Rygg och magträning

balansboll

Jag köpte även den via http://www.refit.se - 222 kr och bra kvalitet. Priset gäller bollen som är 65 cm i diameter. Är man över 1.80 bör man välja 75:an och under 1.60, 55:an.

Jag rekomenderar inte de billigare bollarna som finns på stadium och dyl. Casall tror jag de är ifrån - kvaliteten suger! Riktigt dåliga...
 
Re: balansboll

saan; sa:
Jag köpte även den via http://www.refit.se - 222 kr och bra kvalitet. Priset gäller bollen som är 65 cm i diameter. Är man över 1.80 bör man välja 75:an och under 1.60, 55:an.

Jag rekomenderar inte de billigare bollarna som finns på stadium och dyl. Casall tror jag de är ifrån - kvaliteten suger! Riktigt dåliga...
hej, hej! Du är väl medveten om att tips som inte är underbyggda med goda argument lätt kan tolkas som reklam ? Förklara gärna varför du tycker just REFIT är så fantastiskt jmf med andra. För reklam får jag nog av på annat håll...F.ö är den bästa Vasaloppsträningen riktig skidåkning på snö. Så det så!

Mvh
G
 
reklam...

Sorry... det var inte menat som reklam.. jag har letat länge efter ett vettigt substitut för snöträning i det tämligtn snöfattiga skåne, så jag blev bara glad när jag hittade detta! Har testat många olika varianter av träningsredskap, men ingen har lyckats simulera övningarna åp samma sätt som detta. Jag tror på funktionell träning - dels på att stärka bålen för att öka kraftutslaget i extrimiteterna (60-70% av kraften i exempelvis en tennisserve kommer från bålen!) och på att stärka musklerna i just den rörelse som den ska utföra. Ser ingen större mening med att köra triceps isolerat i en maskin eftersom triceps aldrig arbetar isolerat när jag kör skidor... eller gör något annat heller för den delen.

Vem det sen är som står bakom produkterna jag använder, det struntar jag i. De funkar för mig och du kan välja att tro mig eller inte. Jag tipsar - du väljer och väljer bort, är det inte så det funkar här? På bollarna svarade jag bara på en specifik fråga - gav en åsikt. Lovar att vara försiktigare med det i framtiden.. ;-)
 
Re: Träning inför vasan

saan; sa:
Jag har två redskap hemma som ger den i särklass mest effektiva träning jag någonsin testat (och det vill inte säga lite..) :)

För stabilitet - balansbollen!
för styrka - Skiexpandern (hittade den på en hemsida, http://www.refit.se)

De är guld värda bådatvå och som sagt bättre än så blir inte träningen. Övningar föår du dessutom med på köpet!

Hej.
När du tränar med balansboll, gör du övningar även med vikter och hantlar? Fungerar det i så fall bra?
 
boll och vikter

Jodå, jag tränar även med vikter! Det är lite knepigt i början med tanke på det instabila underlaget, men efterhand lär sig kroppen att stabilisera. Börja dock med låga vikter, ett hett tips... :) Det är så många fler muskler som aktiveras jämgört med att sitta/ligga på en bänk å köra, så man klarar mycket mindre i början! Min erfarenhet är dock att alla övningar med fria vikter (hantlar eller stång) som görs sittande eller liggande lika gärna kan göras på boll.
 
Rygglyft är helt klart överlägsnaste träningen för rygg. Ligger bara på mage med händerna i "freeze"-position (du vet, polis pekar på ond snubbe som håller upp hädnerna) och lyfter ryggen. Var noga med att använda ryggmusklerna, om man inte använt dessa muskler speciellt mycket förut kan det i början bli så att man använder magmusklerna mycket samt bröstet och armar för att "ta fart" och lyfta upp sig. Ju högre du lyfter, ju mer tränar du!

Keep going!
 
Re: Re: balansboll

alert; sa:
F.ö är den bästa Vasaloppsträningen riktig skidåkning på snö. Så det så!
Det där med rygg- och bålstabilitet är en knepig grej. För att få bra kraft i åkningen och slippa ryggont är bra teknik och skidvana a och o. De timmar du lägger på gymmet kan du väl ha nytta av, men timmarna på skidor eller med "skidnära" aktiviteter (rullskidor t ex) är guld. På samma vis som ingen tränar stakning med 3x8 reps tricepspress...

Det är helt enkelt skillnad på styrka och styrka. Att styrketräna ryggen är inte samma sak som att stå och staka i 3, 4, 6, 8 timmar. Det märker man i början av varje skidsäsong. Men, bra teknik och åkvana minskar besvären. Stakning kan se ut på många olika sätt. Att ha tillräckligt långa stavar är en no-brainer.
 
Både statiska övningar och dynamiska tex ryggresningar. Man åker mycket med höftböjarna när man stakar så diverse benlyft är bra.

Att klara ett långt lopp förutsätter ju att man tränat lite monotomt. Synd att du inte har tillgång till gym. Stakövning med rep där man även böjer i höften och använder ryggen. Kanske kan tränas med gummibnd också, fast det blir svårare. Även roddmaskin.

Appropå Yoga så kan jag rekomendera "De fem tibetanerna". Alla övningar är bra. L
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Rygg och vandring. Träning och hälsa 26
gaabriellaaa squats med vikt och övningar för rygg/axlar Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.