Bra ryggsäck för nackskadade

Är det någon som har tips om en bra ryggsäck för nackskadade? Jag måste avlasta mina axlar och nacke som mycket som det går. Någon som hört om något sådant?
 
Det beror nog delvis på vilken typ av avlastning det handlar om... Steg 1 är naturligtvis att minska packningens vikt, men det vet du förstås.

Ett alternativ är en traditionell ramsäck eller en säck med stabil intern ram som kan föra ner vikten på höfterna. Ett annat alternativ är Aarns säckar, som baseras på idén att åstadkomma en mer upprätt och naturlig kroppshållning. Det funkar för mig och mitt dåliga knä. Maila Aarn och fråga vad han tror (och läs svaret kritiskt förstås)...
 
Senast ändrad:
En gammal fjällräven gyro-ram uppdaterad med modernare axelremmar kanske. Ramen är ju lite stökig att hantera, men avbärarbältena funkade bra!

....Ett annat alternativ är Aarns säckar, ....Maila Aarn och fråga vad han tror (och läs svaret kritiskt förstås).......
Ja, det där sistnämnda kan nog behövas...

Han har ju en poäng i grunden, men det verkar ju vara en del rejäla förenklingar på hans hemsida. Känns inte helt enkelt t.ex. att få det "perfekt" balanserat mht den stora volymsskillnaden mellan ryggsäcken och framfickorna.
 
Senast ändrad:
Ja, det där sistnämnda kan nog behövas...

Han har ju en poäng i grunden, men det verkar ju vara en del rejäla förenklingar på hans hemsida. Känns inte helt enkelt t.ex. att få det "perfekt" balanserat mht den stora volymsskillnaden mellan ryggsäcken och framfickorna.

Lättare än vad det verkar, i min erfarenhet. De tester de genomfört (och publicerat i tidskrifter) pekar åt samma håll. Men var och en blir ju som vanligt salig på sin fason.
 
Det finns ju en del riktigt stora midjeväskor/fanny packs, en del med hängslen, men annars innebär de ju att man bär med höfterna istället för med nacken. Detta i kombination med lätt utrustning borde kunna vara en möjlighet. En del är hyfsat stora och kanske kan kompletteras med t ex en sovsäck ovanpå. Kan vara värt att koll marknaden. Ett företag som alltid haft många fanny packs är Mountainsmith:
http://mountainsmith.com/products.asp?productId=27&categoryId=4&subCategoryId=3&subCategory2Id=0

Jörgen
 
Titta även på hur soldater numera bär huvuddelen av den tung utrustningen på ett rejält höftbälte då det måste vara rörlighet mellan västar och midja. Att på ett rejält midje/höftbälte fästa flera lätta väskor fungerar väl för flera.
//J
 
Jag bär på sviterna av en (enligt ansvarförnekare simulterad) Whiplashskada,och för mig funkar det bra så länge det finns möjligheten att fördela vikten till höftbältet och avlasta axelpartiet med jämna mellanrum.Iaf under en 20 dar lång 40-mila tur med 30+kg på ryggen.


peter
 
Jag lever också i sviterna av en Whiplashskada sedan många år. Vilken ryggsäck har du valt peter? Något speciellt märke eller namn på den? Är mycket sugen på att ge mig ut på en riktig långvandring, men med sådan skada i nacken, måste jag säkra så mycket jag kan att det kommer fungera.
 
Det viktigaste är nog trots allt att minimera vikten. Jag kommer att ha en startvikt på en solotur i sommar på 10-12 kilo inkl mat (lite beroende hur mycket eget fett jag vill bränna ;-) och det innebär inte, i mina ögon, några komfortförluster att hamna där. Och när man kommer neråt de vikterna blir ju bärsystemet allt mindre viktigt (men förstås inte oväsentligt).

För min egen del innebär det att jag tycker att min Aarn Featherlite Freedom är overkill både i vikt och volym. Jag ska se hur stor packvolym mitt nya tält har innan jag bestämmer mig för vilken rygga jag ska satsa på. Kanske kan jag klara mig på neråt en 40 liter om jag på ett smidigt sätt har tältet på utsidan, då blir det en Aarn Marathon Magic med framfickorna från min FF. Alternativet är en GoLite Jam2, men den vill jag i så fall klämma lite mer på innan jag bestämmer mig...

Ska du gå själv eller med någon annan? Om det är det senare som gäller kan det ju vara smart att se till att din vandringskamrat har lite plats kvar i sin ryggsäck för att kunna ta över delar av din packning om det kärvar.
 
Senast ändrad:
Jag bär på sviterna av en (enligt ansvarförnekare simulterad) Whiplashskada,och för mig funkar det bra så länge det finns möjligheten att fördela vikten till höftbältet och avlasta axelpartiet med jämna mellanrum.Iaf under en 20 dar lång 40-mila tur med 30+kg på ryggen.
peter
Med all respekt Ping, och helt utan kunskaper om just din skada, så måste jag få skriva att din "funktionsgrad" just vad gäller vandring må sägas vara rätt god (för att inte säga utomordentlig), om du klarar två mil per dag i tre veckor med 30+ kilo på ryggen. Gör du detta under (o)uthärdliga smärtor? Jag tror att det är mer än de flesta klarar, med eller utan whiplash.
 
Alternativet är en GoLite Jam2, men den vill jag i så fall klämma lite mer på innan jag bestämmer mig...

köpte en jam2 nyligen från OneOutdoors.co.uk, den kostade 1200, allt som allt alltså billigare än här i sverige. Dessutom fick jag den hemkörd efter bara fyra arbetsdagar, kan rekommendera den butiken. Säcken är helt ok, det som gäller är att kolla vilket liggunderlag som ska användas, det får inte ta för stor plats.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
asjohem Ryggsäck dagsturer? Lättpackning 7
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
johannatillfots Superlätt ryggsäck sökes Lättpackning 30
yps Ryggsäck - Zpacks Arc Haul?! Lättpackning 2
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
Mats Grahn Ryggsäck: efterlysning av vilket märket Lättpackning 8
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
shalin Ryggsäck som liggunderlag, men i regn då? Lättpackning 7
3056Claesson Parkour ryggsäck modell liten Lättpackning 3
camoscio ny ryggsäck - Osprey Lättpackning 16
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
Malindo Ryggsäck Lowe Alpine Neutrino 30 Lättpackning 0
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.