Ryggsäck för långtur

Hej,

Ska ut på långvandring i sommar (ca. 3 veckor) och behöver införskaffa en ny ryggsäck. Jag har i princip bestämt mig för en Bergans (om någon kan övertyga mig om ett annat märke är de välkomna) rygga på 110 - 130l (pryltokig). Vad jag däremot har svårt att bestämma mig för är vilken modell jag ska välja, valet står mellan 3 modeller:

- Power Frame med ram. (rek. längd 175-195)
- Alpinist (rek. längd 175-195)
- Viking (rek. längd 165-185)

Jag undrar vilken av dessa som skulle vara det lämpligaste valet. Jag är 181 lång så jag ligger i spektrat för alla ryggorna men jag har hört insändare som säger att de har Alpinist inställd i det kortaste läget trots att de var ett antal cm längre än vad jag är.

När jag provade i butik kändes Power Frame något bättre men det kan ju bero på att den har en ram i kombination med att ryggsäcken var i princip tom.

Någon som har några rekommendationer/erfarenheter att dela med sig?

/Johannes
 
norröna

Hej.Jag har mycket bra erfarenheter av min Norröna Storen.Säcken är på 100l och så har jag sidofickor på 10l vardera.Deras Syncron bärsystem är super skönt att bära med.Kolla in deras ryggsäckar på. http://www.norrona.com


Ha en bra tur Tomas
[Ändrat av backpacker8 2002-04-04 kl 16:30]
 
Norröna...

Instämmer med föregående, Norrönas synkronbärsystem är störtskönt. Den modell av Storen som kom förra året är dock betydligt mindre än den gamla: volymen är 90 liter och det är med fyllt snölås, enligt Norrönas (nya?) sätt att mäta. Ytterfickorna är på 4,5 liter vardera d v s totalt 9 liter = 99 L om man fyller snölåset.

Kan bli tajt på 3 veckor...men om du är lång kan du utnyttja överpackningsmöjligheterna - locket kan höjas och ge plats för en 20-30 liters packpåse.

J
 
Power Frame

Hej!

I höstas hade jag förmånen att pröva utrustning från Bergans, och lyckades bära omkring på en Power Frame inklusive Escape II knappa tre veckor. Jag uppfattade det som bra ryggsäck, jämförbar med bl a Norrönas och avsevärt bättre än SACCIs motsvarigheter. Även om jag föredrar Norrönas Recon Pack.

Min matchhöjd över havet är 182 cm och jag upplevde Power Frame som bra att bära, och med förnuftiga lösningar. För en tid sedan träffade jag en norsk löjtnant i reserven med nyinköpt Power Frame, och han sa sig vara nöjd med säcken, även om de inte delat några egentliga strapatser ihop.

Jag kan dock inte uttala mig om de andra säckarna, även om jag fått ett relativt positivt intryck av Bergans överlag.

Vänlig hälsning,
Claes

PS. Ta hem (eller ta med prylarna!), provpacka och knata iväg några kilometer. Om inte annat så är ju "öppet köp" en möjlighet, för att inte köpa grisen i säcken. ...det är fasligt mycket pengar inför en sommartur. Om du gjort militärtjänst kanske ditt regemente kan låna ut den nya SACCI-säcken, som referens eller rent av att vandra med? Lycka till! DS.

[Ändrat av Tovetjaern 2002-04-05 kl 19:50]
 
PowerFrame

Denna rygga har jag haft i två år och den har varit med ute på hajk många gånger både när jag har mindre i och för flera dagar (har dock inte varit ute på så långa turer men packningen ligger kring 25kg, fotoutrustning väger....).
Tycker ryggan är lätt att ställa in och har ett skönt bärsystem även vid tunga packninar.
Bärsystemet är enkelt att ställa in och anpassa, åtstramingsremmar sitter bra och är lätttillgängliga.

Jag valde en ramsäck därför att jag uppfattar dessa som enklare att packa. Ramar är mer förlåtande vid lite snedfördelning av vikt samt att man kan bära saker utanpå. fotostativ, skidor, spade, yxa, fiskespö eller vad man nu vill släpa på.

Det man kan föra som nackdel till ramen är att den väger lite mer (c:a 1kg mer än viking/alpinist).
Sidofickorna funkar bra som dagtursäck och man får faktist ner stora trangiat i ena fickan.

Under de turer jag har använt säcken så har jag inte haft några problem. Kvaliten är utmärkt.
En nackdel är den inte är vattentät. Förmodligen sömmarna som släpper igenom fukten. Det är dock inte mycket fukt som släpps in men packa i plastpåsar eller använd regnskydd så är du säker.

/Stefan - Numera Begans fantast
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.