Mina ungar har Mamut Triton 18 l, de är 6 och 8 år och ganska tunna i kroppsformen. De kan packa sina egna saker vandra med dem. Vi har bara varit ute på helgturer, inte längre tid. Men då har de burit allt sitt + något litet gemensamt (korvbröd, typ). Jag har burit mat och kök. Vi har sovit i vindskydd. De använder samma ryggsäckar på Stövar/Mulleträffar. Trots att säckarna är väldigt lätta och helt saknar egen bärram så upplever jag bärsystemet som stabilt. Ungarna klagar heller aldrig på att det är obekvämt eller tugnt.
Jag tänker att om din pojk ska på scoutläger så har de väl en lägerplats och går kortare turer från den? Då ska hans ryggsäck anpassas efter turerna och inte klara två veckors klädbehov/vatten/mat. Om han ska vandra runt i två veckor så har jag verkligen ingen erfarenhet eller råd att ge!
EDIT: Jag kollade upp ryggsäcksnamnet Mamut First Triton heter den. Men oj vad dyr den var! Jag betalade inte mer än 300 spänn per säck i våras! Var det stöldgods eller piratkopior jag köpte?!