Ryggsäck ca 55 liter

Dags att byta till en mindre ryggsäck -- efter att hela utrustningen UL:ifierats blev det ganska mycket ekon när jag ropade ner i min Haglöfs Climber 80...

Jag söker en säck på ca 55 liter utan en massa lull-lull. Ju färre dragkedjor och annat som kan paja desto bättre. Dessutom ska den vara lätt, några 2,5-kilosmonster vill jag inte ha.

Det jag hittat hittills som ser intressant ut är

* Black Diamond Shadow 55l, hittar dock ingen vikt på den.
* Bergans Helium 55l, väger 1,1 kg

Nån som testat dessa, eller har andra tips i samma genre?

(Jag har inte haft möjlighet att prova nån säck, vilket jag förstås vill. Nån som vet om det finns nån bra friluftsbutik i Bergen (där man kanske kan få tag på Bergans Helium)? Jag ska dit nästa vecka och vet ingen butik i min omedelbara närhet som har det märket.)

Nu hittade jag vikten på Shadow: 1,7 kg för 55 liter. Lite väl tungt i mitt tycke, borde gå att pressa lite till ;-)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ja jag såg i din 80-literstråd att Akzo hade varit... ehh... intressanta att ha att göra med... Basks hemsida är strulig på ryggsäcksdelen, i alla fall häromdan (och min gymnasieryska är lite rostig...), men jag ska kolla upp säckarna.

Jag hittade även Mountain Hardwears Trance 55 (på http://www.addnature.com) och ett par Ferrinosäckar av intresse. Men det känns alltid knepigt att köpa utan att ha fått klämma tycker jag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips