Tankar om rygga för en ny vandrare

Hej!

Jag tänkte börja vandra och har däför lite funderingar ang utrustning och just nu är det ryggsäckar jag letar efter och undrar över.

Jag tänkte vandra en 10-11 dagarstur i slutet av sommaren och börja med lite kortare dags och 1-3 dagsturer.

Jag kommer att sova underbar himmel eller i vindskydd under vägen och kommer alltså inte att ha tält med mig.

Med på färden kommer min hund att vara och till henne så kommer en klövjeväska typ snowdogs varianten att inhandlas.

Ryggsäck:

Finns det någon nackdel med att vandra med en stor säck?
Dvs, att tex vandra dagsturer med en 90L rygga när man i princip skulle klara sig med en 30L för mat, vatten och enkelt ombyte?

vad ska man tänka på?

Min ekonomi är väldigt begränsad så jag letar på beg.marknaden och har hittat en
Bergans Alpinist Escape, 130L
skulle den funka?

Tips på andra modeller?
 
Du tänker sova i vindskydd och bära en 130 liters säck? Vad är poängen? :)

Nackdelar med en för stor säck är många, dom väger mer, ett bärsystem gjort för större laster är stelare och mindre skönt att bära på när det inte behövs, det är svårt att komprimera en halvtom säck på ett bra sätt..

För att inte tala om fenomenet att en ryggsäck tenderar att bli rätt full oavsett storlek..

Bortsett från att den kostar mer än mindre alternativ..

Vad ska du ha med dig egentligen, en fällbar kanot? :)

Edit: Jag hade tänkt klara en dryg veckas vandring bärande på tält mat och fiskegrejer med en 70 liters ryggsäck som väger 2 kg tom.. Ensam. Är man fler blir det givetvis mindre att bära.
Och nog skulle det gå att få i mat för en längre tur än så.
 
130 liter är på tok för mycket!! Även om den är ett klipp på Blocket så nej, nej, nej! För stor!

Leta efter en som är hälften, max!
Jag har en 40-liters ryggsäck och tycker att den är lagom. Kanske att Du behöver 10-20 liter till, men absolut inte mer!

Jag tycker att Du ska låna en ryggsäck och på så sätt komma på vad Du egentligen behöver. Jag vet att det låter tråkigt, men..
 
Senast ändrad:
Som tidigare skribenter påpekat 130 l är no, no utan 55-65 borde rimligen räcka för dina behov, pröva flera i butiken med ca 10-15kg i, bestäm dig för den bekvämaste och lättaste.
Go tur
 
Metodisk...

Hej!

Jag tänkte börja vandra och har däför lite funderingar ang utrustning och just nu är det ryggsäckar jag letar efter och undrar över.

Jag tänkte vandra en 10-11 dagarstur i slutet av sommaren och börja med lite kortare dags och 1-3 dagsturer.

Jag kommer att sova underbar himmel eller i vindskydd under vägen och kommer alltså inte att ha tält med mig.

Med på färden kommer min hund att vara och till henne så kommer en klövjeväska typ snowdogs varianten att inhandlas.

Ryggsäck:

Finns det någon nackdel med att vandra med en stor säck?
Dvs, att tex vandra dagsturer med en 90L rygga när man i princip skulle klara sig med en 30L för mat, vatten och enkelt ombyte?

vad ska man tänka på?

Min ekonomi är väldigt begränsad så jag letar på beg.marknaden och har hittat en
Bergans Alpinist Escape, 130L
skulle den funka?

Tips på andra modeller?

Jag tänker inte säga något tvärsäkert om Berganssäcken utan tar det från en annan vinkel:

Var metodisk. Börja med att ta reda på vad du ska bära med dig. Var noggrann och försök ta höjd för maten också.

Låna någon ryggsäck och provpacka. Nu har du en referens som ungefär säger vilken storlek du behöver. En bra allround strl kan ju vara sådär en 70L men jag vill poängtera att det är utifrån vad jag skulle bära med mig ;). Och det är bara du som vet vad just du ska kånka på.

Välj en säck som tar din målvikt med bra komfort. Om du hittar två lika sköna, välj den lättaste av de två.

Visst kan man strunta i dagsturssäcken - jag ser personligen inte vitsen med att bära med sig en dagsturssäck om målet är att viktoptimera, då använder jag hellre det jag har (=storsäcken) eller improviserar. Extra vikt är extra vikt och jackan brukar ha fickor ;)...

//Johan
 
Det känns som om det gâr en magisk gräns vid 70L. Säckar över 70L är ganska tunga i sig själva, även om det gâr att banta dom en del. Man fâr ocksâ ett bärsystem avsett för kanske 30Kg och det verkar det ju som om du inte planerar för.

Vi har hemma säckar frân 50L, via 58, 70 och upp till 90L. Bortsett dâ frân smâsäckar.
För en som inte vill minimera sin utrustning maximalt och bära vettigt tycker jag man hamnar mellan 60 och 70L.
Man mâste inte packa fullt om man har större säck, men, det gör man. Och gör man det inte sâ straffar det sig ibland med en sladrig säck.

Innan du löper nâgot sâ ta fram det du absolut vill ha med dig pâ din tur, lägg det pâ sängen, gâ runt ett par varv fundera pâ vad du kan ta bort, lägga till, byta mot mindre osv. När det är gjort uppskattar du volymbehovet med hjälp av plastkassar eller liknande.

Beträffande köp av säck är mitt râd är att leta pâ Blocket eller här pâ prylmarknaden efter nâgot som är 60-70L ca och passar din rygglängd.
Haglöfs, Fjällräven, Lundhags, Bergans, TNF osv är säkra kort även som beg.

Lycka till!

Och du, sök lite i äldre trâdar, vid sidan om tältköp är ryggsäcksval nog den vanligaste frâgan.

Edit: ursäkta uttrycket, men dra ât he####e vilka rövarpriser folk begär pâ Blocket.
Nâgra ynka hundringar under nypriset för använda grejor.
Och gammalt skräp verkar ha fâtt antikvärde. Min Raven Gyro mâste vara smidd i guld :)
 
Sånt här är svårt för nybörjare, man tenderar ha med för mycket "bra att ha"-saker. Jag började med 90 liter, den säcken blev snabbt såld. Nu vet jag att jag behöver ca 65liter för en längre tur och då har jag packat ner tältet i säcken.

Följ Jorus råd
 
Som nybörjare...

...får man ibland acceptera att köpa fel saker.
Jag tycker att det är vettigt att köpa billigt första gången, för att få se vad man gillar och ogillar. Sen säljer man de sakerna, och köper något mer genomtänkt. Jag gjorde det senast med skidpjäxor, de första var billiga men funktionella från Salomon, och nu har jag handlat ett par Crispi Stetind som jag nog kommer att ha resten av livet.
 
130 är jättestort men beror såklart på vad du ska ha med dig och vad du ska göra. Jag har jätteryggsäck när jag ska jaga fågel på hösten. Då har jag inte ens med egen hund. Tror flera postare missat att hund kräver lite mer liter. Man kanske har en sovsäck/sovpåse för hunden, regn/värme-täcke, hundmat, förband, skålar, långlina m.m.
 
Avundsjuk!

Snacka om bra chans att göra rätt - och lätt - från början. Jag önskar verkligen att jag hade haft den chansen för 20 år sen.

En lätt utrustning är inte dyrare än en tung. Med lätt utrustning blir ryggsäcken lättare och det spelar mindre roll hur den är konstruerad. Att börja med en ryggsäck som är byggd för vikter uppåt 50 kg och väger mer än vad ryggsäck, tält och sovutrustning behöver göra tillsammans är ...ologiskt. Om du inte har något väldigt gott skäl, vill säga.

Se till att packa rätt saker i ryggan så kan du köpa den på Clas Ohlson för 350 spänn.
 
Gott om billiga lätta alternativ - köp mindre säck för tusan

Hur mycket vill du lägga på säcken? För lite drygt 1000kr får du en superbra lätt säck ny, t ex en Jam 2. Den är tillräckligt stor om du inte ska ha med tält och hunden bär maten. I ditt läge hade jag nog testat en Granite Gear Vapor Trail. Himla fin säck för ca 1600kr som nog klarar 20kg om den passar dig bra.
Begagnat borde du kunna hitta något bra för ca 500kr. Bra idé om du startar tycker jag.
Om du startar med en för stor säck kommer du att fylla den vilket inte är bra. En säck som är precis så stor så att allt får plats befrämjar lätt packning. Som jämförelse kan en ultralätt vandrare klara sig med 50l volym för en två veckors tur på Island inklusive tält och all mat.

För dagturer skulle jag rekommendera Sea-to-summit Ultra-Sil daypack eller en Marmot Kompressor. Inte många gram extra (70-250g) och inte mycket pengar heller. Man får tänka till så man får plats med allt, men det är bara bra.
 
(klipp)
Om du startar med en för stor säck kommer du att fylla den vilket inte är bra. (klipp)
.

Detta argument är bland de märkligaste man stöter på tycker jag. Om jag följer en lista som jag har gjort med utrustning som jag behöver för en vecka, så tar ju inte utrustningen större plats plötsligt för att säcken är större..?

Vad det handlar om är då att man antar att den som packar börjar slänga ner en massa skrot i säcken bara för att det går. Lösningen på det problemet är väl att tänka igenom vad man behöver och vad man inte behöver enligt min uppfattning. Det brukar också vara något som ger sig med större erfarenhet.

...därmed inte sagt att det är nödvändigt att ha en 130L säck för en vecka utan tält ;)...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jens_ Erfarenheter/tankar kring Lundhags Ultra 60 Transportera 9
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
danielm71 Rygga Transportera 6
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
Lico Weekend rygga? Transportera 8
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
brillone Nikkaluokta - Saltoluokta rygga Transportera 2
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
hallonraden rygga Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
bushmaster84 rygga Transportera 7
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
niben handla rygga för andras pengar Transportera 18
sverastian fin rygga med 40% rabatt Transportera 0
lars11 picknick-rygga? Transportera 2
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
peringen Rätt rygga på Thailandluffen Transportera 4
rygga som funkar på flyg/tågluff/kånka på? Transportera 6
snurpen BRA 35-45L RYGGA? Transportera 4
Berjan Rygga för dagsturer! Transportera 9
ERI Alltid svintung rygga! Transportera 5
modan Rygga för dagsturer Transportera 4
T N F rygga Transportera 3
Haglöfs Rygga ! Transportera 5
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.