Kommentera Alvens packlista

Nu är planeringen inför sommarens solotur i full gång. En vecka eller så i svenska eller norska fjäll. Jag har en hel del på inköpslistan och innan jag rusar iväg och shoppar tänkte jag kolla över alternativen. Lättast, tänkte jag, blir det om jag helt enkelt låterUtsidans skarpa ögon och hjärnor gå loss på min hela utrustningslista och syna alternativen i sömmarna. Listan är indelad i några olika grupper som jag är bekväm med. De prylar som står i kursiv stil är de detaljer som jag funderar på att köpa, dessa pryttlar är alltså mest intressanta att hitta alternativ till. Gärna billigare ;)

På kroppen

Kalsonger, Craft 64 g
T-Shirt, Craft 144 g
Vindjacka, Montane Lite Speed, 130 g
Keps, ITAB 54 g
Sockar, Smartwool 72 g
Byxor, Craft löparbyxa 122 g
Skor, Trailsko av ngt slag ca 800 g
Stavar, Gipron Sherpa 598 g

Summa "på kroppen": 1984 g

--

Kläder i packningen

Kalsonger, Craft 64 g
Underställsbyxor, HH 127 g
Underställströja, HH 184 g
Microfleece, Reebok 290 g
Sockar, Ullfrotté 38 g
Vattentäta sockar, Integral Designs VB 85 g
Fingervantar, Noname 62 g
Regnjacka, ITAB Packaway 288 g
Regnbyxor, ITAB Packaway 236 g
Mössa, Swix 25 g
Buff 37 g
Packpåse kläder 21 g

Summa "kläder i packningen": 1457 g

--

Bära, bo och sova

Ryggsäck, GoLite Jam2 620 g
Vattenskydd, Sopsäck 76 g
Tält, Tarptent Contrail 695 g
Extra tältspik och linor ca 50 g
Sovsäck, Marmot Atom 491 g
Packsäck till sovsäck, 79 g
Liggunderlag, ÜberLite + Jysk 400 g

Summa "bära, bo och sova": 2411 g

--

Kök

Kastrull, Trangia 1l 105 g
Lock, Folie 2st 12 g
Tamoj, Trangia mini 20 g
Brännare, Pocket Rocket 86 g
Vindskydd, Heineken 23 g
Diskgrejer 56 g
Ätredskap Spork 10 g
Vikkåsa 24 g
Packpåse mesh 10 g
Tändare 12 g

Summa "Kök": 358 g

--

Blandad utrustning

Vattenflaska, Mer 0,5l 58 g
Hållare vattenflaska, 54 g
Solclips i fodral, 37 g
Myggnät 24 g
Pannlampa Noname 49 g
Kompass 30 g
Karta 12 g (uppkopierat och plastat det som behövs)
Klocka Suunto 49 g
Fällkniv 74 g
Wettextrasa 22 g
Första förband Cederroths 64 g
Visselpipa 10 g
Vattenflaska 1l. (Platypus) 29 g
Reparation för människor och utrustning, totalvikt (ca) 200 g
Avstängd mobiltelefon 95 g
KameraPentax Optio WP ( inkl batterier och fodral) 191 g
GPS, Garmin Gecko 89 g
Dagbok 92 g
Pennstump 3 g
Pengar, biljetter etc 20 g
Packpåse 21 g
Vattentätt fodral värdesaker 22 g

Summa "blandad utrustning": 1245 g

Hygien

Dasspapper, 100 g?
Tändare 12 g
Tvål, 15 g
Myggmedel, stift, 25 g
Packpåse 17 g

Summa "hygien": 169 g


Totalsumma Skin out: 7624 g
Totalsumma på ryggen: 5640 g


Till detta kommer mat och bränsle. Jag räknar med att bara laga mat morgon och kväll, till lunch blir det nåt snabbt och möjligen en kopp choklad om det grisar med vädret.

Let loose! Alla förslag och kommentarer är välkomna, så får jag se vad jag väljer att implementera.
 
Du var lätt!

Men behövs både platypus och Mer-flaskan?(använder själv bara en vikbar typ platypus.
Inget värmeplagg?lätt dunjacka etc?
 
Nu tänker jag inte kommentera absoluta vikter (eftersom jag inte orkar sitta och jämföra med andra listor).

T-Shirt, Craft 144 g
Vindjacka, Montane Lite Speed, 130 g
Är det inte lite ironiskt med en T-shirt som väger mer än en jacka?:)
Vattenflaska, Mer 0,5l 58 g
Hållare vattenflaska, 54 g
Du har inte funderat på att köra Festis-flaska och fästa med en enkel rem som jag gör?

festis1.jpg


Mer-flaskan har iofs större öppning (om det är den du är ute efter), men den väger ju lika mycket som din hållare så skippar du hållaren får du två flaskor utan ökad vikt. Jag har ritat dl-gradering på min Mer-flaska och har den i packningen.
 
Tändare/vs tändstickor

Funderar på att du ska ha tändare med dig. Visst är det bra, men tappar man den i backen, el dyligt kan du få klara dig med kall mat under turen. En liten tändsticksask innehåller 45 tändstickor, nästa storlek 60 st. Vikt oklart då det inte står
mvh Johan
 
Jag funderade lite över dina solclips. En sak som jag redan i somras bestämde mig för att skippa inför nästa tur var solglasögonen. När jag vandrar har jag keps hela tiden, och då känner jag inte något behov av solglasögon, trots att jag annars har mycket ljuskänsliga ögon.

Och kommer du att använda både mössa och buff?
 
Pannlampan skulle jag ta bort (sommarvandring), likaså den avstängda mobiltelefonen. Dagboken; täcker med ett par pappersark, renskriv hemma:)

Raskesven
 
Men behövs både platypus och Mer-flaskan?(använder själv bara en vikbar typ platypus.
Inget värmeplagg?lätt dunjacka etc?

Värmen tycker jag klarar sig med underställ, microfleece och vindjacka. Till höstvandringen åker en lätt dunjacka med.

Är det inte lite ironiskt med en T-shirt som väger mer än en jacka?:)

Får väl börja köra med linne (så fixar man bort cykelbrännan samtidigt :))

Du har inte funderat på att köra Festis-flaska och fästa med en enkel rem som jag gör?

Mer-flaskan har iofs större öppning (om det är den du är ute efter), men den väger ju lika mycket som din hållare så skippar du hållaren får du två flaskor utan ökad vikt. Jag har ritat dl-gradering på min Mer-flaska och har den i packningen.

Just öppningen på Mer-flarran gillar jag, men din Festisflaskuppfästningslösning gillar jag. Att jag har både Mer och platypus kommer sig av att när vi går två är det skönt att slippa gå ut på morgonen o hämta vatten (därav 1 liter platypus). Men ett byte till Festis fixar ju kväll och morgon för en person. Ligger bra till!

Funderar på att du ska ha tändare med dig. Visst är det bra, men tappar man den i backen, el dyligt kan du få klara dig med kall mat under turen. En liten tändsticksask innehåller 45 tändstickor, nästa storlek 60 st. Vikt oklart då det inte står
mvh Johan

Jag har en backuptändare ihop m dasspappret. Men kanske ska man ha livrem o hängslen här?

Öhrnell;339005 sa:
Jag funderade lite över dina solclips. En sak som jag redan i somras bestämde mig för att skippa inför nästa tur var solglasögonen. När jag vandrar har jag keps hela tiden, och då känner jag inte något behov av solglasögon, trots att jag annars har mycket ljuskänsliga ögon.

Och kommer du att använda både mössa och buff?

Solclips åker nog med, jag är extremt ljuskänslig. Det behövs ffa när det är mycket snöfält, kepan hjälper inte mot det reflekterade ljuset.

När det kyler på ordentligt praoar buffen som halsduk, så då behövs båda.

Pannlampan skulle jag ta bort (sommarvandring), likaså den avstängda mobiltelefonen. Dagboken; täcker med ett par pappersark, renskriv hemma:)

Pannlampan fungerar lite som fodral till backup-batterier till GPS:en :) (Båda går på 3 st AAA.)Men den kan nog mycket riktigt gå bort. Dagboken lär kunna bantas, ja!

Keep'em coming!
 
+ å -

...saknar tandborste i din lista...

Som andra redan har kommenterat...bort med ena vattenflaskan och pannlampa behövs inte på sommaren.

Varför GPS?

Mobil är ok tycker jag om man vet att man kanske ska boka ngn taxi eller dylikt vid resans slut, annars skulle jag överväga att lämna den och ta en bra pocket istället ;).

//J
 
...saknar tandborste i din lista...

Som andra redan har kommenterat...bort med ena vattenflaskan och pannlampa behövs inte på sommaren.

Varför GPS?

Mobil är ok tycker jag om man vet att man kanske ska boka ngn taxi eller dylikt vid resans slut, annars skulle jag överväga att lämna den och ta en bra pocket istället ;).

Tandborsten har jag inte hunnit fila av skaftet på ännu så jag har inte kunnat väga den ;) (Alternativt svar: Jag ska gå solo, spela roll!)

Vatten- och lampfrågan håller jag med, helt klart.

GPS tycker jag dels är lite kul att pilla med, och ett par gånger har den varit trevlig att ha för att hittta tillbaka till tältet. Inte helt nödvändig, den står på "kanske"-listan.

Nallen har jag haft nytta av ett par ggr när jag tvingats boka om biljetter etc. Så den får nog följa med.
 
Du har inte funderat på att köra Festis-flaska och fästa med en enkel rem som jag gör?

festis1.jpg


Mer-flaskan har iofs större öppning (om det är den du är ute efter), men den väger ju lika mycket som din hållare så skippar du hållaren får du två flaskor utan ökad vikt. Jag har ritat dl-gradering på min Mer-flaska och har den i packningen.

Men vad väger ditt relativ långa snöre och linlåset till festisflaskan. Det ser ut att vara av sånt där gummirep som är rätt tugnt. I så fall lär den ju gissningsvis väga i alla fall närmare en tredjedel till hälften av vad flaskhållaren väger och det ser ju lite krabbigt ut när flaskan ska lossas. Väger MER-flaskan och festisflaskan exakt lika mycket? Jag upplever att fesits har tjockare plast än MER-flaskan.

Som sagt MER-flaskans stora öppning är värd en hel del.

/Ala
 
Senast ändrad:
Billigt!

Två saker slår mig, rent spontant:

1) Det är rätt många punkter, finns det inte fler saker som kan dubblera, dvs fylla varandras roller? (kan återkomma till detta med specifika synpunkter om du vill, men flera andra har redan anmärkt på det). Få saker=lätta saker.

2) Listan ser billig ut! Bortsett från att det kan vara många prylar (ovan) så är den tilltalande genom att vara så befriad från Arc'teryx, Haglöfs et al. Många av sakerna kan man hitta i den egna garderoben eller på Intersports REA-avdelning, och kräver inte specialbeställning från USA. Detta glöms ofta bort (ofta är ju utrustningslista=nya prylar=pengar) och gör listan mer tillgänglig för flertalet.
 
Tandborsten har jag inte hunnit fila av skaftet på ännu så jag har inte kunnat väga den ;) (Alternativt svar: Jag ska gå solo, spela roll!)
Då hade jag hellre valt bort tvålen. Det hade jag förresten gjort hur som helst; den gör ju varken från eller till i kallvattnet.
Tandborste och tandkräm däremot höjer ju känslan av välbefinnande (den egna) med många hundra procent :)

Vad använder du wettextrasan till?

Vattentäta sockar är bra när man springer på myr (har jag hört) men är de inte överflödiga till fjällvandring? Något jag saknar på listan är ett par gamla gympadojor att byta om till på kvällen och vada i om det är högt vatten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.