Burpees

Jag går för tillfället för en PT. Han är helt införstådd med mina mål och mitt fokus: ben (en gång min näst starkaste sida), rumpa, rygg, bl a med sikte på ett rikare friluftsliv de kommande somrarna, Han är också helt införstådd med min motvilja mot maskiner och gym. Vi har kommit mycket bra överens, trots åldersskillnaden (49 år) och den stora skillnaden i fysiska förutsättningar. Mycket har blivit bättre genom hans ledning.

Men han vill också utmana mig. Den första utmaningen var enkelt uttryckt en katastrof: Pistol Squats. Jag skulle lära mig i steg, och fastnade redan på det andra. Jag saknar i stort sett alla förutsättningar och mer speciellt den elementära anatomiska förutsättningen, rörliga fotleder. Det finns enkla test som avslöjar sådant. Nu har han utlovat ännu en, och jag gissade genast Burpees.

Så jag kollar denna video:
Den har irriterande inslag, dels att den slösar tittarens tid på att visa felaktiga eller misslyckade genomföranden -- ett elementärt pedagogiskt fel -- dels, att den avbryter mitt i ett par reps. Det avgörande momentet är för mig rörelsen från huksittande till planka, vilket jag inte klarar. Hopp är i största allmänhet svårt för mig, och speciellt som jag har artros i högerknä. Men här är det nog något mer, för fötterna känns fastfrusna i golvet när jag försöker, medan damen i videon verkar bäras på en luftkudde. Hon kanske gör något med rumpan som jag inte genomskådar? Flyttar jag fram händerna något får jag en hållning som möjliggör halvvissna hopp, som kanske kan förbättras efterhand.

Men det är väl fusk?
 
Jag förstår inte riktigt. Har din PT börjat lära dig burpees, eller försöker du lära dig själv genom att titta på en video? För om du har en PT så är det väl bäst att gå igenom det med honom. Han kan troligen se om det är så att du saknar någon grundläggande förmåga för att kunna göra burpees som kvinnan i videon, eller om det är något du kan träna upp. Han kan säkert också berätta vad som är viktigt i genomförandet, och föreslå anpassningar som passar dig.
Jag är inte alls expert på burpees, men testade just bakåthoppet i videon, och har inga problem med det. För mig känns det som avgörande att flytta kroppstyngden ordentligt till armarna. Om jag inte kände mig trygg med det skulle nog inte fötterna vilja lämna marken. Men det är bara min personliga reflektion.
 
Jag förstår inte riktigt. Har din PT börjat lära dig burpees, eller försöker du lära dig själv genom att titta på en video? För om du har en PT så är det väl bäst att gå igenom det med honom. Han kan troligen se om det är så att du saknar någon grundläggande förmåga för att kunna göra burpees som kvinnan i videon, eller om det är något du kan träna upp. Han kan säkert också berätta vad som är viktigt i genomförandet, och föreslå anpassningar som passar dig.
Jag är inte alls expert på burpees, men testade just bakåthoppet i videon, och har inga problem med det. För mig känns det som avgörande att flytta kroppstyngden ordentligt till armarna. Om jag inte kände mig trygg med det skulle nog inte fötterna vilja lämna marken. Men det är bara min personliga reflektion.
Tack. Nja, jag kollade videon mest för att se vad det handlar om, inför nästa PT-timme. De flesta videor är annars outhärdliga, hemsk musik, skrikande instruktörer.

Jag utgår förstås från att PT:n har något att komma med, som progressivt för mig in i övningen. Att det kan handla om armarna tänkte jag faktiskt inte på men det låter som en rimlig reflektion. Armarna är det sämsta jag har, jag använder dem så lite. Speciellt höger arm är rent ut pissvag efter en olycka för 10 år sen. När jag t ex gör Plankan med raka armar tröttnar högerarmen långt innan magen hinner göra det.
 
Jag tolkar det som att du inte vet om det är burpees din PT ska fokusera på nästa pass? Om så är fallet så förstår jag inte riktigt engagemanget i övningen, om det inte är så att du vill göra den oavsett? Det är en bra övning, men ganska krävande.

En (eller flera) kompletta och korrekta burpees är ju oftast inget man levererar första gången man försöker. Men som evinrude skriver så är det ju en förutsättning att avlasta fötterna för att få dem bakåt på ett bra sätt. Om du tittar vid 1:29 i videon så häver hon sig i princip upp på händerna, och faller sedan tillbaka och rätar ut benen/flyttar bak fötterna samtidigt. Det handlar mycket om tyngdpunktsförskjutning i den delen av burpeen.
 
