Ryggsäck för barn - 7 år

Hej. Jag letar efter en bra ryggsäck för min son som är 7 år gammal. Han behöver det för att packa för t.ex. klassresan (2-3 dagar) men också scoutläger ( 2 veckan). Hur stor ryggsäck passar bra?

Mina ungar har Mamut Triton 18 l, de är 6 och 8 år och ganska tunna i kroppsformen. De kan packa sina egna saker vandra med dem. Vi har bara varit ute på helgturer, inte längre tid. Men då har de burit allt sitt + något litet gemensamt (korvbröd, typ). Jag har burit mat och kök. Vi har sovit i vindskydd. De använder samma ryggsäckar på Stövar/Mulleträffar. Trots att säckarna är väldigt lätta och helt saknar egen bärram så upplever jag bärsystemet som stabilt. Ungarna klagar heller aldrig på att det är obekvämt eller tugnt.

Jag tänker att om din pojk ska på scoutläger så har de väl en lägerplats och går kortare turer från den? Då ska hans ryggsäck anpassas efter turerna och inte klara två veckors klädbehov/vatten/mat. Om han ska vandra runt i två veckor så har jag verkligen ingen erfarenhet eller råd att ge!

EDIT: Jag kollade upp ryggsäcksnamnet Mamut First Triton heter den. Men oj vad dyr den var! Jag betalade inte mer än 300 spänn per säck i våras! Var det stöldgods eller piratkopior jag köpte?!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hm. Bära max 1/5 av kroppsvikten när man växer... Jag ser att det är en jättebra tumregel som jag absolut ska tänka på nästa gång jag tar med min spinkiga sexåring ut med packning på ryggen. Tack!

Haglöfs Corker Medium har jag till min 6 åring. Den är rätt stor, men fungerade rätt bra på vandringen i sommras.

bergans!

Rekommenderar bergans nordkapp! min son har den både på vandring och till skolan.

Bilagor

• IMG_5737.jpg
    IMG_5737.jpg
    90.2 KB · Visningar: 2,173
Vår son hade också en Bergans Nordkapp jr 18 l. när han var sju. Han fick ner sin sovsäck extrakläder (typ fleece o jacka) och vårt trangia om jag minns rätt. För honom var det viktigt att bära "på riktigt" när vi skulle ut. Köp på rea eller begagnat för redan om ett par år är det dags att gå upp i storlek.
/Anna

Jag var ute på Decathlon av alla ställen och köpte ryggor till mina (iofs något äldre) ungar idag. Verkar helt ok mtp priset. Några orimliga krav ställs ju inte på ett bärsystem som ska palla 5 eller 7 kilo eller så. Och inte några extrema krav på slitstyrka heller, eftersom ryggan är urväxt efter något eller några år.

Hur spännen och dragkedjor pallar återstår att se.

/L

Lyfter denna lite.

Till vilken längd upplever ni att en 18 l sitter bra på ryggen?
Mina barn är 122 cm (7år) respektive 132 cm (10år) nu.
Kommer de kunna använda dessa ett tag eller ska vi leta efter nått större?
[emoji3]

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips