Bergans Viking/Alpinist

Re: Köp en Viking!

telistobbe; sa:
Jag är jättenöjd med min Bargans Alpinist II. Klart bästa bärsystemat på marknaden. Den är ju dock lite tung. Jag har använt den både på sommar och vinter. Den är i största laget för sommarturer men då är det bara att komprimera den. På vintern är det skönt att bara trycka ner dunjackan i säcken utan att använda packpåse...

Jag tycker absolut att du ska köpa Viking om du är 177 cm lång. Jag är själv 184cm och har ryggsäcken inställd på kortaste längden...

Håller med! Jag är 188 cm och har en Alpinist, som jag har ställt in på kort längd. En mycket stor, rejäl och skönburen säck som jag är kanonnöjd med.

Bergans alpinist har kommit i ny version så det är hög tid att väcka liv i gamla trådar.

Jag behöver skaffa en löjligt stor säck och bergans alpinist fyller kraven. Men när jag var på väg att lägga en beställning inser jag att det här kommit en uppdaterad version. Jag upplever att den nya versionen mer är en vanlig stilren vandringsryggsäck fast i uppförstorad modell snarare än det groteska monster med remmar kors och tvärs som jag var ute efter.

Är det någon som är insatt som kan redogöra för skillnaderna?
Själv har jag inte modellen inne på mitt lokala XXL för testning. Jag intalar mig att de tidigare löstagbara sidofickorna numer är fasta ytterfickor t ex.

Gammal modell
https://static.outnorth.com/image/u...ans-alpinist-medium-110l-green-dark-green.jpg

2020års modell
https://www.xxl.se/filespin/912d5fb...0ef0?resize=767,767&quality=90&bgcolor=efefef

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bergans alpinist har kommit i ny version så det är hög tid att väcka liv i gamla trådar.

Jag behöver skaffa en löjligt stor säck och bergans alpinist fyller kraven. Men när jag var på väg att lägga en beställning inser jag att det här kommit en uppdaterad version. Jag upplever att den nya versionen mer är en vanlig stilren vandringsryggsäck fast i uppförstorad modell snarare än det groteska monster med remmar kors och tvärs som jag var ute efter.

Är det någon som är insatt som kan redogöra för skillnaderna?
Själv har jag inte modellen inne på mitt lokala XXL för testning. Jag intalar mig att de tidigare löstagbara sidofickorna numer är fasta ytterfickor t ex.

Gammal modell
https://static.outnorth.com/image/u...ans-alpinist-medium-110l-green-dark-green.jpg

2020års modell
https://www.xxl.se/filespin/912d5fb...0ef0?resize=767,767&quality=90&bgcolor=efefef

Ja som det ser ut så är inte längre sidofickorna avtagbara vilket jag tycker är en försämring. Att ta bort dem underlättar viss transport bl.a men sedan är det väl någon nyhet som att topplocket kan användas separat mm.

De äldre versionerna (4:an och äldre) känner jag inte till.

På Bergans Alpinist V5 (2019) så var sidofickorna avtagbara (dragkedjor) och de kunde fästas ihop till liten dagsturssäck. En nackdel var dock att sidofickorna när de satt på ryggsäcken, och sidofickorna var fullpackade, kunde röra sig framåt och gå emot armarna. Axelremmarnas stoppning var rejäl och ganska mjuk.

På nya Bergans Alpinist V6:
* Sidofickorna är fasta, men de är bättre placerade och går inte emot armarna.
* Toppfacket kan tas av och användas som liten dagsturssäck.
Toppfacket har delats in i 2 st fickor (plus en, kan man säga, där bärremmarna för dagsturssäcken göms).
* Bergans har gjort nya modellen betydligt lättare (3.3 kg har jag för mig, för 110 lit-modellen).
Många kunder verkar vilja ha "lätt" och kanske tillverkaren kände att de måste minska vikten med tanke på konkurrensen på marknaden..
* Remmar på baksidan, två ingår. Man kan köpa till extra remmar att fästa - det finns gott om fästpunkter.
* Axelremmarnas stoppning känns lite "styvare". Men vid hög last, känns de minst lika bra, kanske till och med något bättre. En möjlig förklaring är att V5:ans mjukare remmar "plattades" till mer av hög last och då blev resultatet hårdare mot axlarna, medan V6:ans remmar fortfarande har kvar lite elasticitet.
* Ryggpanelen är nu "kontinuerlig".
* Det finns en ficka högt upp på baksidan.
* Höftbältet är mindre högt, i alla fall framtill, och det ger antagligen större rörelsefrihet för benen.
* Spännena/beslagen är mindre, men har inte märkt några problem med dem.

Vad gäller transport så kan även en stor ryggsäck tryckas ihop en hel del i sidled, så sidofickorna torde inte vara något problem.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips