Den hade använts med total packning 17 kg och bestått provet på toppturer i Jotunheimen.

Tyget verkad rätt vattentåligt (av utseendet att döma; jag pissade inte på säcken).

Jag ska kolla närmre, och provgå med last, när den kommer.

Låter intressant. Återkom gärna med dina synpunkter när du har testat den!
 
Över trädgränsen,kanske...

En rygga som antagligen kommer att fastna och rivas sönder redan i närheten av ett snår.Mesh på axelremmar och midjebälte,varför??


peter
 
Hur nära snår ska man gå? Under trädgränsen är ju rena transportsträckor; på sådana ska givetvis alla terräng- och vegetationssvårigheter undvikas.

Håller med.

Vi har ju alla olika preferenser, men själv tycker jag att det är dummare att gå genom snår med veckopackning på ryggen än att sätta nätväv på ryggsäckar :)
Lyckligtvis blir alternativen för lätta ryggsäckar bli fler och fler, så den som brötar sig fram genom täckt terräng kan ju välja en annan säck.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.