Fråga om storlek på första säcken

Hej alla,

Det är så att jag är i tagen och skall handla ryggsäck till min första fjällvandring, som är tänkt att bli stugvandring under ca en vecka.

Jag har förstått att detta inte skulle kräva så stor säck, ca 50-60L borde duga utmärkt enligt vad jag förstår, om detta skulle vara den enda aktiviteten den är avsedd för. Det som får mig att fundera lite är att jag på längre sikt skulle vilja komplettera med tält och skippa stugsovandet, vilket då skulle innebära en ökad mängd packning. Tanken är alltså att ha en säck som även räcker till för detta växande behov.

Därför funderar jag på att ta en lite störrre säck från början, och undrar om det skulle vara någon nackdel med att ta, exempelvis, en osprey aether 70L på en gång. Undringen är alltså, blir det några problem med att på första vandringen ha en något större säck som kanske inte blir helt och hållet full?

De säckar jag främst har tittat på är osprey aether 70, haglöfs matrix 60 och lundhags v8 65.

För en stugtur räcker det med 30-40L.
Jag skulle gjort som du resonerar och köpt en mellan 60-80L för att även täcka in kommande vandringar med tält. Båda säckarna du nämner har fått bra omdömmen - Matrixen finns även i 70L variant. Det kanske inte är optimalt att använda en 60-80L för stugtur men det fungerar utan problem då du kan komprimera dom på ett bra sätt.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Suck, nu kommer jag dragandes med Osprey Exos igen, ca 58L, 61 i largeversionen.

Jag ska testa en Matrix nu i veckan, jag valde den för att den känns aningen tåligare, men tyngre.
Frugans Exos visa redan spår av bruket, trots ett fåtal vandringar.

avslutad210712

Gäst
Välj Osprey Aether. Inte för att jag vet om de andra säckarna är sämre att bära med än Aether men jag kan garantera att de inte är bättre i alla fall - finns inte en chans :)

Fast å andra sidan kanske du prioriterar en massa småfickor vilket inte jag gör. Föredrar en så ren säck som möjligt som inte begränsar min packningskonst utan jag kan packa precis som jag vill.

För mig räcker en 70 liters för en 10 dagars tält-tur med all proviant med från början och allt inne i säcken förutom liggunderlag och tält. Skulle utan problem kunnat klämma in mat för 4 dagar till om jag velat.

Jisses, det var raska svar, tackar. Jo, det bör nämnas att jag lutar åt aethern, då den verkar vara ganska mycket för pengarna också, och jag väljer gärna en säck med hyfsat utrymme för vad jag nu väljer att göra i framtiden, såvida det inte ger några stora nackdelar i nutid, vilket det av era svar att döma inte gör.

Återigen tack :)

Mitt tips att du tar en lite för liten säck, det gör att du tänker till på vad du ska ha med dig. Jag går ensam med tält och använder exos 58 (som även Grunj rekommenderar ovan) och har då plats för mat för en vecka. Men jag rekommenderar den inte för vikter över 17 kg, så tämk till på resten av utrustningen redan nu.

//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips