Ryggsäck för långa personer (195+ cm).

Hej,

Jag står precis i begrepp att investera i min allra första vandringsryggsäck, jag letar efter en säck 65-75L. Mitt problem är väl att jag själv är 198 centimeter lång och känner mig inte alls säker på vad jag skall leta efter. Jag har kollat på följande säckar

• Haglöfs Matrix 60
  • Lundhags V8
  • Bergans Rask 60L

Någon runt samma längd som kan dela med sig av vilken säck de har och eventuella åsikter kring ovanstående modeller.

Hej.
Jag är 190 cm, alltså lite kortare än dig men ändå ganska lång. Det bästa jag skulle kunna rekomendera är att lasta en rygga i affären full, Viktmässigt och sedan prova.

Jag har en 75 liters kajka (dammodellen fast jag är herre) och den fungerar fint att bära tungt med. Senaste fjällturen hade jag runt 27 kilo i den utan problem,

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tackar

Det låter som om alla säckar jag prövat fungerar, får bli en ny runda till någon butik för utprovning.
Stort tack!

Det låter som om alla säckar jag prövat fungerar, får bli en ny runda till någon butik för utprovning.
Stort tack!

Tänk på att de flesta säckar är justerbara i rygglängden.
Så du inte får prova en säck som någon kortis testat före dig.
Matrix justeras genom att köra ned händerna i ryggplattan o lossa kardborreband där.

Haglöfs OXO 70L

Hej,

Jag var och provade runt lite bland ryggsäckar igår och till slut blev det en Haglöfs OXO 70L, tittade lite på Fjällrävens Kajka med men den satt inte alls lika bra på mig.

Så nu är jag lite närmare en fjälltur, utrustningsmässigt.

Vaude Terkum

Jag letar också efter ryggsäck för långa. Har fastnat för Vaude Terkum 85 l som enligt Vaude är gjord för just långa personer. Rygglängd upp till 60 cm. Jag gillar också designen i övrigt. Kan köpas på nätet av bl a Trekkinn för knappt 2 000 kr. Vaude är väl knappast känt för sina ryggsäckar i Sverige, snarare tälten. Någon som har erfarenhet av Vaude-säck?

Jag är 190cm och använder en Berghaus Crusader i största storleken. Den ska räcka till folk på 198cm.

Huvudfacket rymmer 90l.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips