Ryggsäck för långa personer (195+ cm).

Hej,

Jag står precis i begrepp att investera i min allra första vandringsryggsäck, jag letar efter en säck 65-75L. Mitt problem är väl att jag själv är 198 centimeter lång och känner mig inte alls säker på vad jag skall leta efter. Jag har kollat på följande säckar

• Haglöfs Matrix 60
  • Lundhags V8
  • Bergans Rask 60L

Någon runt samma längd som kan dela med sig av vilken säck de har och eventuella åsikter kring ovanstående modeller.

Hej.
Jag är 190 cm, alltså lite kortare än dig men ändå ganska lång. Det bästa jag skulle kunna rekomendera är att lasta en rygga i affären full, Viktmässigt och sedan prova.

Jag har en 75 liters kajka (dammodellen fast jag är herre) och den fungerar fint att bära tungt med. Senaste fjällturen hade jag runt 27 kilo i den utan problem,

Tackar

Det låter som om alla säckar jag prövat fungerar, får bli en ny runda till någon butik för utprovning.
Stort tack!

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Det låter som om alla säckar jag prövat fungerar, får bli en ny runda till någon butik för utprovning.
Stort tack!

Tänk på att de flesta säckar är justerbara i rygglängden.
Så du inte får prova en säck som någon kortis testat före dig.
Matrix justeras genom att köra ned händerna i ryggplattan o lossa kardborreband där.

Haglöfs OXO 70L

Hej,

Jag var och provade runt lite bland ryggsäckar igår och till slut blev det en Haglöfs OXO 70L, tittade lite på Fjällrävens Kajka med men den satt inte alls lika bra på mig.

Så nu är jag lite närmare en fjälltur, utrustningsmässigt.

Vaude Terkum

Jag letar också efter ryggsäck för långa. Har fastnat för Vaude Terkum 85 l som enligt Vaude är gjord för just långa personer. Rygglängd upp till 60 cm. Jag gillar också designen i övrigt. Kan köpas på nätet av bl a Trekkinn för knappt 2 000 kr. Vaude är väl knappast känt för sina ryggsäckar i Sverige, snarare tälten. Någon som har erfarenhet av Vaude-säck?

Jag är 190cm och använder en Berghaus Crusader i största storleken. Den ska räcka till folk på 198cm.

Huvudfacket rymmer 90l.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips