Bergans Viking/Alpinist

Re: Köp en Viking!

telistobbe; sa:
Jag är jättenöjd med min Bargans Alpinist II. Klart bästa bärsystemat på marknaden. Den är ju dock lite tung. Jag har använt den både på sommar och vinter. Den är i största laget för sommarturer men då är det bara att komprimera den. På vintern är det skönt att bara trycka ner dunjackan i säcken utan att använda packpåse...

Jag tycker absolut att du ska köpa Viking om du är 177 cm lång. Jag är själv 184cm och har ryggsäcken inställd på kortaste längden...

Håller med! Jag är 188 cm och har en Alpinist, som jag har ställt in på kort längd. En mycket stor, rejäl och skönburen säck som jag är kanonnöjd med.
 
Bergans alpinist har kommit i ny version så det är hög tid att väcka liv i gamla trådar.

Jag behöver skaffa en löjligt stor säck och bergans alpinist fyller kraven. Men när jag var på väg att lägga en beställning inser jag att det här kommit en uppdaterad version. Jag upplever att den nya versionen mer är en vanlig stilren vandringsryggsäck fast i uppförstorad modell snarare än det groteska monster med remmar kors och tvärs som jag var ute efter.

Är det någon som är insatt som kan redogöra för skillnaderna?
Själv har jag inte modellen inne på mitt lokala XXL för testning. Jag intalar mig att de tidigare löstagbara sidofickorna numer är fasta ytterfickor t ex.

Gammal modell
https://static.outnorth.com/image/u...ans-alpinist-medium-110l-green-dark-green.jpg

2020års modell
https://www.xxl.se/filespin/912d5fb...0ef0?resize=767,767&quality=90&bgcolor=efefef
 
Bergans alpinist har kommit i ny version så det är hög tid att väcka liv i gamla trådar.

Jag behöver skaffa en löjligt stor säck och bergans alpinist fyller kraven. Men när jag var på väg att lägga en beställning inser jag att det här kommit en uppdaterad version. Jag upplever att den nya versionen mer är en vanlig stilren vandringsryggsäck fast i uppförstorad modell snarare än det groteska monster med remmar kors och tvärs som jag var ute efter.

Är det någon som är insatt som kan redogöra för skillnaderna?
Själv har jag inte modellen inne på mitt lokala XXL för testning. Jag intalar mig att de tidigare löstagbara sidofickorna numer är fasta ytterfickor t ex.

Gammal modell
https://static.outnorth.com/image/u...ans-alpinist-medium-110l-green-dark-green.jpg

2020års modell
https://www.xxl.se/filespin/912d5fb...0ef0?resize=767,767&quality=90&bgcolor=efefef

Ja som det ser ut så är inte längre sidofickorna avtagbara vilket jag tycker är en försämring. Att ta bort dem underlättar viss transport bl.a men sedan är det väl någon nyhet som att topplocket kan användas separat mm.
 
De äldre versionerna (4:an och äldre) känner jag inte till.

På Bergans Alpinist V5 (2019) så var sidofickorna avtagbara (dragkedjor) och de kunde fästas ihop till liten dagsturssäck. En nackdel var dock att sidofickorna när de satt på ryggsäcken, och sidofickorna var fullpackade, kunde röra sig framåt och gå emot armarna. Axelremmarnas stoppning var rejäl och ganska mjuk.

På nya Bergans Alpinist V6:
* Sidofickorna är fasta, men de är bättre placerade och går inte emot armarna.
* Toppfacket kan tas av och användas som liten dagsturssäck.
Toppfacket har delats in i 2 st fickor (plus en, kan man säga, där bärremmarna för dagsturssäcken göms).
* Bergans har gjort nya modellen betydligt lättare (3.3 kg har jag för mig, för 110 lit-modellen).
Många kunder verkar vilja ha "lätt" och kanske tillverkaren kände att de måste minska vikten med tanke på konkurrensen på marknaden..
* Remmar på baksidan, två ingår. Man kan köpa till extra remmar att fästa - det finns gott om fästpunkter.
* Axelremmarnas stoppning känns lite "styvare". Men vid hög last, känns de minst lika bra, kanske till och med något bättre. En möjlig förklaring är att V5:ans mjukare remmar "plattades" till mer av hög last och då blev resultatet hårdare mot axlarna, medan V6:ans remmar fortfarande har kvar lite elasticitet.
* Ryggpanelen är nu "kontinuerlig".
* Det finns en ficka högt upp på baksidan.
* Höftbältet är mindre högt, i alla fall framtill, och det ger antagligen större rörelsefrihet för benen.
* Spännena/beslagen är mindre, men har inte märkt några problem med dem.

Vad gäller transport så kan även en stor ryggsäck tryckas ihop en hel del i sidled, så sidofickorna torde inte vara något problem.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arniklasses Gamla Bergans Alpinist/Viking 130L? Transportera 8
Ahrimanes Bergans Viking II ny modell 2006? Transportera 0
s022vq Bergans viking 130 Transportera 1
marjo Bergans 2075 Viking 1 och 2, 110 l. Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
såg Bergans Trollhättan 95. Transportera 2
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
hsp Bergans V5 95 Justering Transportera 4
oppepåfjellet Ny kollektion från Bergans Transportera 1
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
greenfish Bergans PowerFrame 130L, 173cm lång? Transportera 12
ir-on bergans alpinist 100L altv trollhetta 95L Transportera 4
Dan B Bergans Trysil 65L Transportera 11
Farstavandraren Bergans Glittertind 70L Transportera 1
andreas.lindholm.5 Bergans Trollhetta Transportera 3
Ragnvald Bergans Finnmark Transportera 0
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
Fjällvinden Bergans Power frame Transportera 7
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg nån som har testat Bergans finmark 100 Transportera 0
jodo Lundhags V8 spirit 60+10 vs Bergans Trollhetta 75 L Transportera 5
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
Victor M Fästa tält på Bergans Trollhetta 95? Transportera 4
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
MariaL Ryggsäck: Bergans 3420 XO 20? Transportera 2
duchess skillnad på lady-versionen på bergans helium? Transportera 6
akerman Bergans Telemark - Varför så billig? Transportera 4
creepy bergans escape behövs den? Transportera 3
Cederqvist Bergans Rondane Transportera 1
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
Nilsson.J Bergans Powerframe Transportera 37
brigas Bergans helium 55 liter Transportera 8
joask202 Hållbarhet Ospray Exposure och Bergans Helium? Transportera 9
zzeezz Bergans Helium 40 L Transportera 5
niben Bergans Rondane 85? Transportera 5
rikard_wiberg_hotmail.com var finns Bergans/Karrimor? Transportera 7
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
jensbergman Bergans Transportera 11
lignell01 Bergans 2800 Finnmark Transportera 2
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
xcuz Bergans ryggsäck Transportera 0
Corbu Bergans Rondane 85 / Norrona Stetind Transportera 1
Tomas J Bergans Powerframe 3800 Transportera 3
Bergans 2800 Finnmark Transportera 0
mojmoj Bergans Trollhetta Transportera 0
roos207 Erfarenheter av Bergans Alpinist I? Transportera 2
JSilfver Bergans i GBG Transportera 3
JSilfver Bergans? Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.