Jag tolkar det som att du inte vet om det är burpees din PT ska fokusera på nästa pass? Om så är fallet så förstår jag inte riktigt engagemanget i övningen, om det inte är så att du vill göra den oavsett? Det är en bra övning, men ganska krävande.

En (eller flera) kompletta och korrekta burpees är ju oftast inget man levererar första gången man försöker. Men som evinrude skriver så är det ju en förutsättning att avlasta fötterna för att få dem bakåt på ett bra sätt. Om du tittar vid 1:29 i videon så häver hon sig i princip upp på händerna, och faller sedan tillbaka och rätar ut benen/flyttar bak fötterna samtidigt. Det handlar mycket om tyngdpunktsförskjutning i den delen av burpeen.
Tack för ännu ett utmärkt inlägg. Jag får bekräftat och förklarat intrycket av att damen är närmast tyngdlös i bakkroppen. Men varför talar hon om "kick back" och "jump back" e.d.? Felet är förstås att jag konsulterar en video istället för att läsa (jag började lära mig läsa svenska 1949 och engelska 1955). Så jag hittar en artikel och där anges som ett tydligt steg att flytta vikten till händerna. Hur nu det går till, men det kan säkert PTn förklara.

Jag tror han anat mina tvivel ty senaste timmen höll han sig till de frågor jag mejlat honom. Vi har ett överenskommet ärende: rygg (för att avlasta mina skador: två slitna diskar och en buktande) samt lår och rumpa (väsentliga för mina friluftsaktiviteter). Nästa timme är också reserverad för regelrätt träning tillsammans på gymmet, dvs. han ska köra med mig där; det blir säkert bra.

Min näst bästa PT levererade för fem år sen sin utmaning; han gjorde en plan för hur jag på några veckor skulle lära mig att klara 100 burpees i rad, utan att försäkra sig om att jag kunde göra en enda.
 
Jag håller med de andra här. Vänta och se vad din PT har för plan. Fast det låter onekligen inte riktigt som att han är så införstådd som du påstår. En seriös och kunnig PT kan lägga träningen på en nivå som du klarar av och modifiera övningarna så att det passar dig och du får en progression som hjälper dig att utvecklas. Att börja med en sådan komplex övning som pistol squats eller burpee utan att först kolla att du har de fysiska förutsättningar att klara av delmomenten är ingenting en utbildad PT skulle göra.

Problemet med träningsvideor på nätet är att vem som helst kan lägga upp dem utan att ha kunskaper i ämnet. De kan också påstå vad som helst. Nu var den här ok, tycker jag men man får se upp lite. Bara för att någon påstår att hen vet vad hen håller på med betyder det ju inte att hen gör det.

Jag har sagt det förut och säger det igen: generella träningsråd kan man ge men vi är alla unika och för att ge just dig värdefulla råd borde vi träffa dig och se hur du rör dig. Och du vet inte heller vad vi som svarar sitter på för kunskaper. (Så ta även detta inlägg med en nypa salt! :sneaky: )
 
Jag tolkar det som att du inte vet om det är burpees din PT ska fokusera på nästa pass? Om så är fallet så förstår jag inte riktigt engagemanget i övningen, om det inte är så att du vill göra den oavsett? Det är en bra övning, men ganska krävande.

En (eller flera) kompletta och korrekta burpees är ju oftast inget man levererar första gången man försöker. Men som evinrude skriver så är det ju en förutsättning att avlasta fötterna för att få dem bakåt på ett bra sätt. Om du tittar vid 1:29 i videon så häver hon sig i princip upp på händerna, och faller sedan tillbaka och rätar ut benen/flyttar bak fötterna samtidigt. Det handlar mycket om tyngdpunktsförskjutning i den delen av burpeen.

Problem är väl oftast när man ska upp. Min klumpiga kropp särar benen så mycket som det går för att komma på fötter. Måste se otroligt roligt ut och långt ifrån hon i filmen. Några tips?
 
Jag håller med de andra här. Vänta och se vad din PT har för plan. Fast det låter onekligen inte riktigt som att han är så införstådd som du påstår. En seriös och kunnig PT kan lägga träningen på en nivå som du klarar av och modifiera övningarna så att det passar dig och du får en progression som hjälper dig att utvecklas. Att börja med en sådan komplex övning som pistol squats eller burpee utan att först kolla att du har de fysiska förutsättningar att klara av delmomenten är ingenting en utbildad PT skulle göra.


Bäst att påpeka att trådens ämne är burpees, inte pågående samarbete med en PT -- sådant diskuterar man inte på en website. All kritik gäller den här gediget opedagogiska videon. Pistol Squats är ett avslutat kapitel; det första steget gick över förväntan, det andra inte alls, sen var det inget mer med det. Ifråga om burpees har faktiskt ännu inget hänt. Att den utlovade utmaningen handlade om burpees erkände han först när jag gissade.

Isolerar man det steg som vi diskuterar här bör det gå rätt fort att avgöra om det finns någon chans att klara det. Leder det till slutsatsen att jag är otillräcklig så avbryts samarbetet av den part som gjort den bedömningen.

Före den här PTn hade jag besökt en på ett annat gym och det började i fel ände, med maskiner. Ganska fort kom vi in på kettlebellsving och jag gjorde några hyfsade försök på 16 kg, Det är ju ingen armträning, men detta är en av många övningar där min onda axel bromsar. När jag provade redskap i en butik började jag grubbla om ens 12 kg var rimlig nivå och då avbokade jag de timmar jag betalat för. Jag skulle inte ha gjort mer om inte PTns arbetsgivare (Linköping Health Care) ringt upp mig (p g a en tidigare kontakt) och frågat om jag var intresserad.
 
Problem är väl oftast när man ska upp. Min klumpiga kropp särar benen så mycket som det går för att komma på fötter. Måste se otroligt roligt ut och långt ifrån hon i filmen. Några tips?
Ett alternativ som gör det lättare är ju att, istället för att som i filmen hoppa fram med knäna utanför armarna, hoppa in med fötterna mellan armarna. Jag tycker att den rörelsen känns naturligare. Sen finns det ju lika många uppfattningar om vad som konstituerar en "korrekt" burpee som det finns utövare, men jag brukar hoppa tillbaka på det sättet.
 
Ett alternativ som gör det lättare är ju att, istället för att som i filmen hoppa fram med knäna utanför armarna, hoppa in med fötterna mellan armarna. Jag tycker att den rörelsen känns naturligare. Sen finns det ju lika många uppfattningar om vad som konstituerar en "korrekt" burpee som det finns utövare, men jag brukar hoppa tillbaka på det sättet.

Hum jo får man in fötterna under blir det lättare men med en klen och klumpig kropp särar man benen för att hamna på fötter.
 
På vår näst senaste träff tog PT:n upp Burpees. Han visade samma förenklade variant som damen gör i i videons slut. Men jag ville också prova på den "rätta" och fastnade. Inför senaste träffen tänkte jag igenom det hela och insåg ett tankefel från långt tidigare försök, nämlingen att jag försökte skjuta fötterna direkt bakåt, utan hopprörelse. Sen satt det hyfsat, dock utan armhävningen. PT:n var rätt nöjd, men påpekade vad jag skulle göra för att få in den. Så jag hem och övade. Nytt tankefel: jag försökte isolera momenten fr o m armhävningen. Men när jag intar startpositionen för armhävning lägger jag mig platt på golvet, med handflatorna mot golvet, intill kroppen och lyfter den "i ett stycke". Därvid hamnar jag i en position från vilken åtminstone jag inte kan hoppa alls. Så tydligen skulle jag bara köra rubbet fram till den höga plankan, gå ned, armhäva, etc. men undvika att flytta fötterna. På onsdag vet jag, en 77-åring, som aldrig egentligen idrottat eller gymnastiserat, om det blev rätt.
 
Och som väntat såg PTn var jag gjorde, var dey brast och hjälpte till att korrigera det. Det är lite lurigt där eftersom armhävningen inte precis motsvarar min föreställning om denna övning och det hände nån gång att jag kom ur rytm, hoppade över ett steg, etc.

Några har förundrats eller rentav förargats över att jag tar upp burpees här innan PTn ens introducerat dem. Det är inte min stil att vänta på att saker ska hända med mig. Dessutom kan jag ha glädje av andras erfarenheter. Med den inställningen blev PTns hjälp desto effektivare.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.