Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ryggsäck för barn - 7 år
- Trådstartare pilina
- Start datum
Mina ungar har Mamut Triton 18 l, de är 6 och 8 år och ganska tunna i kroppsformen. De kan packa sina egna saker vandra med dem. Vi har bara varit ute på helgturer, inte längre tid. Men då har de burit allt sitt + något litet gemensamt (korvbröd, typ). Jag har burit mat och kök. Vi har sovit i vindskydd. De använder samma ryggsäckar på Stövar/Mulleträffar. Trots att säckarna är väldigt lätta och helt saknar egen bärram så upplever jag bärsystemet som stabilt. Ungarna klagar heller aldrig på att det är obekvämt eller tugnt.
Jag tänker att om din pojk ska på scoutläger så har de väl en lägerplats och går kortare turer från den? Då ska hans ryggsäck anpassas efter turerna och inte klara två veckors klädbehov/vatten/mat. Om han ska vandra runt i två veckor så har jag verkligen ingen erfarenhet eller råd att ge!
EDIT: Jag kollade upp ryggsäcksnamnet Mamut First Triton heter den. Men oj vad dyr den var! Jag betalade inte mer än 300 spänn per säck i våras! Var det stöldgods eller piratkopior jag köpte?!
Jag tänker att om din pojk ska på scoutläger så har de väl en lägerplats och går kortare turer från den? Då ska hans ryggsäck anpassas efter turerna och inte klara två veckors klädbehov/vatten/mat. Om han ska vandra runt i två veckor så har jag verkligen ingen erfarenhet eller råd att ge!
EDIT: Jag kollade upp ryggsäcksnamnet Mamut First Triton heter den. Men oj vad dyr den var! Jag betalade inte mer än 300 spänn per säck i våras! Var det stöldgods eller piratkopior jag köpte?!
Kort rygg i den åldern och max 1/5 av kroppsvikten i. Se på begagnade, för de växer snabbt ur.
go tur
go tur
Hm. Bära max 1/5 av kroppsvikten när man växer... Jag ser att det är en jättebra tumregel som jag absolut ska tänka på nästa gång jag tar med min spinkiga sexåring ut med packning på ryggen. Tack!
När det var aktuellt med så gamla barn för oss hade de en Bergans Nordkapp. Den finns fortfarande http://www.outnorth.se/bergans/nord...KR-2w1IuXXxRoCp6Tw_wcB#COBALTBLUENEONGREEN|18 och är rätt lagom. 2 veckors scoutläger då skulle jag föreslå en stor tygväska och en liten ryggsäck.
Thure
Thure
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Vår son hade också en Bergans Nordkapp jr 18 l. när han var sju. Han fick ner sin sovsäck extrakläder (typ fleece o jacka) och vårt trangia om jag minns rätt. För honom var det viktigt att bära "på riktigt" när vi skulle ut. Köp på rea eller begagnat för redan om ett par år är det dags att gå upp i storlek.
/Anna
/Anna
Vi har också nordkapp och är nöjda. Ffa att det finns ett riktigt avbärarbälte.
Jag var ute på Decathlon av alla ställen och köpte ryggor till mina (iofs något äldre) ungar idag. Verkar helt ok mtp priset. Några orimliga krav ställs ju inte på ett bärsystem som ska palla 5 eller 7 kilo eller så. Och inte några extrema krav på slitstyrka heller, eftersom ryggan är urväxt efter något eller några år.
Hur spännen och dragkedjor pallar återstår att se.
/L
Hur spännen och dragkedjor pallar återstår att se.
/L
Liknande trådar
- Svar
- 6
- Visningar
- 2 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg