Rv 45

Hej

Jag har tänkt att cykla till Nordkap nästa sommar och sitter som bäst och funderar på vägval.

Är riksväg 45 en väg som bör undvikas? För trafikerad? Vissa bitar som är ok? Vad säger ni cykelrävar som har kört den 17 gånger? Finns det några alternativ att rekommendera?

Mv expeditionshälsningar

Fredrik
 
Jag har cyklat riksväg 45 mellan Östersund och Mora. Jag upplevde den som nästan öde på trafik. Ju längre norrut du kommer desto mindre trafik.

Det stora problemet kommer enligt min erfarenhet inte att vara trafiken utan servicen. Hittar man en matvaruaffär så ska man handla på den. Det kan vara flera mil till nästa.
 
År 2004 cyklade jag och min bror sträckan mellan Strömsund till Kåbdalis och den var riktigt fin att cykla. Både relativt vacker och lågtrafikerad. Annars är ju Sverigeleden trevlig att cykla, lite mer varierat landskap.

/Mats
 
Många husvagnar

Cyklade från Mora till Östersund för två år sedan mitt i juli under den intensivaste semestersäsongen. Det var lite väl mycket husvagnar och husbilar för min smak. Övriga tider på året är det nog mycket lugnare på den vägen. På vägen tillbaka valde jag istället att cykla över Klövsjö, Vemdalen, Lillhärdal och Älvdalen. Där var trafiken nästan obefintlig.
[Ändrat av Mercian 2006-11-26 kl 18:37]
 
E45

45:an blev till och med E45 häromdagen, det låter i alla fall som en alldeles för stor väg att cykla på. Välj mysiga småvägar i stället.
 
cykla genom Norge

Rekommenderar dig att cykla genom Norge. Ett otroligt vackert land att cykla igenom. Du får både fina kuststräckor och fina fjäll på väg upp till Nordkap.
 
I alla fall första 10 milen norrut från Göteborg är det ju bitvis cykelförbud, bitvis smalt (ingen vägren), krokigt och mycket lastbilar. Fast det finns ju mestadels gott om parallella småvägar.
 
frehje; sa:
Hej

Jag har tänkt att cykla till Nordkap nästa sommar och sitter som bäst och funderar på vägval.

Är riksväg 45 en väg som bör undvikas? För trafikerad? Vissa bitar som är ok? Vad säger ni cykelrävar som har kört den 17 gånger? Finns det några alternativ att rekommendera?

Mv expeditionshälsningar

Fredrik

.....kan också rekommendera Norge istället, cyklade Kristiansand-Nordkap förra året,världsklass i form av naturupplevelser,lätt att tälta efter vägen,trafik.......har också cyklat 45 Kilpisjärvi-Ystad, inte alls lika starka upplevelser som Norgeturen men dock en trevlig tur.....

Trampa på och all välgång........
 
E(R)45 genom landet

Tjena,

cyklade nämnd väg från Göteborg till Kiruna för ett par år sedan. Inga större konstigheter. I södra delen av landet finns ofta parallellacykelbanor eller småvägar om man vill. Norrut är kvaliteten påväg och vägbana varierande men helt ok. I mitt tycke ett fantastiskt sätt att se Sverige utanför TV-rutan Det är stort, långt och bara skog :) Men som sagt servicetäthet såsom mat, vila mobiltäckning försämras med kvadraten på avståndet från Göteborg...

Lycka till och ta 45:an en del av Sveriges historia.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.